Last minute-gedrag groeit in de horeca: zo profiteer je ervan

7th Sunday Festival - Vincent van Dijk

Last minute-gedrag groeit in de horeca: zo profiteer je ervan

Mensen beslissen steeds vaker op het laatste moment of ze zin hebben om naar een festival, sterrenrestaurant of wellnesshotel te gaan. Het last minute-gedrag leidt tot ergernissen en uitdagingen in de horeca, maar biedt ook veel kansen. “Mensen die iets écht graag willen, zijn vaak bereid hier extra voor te betalen.”

 

Tekst: Vincent van Dijk

Foto's: We Make It Spark en Stef van Oosterhout

 

Vrijheid en flexibiliteit

Online platforms als Booking, Airbnb en OpenTable maken het last minute boeken van een vakantie of diner steeds gemakkelijker door innovatieve, gebruiksvriendelijke technologie. Binnen enkele seconden maak je een reservering, vaak ook nog voor een aantrekkelijk tarief, zonder betaalverplichting vooraf.

Last minute boeken wordt niet langer gezien als stressvol, maar geeft mensen juist het gevoel van vrijheid en flexibiliteit. In deze tijden van financiële onzekerheid, wisselvalliger weer, pandemiën en oorlogen, vermijden mensen vroegtijdige verplichtingen en houden ze alle opties graag open.

*De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Awakenings-gashouder-Amsterdam
Afbeelding ter illustratie. Festival Awakenings tijdens ADE

Artificial Intelligence

Inspelen op grillig gastengedrag wordt steeds gemakkelijker door de veranderende technologie. Zo helpt AI je beter inschatten wat de bezetting wordt, wanneer personeel nodig is en hoe je voorraadbeheer en inkoop optimaliseert. Ook worden de boekingssystemen steeds beter als het gaat om realtime beschikbaarheid en geautomatiseerde en gepersonaliseerde bevestigingen.

Irritaties door annuleringen

Deze ontwikkeling wordt versterkt door sociale media: door het zien van foto’s en video’s raken mensen geïnspireerd om zelf op pad te gaan of ergens te eten en dit zorgt voor impulsieve boekingen en reserveringen. Jongeren hebben steeds minder geduld om te wachten en willen zo’n ervaring on demand regelen. Ook annuleren ze vaker last minute; als ze geen zin hebben, iets leukers vinden of het weer omslaat.
'Jongeren hebben minder geduld om te wachten'

Voor de horeca is dit gedrag knap lastig in verband met inkoop, voorraadbeheer en personele bezetting. In restaurants wordt daarom steeds vaker gewerkt met aanbetalingen en herbevestigingen om de kikkers in de kruiwagen te houden. De consument kiest daarentegen liever voor platforms en plekken waar je tot het allerlaatste moment kunt annuleren. Het aanbieden van flexibele annuleringsvoorwaarden wordt daarom steeds belangrijker.

*De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Gashouder-Awakenings-Amsterdam
Afbeelding ter illustratie. Awakenings ADE

Prijsstrategieën bieden kansen

Door middel van goede prijsstrategieën kun je prima inspelen op de lastminutebehoefte van gasten. Dat kan door kortingen of speciale aanbiedingen, maar je kunt ook juist een hogere prijs vragen, zoals festivals en clubs al doen. Waarom zou je op vrijdagavond niet gewoon een paar tafels of kamers vrijhouden voor mensen die last minute boeken?

Mensen die iets écht graag willen, zijn vaak bereid hier extra voor te betalen. Je kunt als horecazaak profiteren van het nieuwe gastengedrag door op deze doelgroep gerichte marketinginstrumenten in te zetten, zoals exclusieve deals voor dezelfde dag, pushberichten, gerichte advertenties op sociale media en apps die last minutes aanbieden. Want of je het leuk vindt of niet, de nieuwe generaties groeien op met on demand, dus je kunt er maar beter aan wennen.

Over Vincent van Dijk

Vincent van Dijk is trendforecaster op het gebied van hospitality en food. Daarnaast is hij partner van marketingbureau HBMEO en columnist van Entree Magazine.

Vincent-van-dijk-nieuwsbrief-16-augustus

Artikel delen