Column Herman Hell: 'Onderneem buiten de grenzen van je corebusiness'

Horecaondernemer en columnist Herman Hell

Column Herman Hell: 'Onderneem buiten de grenzen van je corebusiness'

Herman Hell is eigenaar van de Hells Kitchen Horeca Groep, met zaken in en rond Rotterdam (o.a. Grace, café Sijf, NRC en Zalmhuis), en hij is mede-eigenaar van pizzaketen Sugo. Daarnaast is hij columnist voor Entree Magazine. Zijn nieuwste column gaat over ondernemen buiten de grenzen van bedrijven hun corebusiness: 'Waarom zouden we ons in de horeca beperken tot food & beverage?'

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik een benzinepomp uitloop, dan heb ik steevast meer gekocht dan alleen benzine: een tijdschrift, bosje bloemen of een koffie. En dikke kans dat ik bij de kassa en passant een rolletje pepermunt meepak. Doen ze handig in andere branches: ondernemen buiten de grenzen van hun corebusiness. Bij sommige kapsalons koop je tegenwoordig na je knipbeurt ook een nieuwe trui en in Nijmegen zit een wasserette met een lunchcorner. Blurring heet dat officieel. Als je ‘t mij vraagt, is het gewoon slim ondernemen.

 

Extra geldstroompjes

Samen met mijn team ben ik in onze zaken op zoek gegaan naar de rolletjes pepermunt, ofwel: extra geldstroompjes. Want waarom zouden we ons in de horeca beperken tot food & beverage?

'Waarom zouden we ons in de horeca beperken tot food & beverage?'

Zo bieden we gasten van Zalmhuis nu de mogelijkheid om een VIP-parkeerplek te reserveren vlak bij de ingang. Voor een paar knaken extra hoeven ze nauwelijks te lopen op de parkeerplaats en staan ze in notime binnen.

In een andere zaak staat sinds een tijd een photobooth. Een doorslaand succes. En bij sommige evenementen, denk aan populaire voetbalwedstrijden, vragen we tegenwoordig vijf euro entree. Dan gaan we een keer extra rond met een schaal bitterballen, maar dat deden we tóch al wel. Bijkomend voordeel: op dit soort events staat er meer volk binnen dan vroeger, want gasten willen het feestje onder geen beding missen.

Extra fee populaire tafel

Ook een lucratieve optie: een extra fee rekenen als gasten een populaire tafel willen reserveren. Brutaal? In het theater, voetbalstadion en de vliegtuigbranche doen ze niet anders. Daar trekken mensen zonder morren de portemonnee voor een stoelreservering. In de horeca zijn wij wat dat betreft weer the last man standing. Maar ons goede gedrag brengt geen geld in het laatje. En dat is broodnodig om de huidige crisis door te komen.

En ja, túúrlijk is het balanceren: het koord tussen gastvrijheid en doorgeslagen commercie is smal bij zo’n service. Hoe dat koord loopt, hangt ook af van je type zaak. In een driesterrenhotel wil ik bijvoorbeeld best betalen voor een paraplu om niet zeiknat bij mijn auto aan te komen. Bij een vijfsterrenhotel hoort een leenparaplu bij de service.

In elke zaak liggen de rolletjes pepermunt voor het grijpen. Diensten die een waarde vertegenwoordigen, maar gasten nu voor lief nemen. Beste ondernemers, neem je zaak onder de loep. Zoekt, en gij zult vinden. Daarna is het alleen nog een kwestie van verzilveren.

Artikel delen