Horecaondernemer Chiara Cappellano (28) is een hit op TikTok

Chiara Cappellan-Il-Limone

Horecaondernemer Chiara Cappellano (28) is een hit op TikTok

De TikToks met haar vader gaan regelmatig viraal, maar ook de filmpjes over haar eigen restaurant Il Limone in Breda bereiken veel liefhebbers van de Italiaanse cultuur. Horecaondernemer en influencer Chiara Cappellano wil het ‘echte’ Italië promoten, op haar socials én in haar zaak. “Nederlanders zijn verzot op het land.”

 

Tekst: Iris Kranenburg
Foto's: byjansphotography

Ondernemersfamilie

"Ik kom uit een ondernemersfamilie. Mijn vader Fabio komt uit Siracusa, in Sicilië, en heeft de Italiaanse delicatessenwinkel Il Tartufo in Delft en eentje in Rotterdam, en mijn oom heeft espressobars. Ik ben echt opgegroeid tussen de Italiaanse producten en deed de Hotelschool in Breda."

*Tekst gaat verder na de foto.

Chiara-Cappellano-Il-Limone
Chiara met haar vader Fabio

Italiaans restaurant

“Twee jaar geleden opende ik Il Limone in Breda, ontstaan uit passie voor de authentieke Italiaanse gastronomie. Nederlanders zijn verzot op Italië. Dat snap ik wel: de keuken is zo lekker en puur, maar ook de chaos, de taal, de sfeer zijn aanstekelijk. Dat komt allemaal terug in Il Limone. 40% van de mensen die hier werkt is Italiaans en een groot deel van ons interieur en servies komt er vandaan."

"We hebben een espressobar, een traiteur-gedeelte met een counter van zes meter waar we gerechten, vlees- en kaaswaren verkopen en een osteria met 45 plekken. Populair is onze lasagna bolognese. De saus laten we 8 uur pruttelen en is een 25 jaar oud recept van mijn vader. In het begin stond ik zelf veel op de vloer, nu nog steeds maar ik houd me ook veel bezig met personeelszaken, inkoop en marketing. Ik zou wel zaken in meerdere steden willen, maar ik ben pas aan het begin van m’n carrière en wil eerst wat boekjaren achter de rug hebben."

*Tekst gaat verder na de foto's.

Il-Limone Chiara Cappellan-Il-Limone-4

Viraal gaan

"Voor ik Il Limone opende, maakte ik al content op Insta en TikTok. Dat begon met persoonlijke filmpjes over tripjes naar Italië en outfits, en werd groter na een filmpje over een broodje uit mijn vaders deli: 5 miljoen views! Gingen we erna ineens van 100 naar 950 broodjes per dag en rijen voor de deur."

'We gingen van 100 naar 950 broodjes per dag door een viral video'

"De naamsbekendheid die ik heb opgebouwd werkt ook goed voor Il Limone. Als we een speciale wijnavond hebben, promoot ik dat via mijn kanalen en zitten we binnen een uur vol. Ook als ik post over onze Italiaanse ijskoffie, zie ik de verkoop meteen stijgen."

"Er liggen veel kansen online. De generatie boven mij weet soms niet hoe het aan te pakken. Laat dan jongere collega’s dit doen, tip ik altijd. Bovendien hoeft het er allemaal niet superprofessioneel uit te zien. Juist niet, eigenlijk."

Chiara Cappellan-Il-Limone-3 Chiara Cappellan-Il-Limone-2
Artikel delen