Onderzoek onder horecaondernemers: Prijzen gaan met 3 tot 5% stijgen
Ook al groeit de omzet, veel bedrijven in food worstelen met hun verdienmodel vanwege krimpende marges, personeelstekorten en schaalproblemen. De meeste horecaondernemers verwachten dat hun prijzen nog met 3 tot 5% zullen stijgen, blijkt uit onderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). "Ondanks de recordomzetten zitten ondernemers in een crisismodus."
Groeiende omzet
Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) inventariseert elke twee jaar de stand van zaken bij de vijfhonderd grootste foodbedrijven van ons land. De omzet van de 290 foodservicebedrijven in de lijst (waaronder horeca, cateraars en fastservice) groeide van 8,4 miljard euro in coronajaar 2021 naar een omzet van 12,6 miljard euro in 2023, een toename van 50%.
In 2023 maakten de bedrijven in de FSIN een gezamenlijke omzetsprong van 22,3%, ten opzichte van de editie in 2021. De totale omzet van de 500 bedrijven komt uit op 61 miljard euro. Deze omzetgroei is te danken aan het herstel van de foodservicebedrijven na corona en de inflatie van de afgelopen twee jaar.
Onrustige sfeer
Ondanks de recordomzetten is de sfeer in de sector onrustig. Dit blijkt uit de rapportcijfers die ondernemers geven aan het economische klimaat: een 6,8. Dit cijfer is hoger dan de 6,3 in 2022, maar bijna een heel punt lager dan de 7,6 in 2018. FSIN-directeur Inga Blokker: "Een 6,8 is een ‘crisiscijfer’ dat we alleen in slechte jaren zien, terwijl de omzetgroei juist lijkt te wijzen op een jubeljaar. Zo’n rapportcijfer over de economie liegt echter niet. Het fungeert als een thermometer, die met klinische precisie laat zien wat de echte temperatuur in de markt is."
*De tekst gaat verder onder de foto.
Stijgende prijzen
De meeste ondernemers in de foodservice verwachten dat hun prijzen nog eens met 3 tot 5% zullen gaan stijgen. Het is volgens FSIN een voor de hand liggende, maar riskante strategie gezien de toenemende concurrentie. Al lijken de prijsverhogingen broodnodig voor een gezonde exploitatie. Andere veelgenoemde maatregelen zijn het beperken van foodwaste, schaalvergroting, het accepteren van een lagere winstmarge en meer gebruikmaken van private label. Formulevorming en systeemgastronomie zijn volgens de FSIN-directeur vanwege de kostenvoordelen onontkoombaar voor horecaformules, evenals investeren in merkbeleving.
Een snelle groeier als restaurantketen ’t Zusje is daarvan een mooi voorbeeld, zegt Blokker. Andere ketens zoals Restaurant Company Europe (waaronder Loetje), De Pizzabakkers en De Beren zijn ook voorbeelden van horecaformules die het goed doen in de FSIN Food500. Horecaformules die het minder goed doen zijn typische twintigste-eeuwse foodconcepten, zoals de Chinees-Indische restaurants en de cafetaria’s.
De opkomst van nieuwe afhaal- en bezorgconcepten (ook door supermarkten), ondergraaft hun positie. Daarbij komt dat het aanbod steeds gevarieerder wordt. Zo zijn nieuwe Aziatische concepten booming, sushi voorop. Maar ook plantbased- en halalformules timmeren nadrukkelijk aan de weg.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen