

Geheim achter 120 jaar Hotel Central, Den Bosch: 'Vernieuwen continu'
In hartje Den Bosch runt de familie Rademaker al vijf generaties lang Golden Tulip Hotel Central. Wat in 1905 begon met 29 kamers aan de Markt, groeide uit tot een viersterren superior hotel met 126 hotelkamers, diverse vergader- en feestzalen en brasserie Cé. Inmiddels deelt Karin Rademaker (4e generatie) de leiding met neef Tom Rademaker (5e generatie). Hoe onderneemt de familie al 120 jaar zó succesvol?
Tekst: Madelief de Weerd
Hoofdfoto: Karin en Tom Rademaker
Was het vanzelfsprekend dat jij, Tom, het hotel zou overnemen?
Tom Rademaker: “Nee, helemaal niet. Ik kreeg alle ruimte om mijn eigen weg te gaan. Na eerst twee andere studies gevolgd te hebben, koos ik uiteindelijk tóch voor de hogere hotelschool in Maastricht. Daarna ging ik niet direct aan de slag bij Central. In onze familie moet je namelijk eerst ervaring opdoen buiten het bedrijf, bewijzen dat je het aankunt. Daarom ging ik na mijn studie aan de slag bij onder andere Hilton Dubai Jumeirah, Amsterdam Marriott Hotel en Hampton by Hilton Amsterdam Centre East (zie groene kader voor cv).”
Wanneer kwam het moment dat Tom directeur werd?
Tom Rademaker: “In augustus 2022 stapte ik officieel in als ‘inkomend directeur’, zoals mijn tante de functie mooi noemde. Samen stelden we een groeiplan op: ik begon met het overnemen van de f&b-afdeling en de technische dienst. Op den duur kwamen er steeds meer afdelingen bij. Nu ben ik verantwoordelijk voor de hele operatie en doet Karin alle personeelszaken, financiën en externe contacten.”
Karin Rademaker: “We hebben daarin een goede balans gevonden. We overleggen wekelijks en voeren eens per maand een strategisch gesprek. Die structuur werkt fijn.”
*Tekst gaat verder onder de foto.
.png)
Hoe verliep de overdracht van taken en verantwoordelijkheden?
Tom Rademaker: “We hadden alles van tevoren goed gepland. Samen met Karin en een bedrijfscoach stelden we doelen en verantwoordelijkheden op. Het managementteam werkte hier al langer, dus het was belangrijk dat ik aansluiting bij hen vond. Ik had heel veel nieuwe ideeën, maar moest ook leren respecteren wat er al goed liep."
*Tekst gaat verder onder het kader.
Over Hotel Central
In 1905 opende Johan Rademaker Hotel Central aan de Markt in Den Bosch. Het begon met 29 kamers en is uitgegroeid tot een viersterren superior hotel met 126 hotelkamers, vergader- en feestzalen en brasserie Cé. Na Johan stonden zijn zoons Jan en Antoon Rademaker aan het roer, en later kleinzoon Tonny Rademaker. Sinds 1996 leidt zijn dochter Karin het hotel, en in 2022 trad haar neef Tom Rademaker toe als mede-directeur.
^Generaties Rademaker op de biertap.
Hoe behoud je de balans tussen werk en privé?
Tom Rademaker: “In ondernemersgezinnen draait het vaak om het bedrijf. Mijn vader had een restaurant, waardoor ik hem weinig zag. Nu ik zelf kinderen heb, wil ik dat anders doen en tijd overhouden voor mijn gezin. Dat wij nu samen leiding geven, helpt enorm. We kunnen namelijk makkelijk taken van elkaar overnemen.”
Karin Rademaker: “Ik zeg altijd: ‘Ik pas niet op de kinderen, maar wel op de zaak’. Kinderen zijn zo snel groot, die momenten wil je als ouder niet missen.”
Welke veranderingen voerde jij, Tom, door?
Tom Rademaker: “Onder andere het revenue managementsysteem dat automatisch prijsvoorstellen doet voor kamers. Dat was aan het begin even wennen, maar het werkt goed. Ook bij renovaties denken we anders: hotelkamers raken sneller ‘uit de mode’. Een ontwerp gaat geen vijftien jaar meer mee, soms nog maar vijf. Daar houden we nu rekening mee in de bouw van de kamers, zo kunnen we makkelijker aanpassingen doen in het design.”
Karin Rademaker: “Voor mij was het koffieapparaat een grote verandering! Vroeger zag ik het liefst dat het personeel koffie en thee serveerde aan de gasten. Maar door personeelstekort stelde Tom voor om een zelfbedieningskoffieapparaat te plaatsen. En hij had gelijk, het bespaarde veel tijd én werk.”
Hoe was de viering van het jubileumjaar?
Karin Rademaker: Heel bijzonder. We hebben het 120-jarig jubileum gevierd met alle collega’s. We kregen een beeld cadeau: een kring van mensen die elkaar vasthouden. Dit staat symbool voor de fijne samenwerking.”
Tom Rademaker: “Tijdens de lunch met de wethouder en betrokkenen bij de organisatie onthulden we ook twee neonlichten: ‘Tony’s Bar’ en ‘Miep’s Corner’. Als eerbetoon aan mijn opa en oma. Zij brachten het hotel uit de jaren tachtig naar 126 kamers. Het was een mooi moment.”
*Tekst gaat verder onder de foto.
.png)
.png)
Is het vanzelfsprekend dat het hotel in de familie blijft?
Tom Rademaker: “Mijn kinderen zijn nog te jong om dit onderwerp te bespreken. Andere familieleden zijn betrokken bij het vastgoed, maar niet in de exploitatie van het hotel. Dat is bewust losgekoppeld van elkaar.”
Karin Rademaker: “Mijn zusje en haar kinderen vinden het belangrijk dat Central in de familie blijft, maar willen zelf niet in het hotel werken. En dat is helemaal goed.”
Tom, wat heb je geleerd van Karin?
Tom Rademaker: “Het juiste tempo kiezen. Ik wil graag snel, maar Karin leerde me dat je mensen moet meenemen in je ideeën. Je kunt niet met 120 km/u over de snelweg rijden als de rest nog in de bebouwde kom zit.”
Hoe komt het dat jullie al 120 jaar succesvol ondernemen?
Tom Rademaker: “Door continu te vernieuwen. Doen wat vroeger werkte, is geen garantie voor succes. Familiebedrijven hebben soms de neiging vast te houden aan het oude, maar dit kan een valkuil zijn. Wat vorig jaar werkte, is nu misschien veranderd. Daarom gaan wij mee met de tijd en kijken elke dag wat beter of anders kan.”
*Tekst gaat verder onder de foto.
.png)
Hoe kijken jullie naar de toekomst?
Tom Rademaker: “We blijven investeren in het hotel. Zo is er pasgeleden een nieuwe chef aan de slag gegaan, Bram Postel, die héél lekker eten serveert. Precies wat bij Brasserie Cé past. Ook onze nieuwe banquetingchef zorgt voor de mooiste bordpresentaties. We hebben al veel positieve reacties gekregen van gasten.”
CV Tom Rademaker
- 2022 tot heden: Directeur bij Golden Tulip Hotel Central
- 2021 tot 2022: Hotelmanager bij Hampton by Hilton Amsterdam-Centrum
- 2017 tot 2021: Front office manager bij Doubletree by Hilton Amsterdam NDSM-werf
- 2016 tot 2017: Assistent front office manager bij Apollo Hotel Amsterdam
- 2014 tot 2016: Front office supervisor & night audit supervisor bij Amsterdam Marriott Hotel
- 2013 tot 2014: Management trainee front office bij Hilton Dubai
.jpg)
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen