Zo bereik je als horecaondernemer jongeren via sociale media

Zo bereik je als horecaondernemer jongeren via sociale media

Jongeren besteden tegenwoorden meerdere uren per dag aan sociale media. Zonder dat zij het door hebben, wordt hun gedrag beïnvloed. De horecakeuze van jonge generaties wordt vaak bepaald door wat zij zien op TikTok, Snapchat en Instagram-Reels. Veel horecaondernemers missen hier onnodig de boot.

Tekst: Gijsbregt Brouwer
Foto’: TikTok

Viraal gaan op sociale media

De populariteit van bepaalde horecabedrijven, zoals YoYo! Fresh Tea Bar in Rotterdam, én f&b-trends gaat hand in hand met de snel groeiende populariteit van TikTok, Snapchat en Instagram. De socials combineren video, muziek en augmented reality(-filters) met relatief weinig tekst en er is veel aandacht voor eten en drinken. Het zijn snelle, visuele uitingen, die snel viraal kunnen gaan.

Geschikt voor de horeca?

De horecakeuze van met name Generatie Z (geboren na de eeuwwisseling) en Generatie Alfa (geboren vanaf 2010) wordt vaak bepaald door wat zij op videocontent zien. Door een bericht dat gedeeld wordt – ‘viraal gaat’ – kan er bovendien snel een grote (jonge) doelgroep worden bereikt. Als je je richt op deze doelgroep, daar onderscheidende marketing voor wil creëren of als je op centrale toeristische plekken zit, zijn deze platforms van groot belang voor jouw bedrijf. Het loont dus om op te vallen op het kleine scherm van de smartphone.

social media horeca

Dit kan je als horecaonderneming doen:

  1. Gepersonaliseerde producten: Zorg dat jouw aanbod geschikt en aantrekkelijk is om er content over te (laten) posten. Dat kan met kleuren (jonge generaties houden al decennia van ‘mierzoete’ kleuren) en door te personaliseren, ofwel customizen. Laat gasten jouw producten zo samenstellen als ze zelf willen en ze delen het maar wat graag online.
  2. Passende content: Val op door zélf content te posten op de platforms, zoals de Lachende Chinees in Rotterdam op TikTok doet. Houd het wel klein en zorg dat het past bij je formule. Laat bijvoorbeeld makkelijk te bereiden recepten zien, gekke gerechten of drankjes en ‘secret menu items’. Je kan een bureau in de arm nemen om de content te maken of samenwerken met een lokale creator. Of laat (jong) personeel videocontent maken – via hun eigen kanalen en via de kanalen van je zaak.
  3. Viraal gaan: Videocontent van Snapchat, TikTok en Instagram-Reels kan makkelijk viraal gaan. Het is namelijk makkelijk te kopiëren en gebruikers kunnen eenvoudig nieuwe content ontdekken, via de Discovery-tab van Instagram, de For You-page van TikTok en de Spotlight van Snapchat. Achter deze tabs zitten slimme algoritmes die precies bijhouden hoe je interacteert met video’s, van welke muziek je houdt, maar ook waar je je bevindt en wat je vrienden leuk vinden.

Op de hoogte blijven van alle trends in de horeca? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Artikel delen