Horeca-cao: ziekteverzuim na een conflict voorkomen + oplossingen

Arbeidsconflict

Horeca-cao: ziekteverzuim na een conflict voorkomen + oplossingen

Conflicten op de werkvloer: je wilt het niet, maar soms ontkom je er niet aan. Ze zijn niet alleen onprettig, maar kunnen ook voor ziekteverzuim zorgen. Niet handig wanneer je met personeelstekort kampt en een zaak moet laten draaien. Daarom delen we hieronder tips voor het voorkomen en oplossen van een arbeidsconflict in de horeca.

Arbeidsconflicten voorkomen

Bij het uitpraten van ergernissen en conflicten op de werkvloer wijzen veel mensen met een beschuldigende vinger naar de ander. Oftewel jij-boodschappen. 'Jij hebt dit verkeerd gedaan' en 'Door jou is het fout gegaan'. Hierdoor voelt de ander zich sneller aangevallen, waardoor het een omgekeerd effect bereikt. In plaats van iets uit te praten en goed te maken, wordt het conflict groter.

'Gebruik de ik-boodschap'

Gebruik daarom de ik-boodschap. Jij zit ergens mee en wilt dit samen met je werknemer oplossen. Ga vooraf na waar jouw werknemer gevoelig voor is en op welke manier je het gesprek ingaat om je irritatie te uiten. Beschrijf rustig en kalm de ergernis of het onacceptabele gedrag, uit je gevoelens hierover en vertel welke effecten dit gedrag teweegbrengt. Maak er geen machtsstrijd van: hierdoor kan het gesprek escaleren en dat is het laatste dat je wilt.

Arbeidsconflicten oplossen

Is het toch tot een conflict gekomen, dan kun je een afkoelingsperiode ingelasten. In deze korte tijd kunnen de drie partijen (werkgever, werknemer of collega) nadenken over hoe ze het conflict kunnen beperken. Hierna kun je als werkgever een gesprek starten om te kijken naar mogelijke oplossingen. Leidt dit niet tot verbetering? Schakel dan een bedrijfsarts in. Hij kan jou adviseren en helpen om tot een oplossing te komen.

Ziekmelding na een arbeidsconflict

Meldt je werknemer zich ziek na een arbeidsconflict? Schakel dan een bedrijfarts in. Deze beoordeelt wat de medische beperkingen zijn. Een arbeidsconflict is namelijk geen legitieme reden voor een ziekmelding. Wel kan het een oorzaak zijn van ziekte: dan is het wél een gegronde ziekmelding. De arboarts beslist of er een afkoelingsperiode plaats moet vinden en adviseert jou om werknemers hersteld te melden of bijzonder verlof te geven van maximaal twee weken.

Artikel delen