Slimme software zorgt in de horeca voor meer grip op de cijfers

Slimme software van Horeko

Slimme software zorgt in de horeca voor meer grip op de cijfers

In het eerste halfjaar van 2023 stopten meer dan 4.000 horecabedrijven. Een toename van zo’n 20% ten opzichte van het jaar daarvoor, zo blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. Een van de oorzaken hiervoor zijn de hoge kosten (o.a. inkoop, personeel, coronaschulden). Slimme software kan helpen om betere calculaties te maken, om meer grip te krijgen en om betere keuzes te maken.

Slimme software

Horeko biedt slimme software ter ondersteuning van horecaondernemers. Het gaat dan bijvoorbeeld om programma’s als Online Roosteren, Documentbeheer, Receptuurbeheer, Afvalregistratie, Urenregistratie en Menu-engineering.

Meer informatie? Bezoek Horeko op de Horecava op stand 01.332 of klik op de onderstaande button.

Klik hier voor meer informatie!

Bas Schijf is salesmanager bij Horeko, dat zich met slimme software richt op onder andere menu-engineering. “Het is zó jammer als een ondernemer in april een calculatie maakt en er na de zomer achter komt dat door de prijsfluctuaties de marge niet is gehaald. Onder andere door de vele koppelingen die we bij Horeko hebben, bijvoorbeeld met groothandels, kunnen ondernemers veel meer grip krijgen op de daadwerkelijke inkoopprijzen.”

Kassakoppelingen

Schijf vervolgt: “Daarbij spelen ook kassakoppelingen een grote rol, die zijn voor de klanten die gebruikmaken van Horeko een mooie toegevoegde waarde. Met kassakoppelingen kunnen klanten van Horeko hun bestaande kassasysteem koppelen aan het systeem."

"Horeko ontvangt dan dagelijks de verkoop- en omzetgegevens. Deze informatievoorziening draagt bij aan een waardevolle analyse voor de Horeko eindgebruiker. Omdat we met behulp van die koppelingen daadwerkelijk de omzetcijfers en de verkoopaantallen van gerechten kunnen zien en daarmee kunnen monitoren of ze ook presteren zoals ondernemers graag zouden willen. Zo niet, kunnen ze daar snel op inspelen en dus niet pas maanden later.”

Personeelstekort

Ook het strakker plannen van personeel leidt tot betere marges. Schijf: “Ik denk dat horecaondernemers er vooral bij gebaat zijn om snel inzicht te kunnen krijgen in welk personeel ze beschikbaar hebben, waar ze misschien strakker kunnen gaan plannen, waar gaten kunnen vallen. Daarin kunnen we de horeca vooruit helpen door middel van onze tools die veel strakker kunnen sturen op de cijfers - en inzicht geven in de gewenste marges.”

Tekst gaat onder de afbeelding verder.
Bas_Schijf
Bas Schijf, salesmanager bij Horeko

Sombere cijfers

Uit cijfers van de Kamer van Koophandel bleek dat in het eerste halfjaar van 2023 ruim 4.000 horecaondernemers het bijltje erbij neer gooiden. Zij waren niet failliet, maar sloten de zaak omdat ze niet verwachtten dat het bedrijf nog winstgevend zou worden. Dit is een stijging van 20% ten opzichte van 2022.

Ook het aantal faillissementen steeg aanzienlijk; er gingen bijna drie keer zoveel horecabedrijven over de kop als het jaar ervoor. Dit komt onder meer vanwege opgebouwde coronaschulden die vanaf april 2023 moesten worden terugbetaald. Die eventuele schuld is niet de enige uitdaging waarmee horecaondernemers te maken hebben. Ook torenhoge kosten voor huur, energie, grondstoffen, ingrediënten, lonen en personeelstekorten spelen daarin een enorme rol.

Artikel delen