Hopen op heropening: mentale beproeving
Branchenieuws
Foto Pim Ras

Hopen op heropening: mentale beproeving

Nog steeds geen helder perspectief en na elke persconferentie weer teleurstelling: de laatste lockdownloodjes wegen zwaar. Toch lukt het ondernemers om de moed erin te houden en optimistisch te kijken naar de heropening. In dit artikel in de nieuwste Entree vertelt horecaondernemer Ron de Jong erover. “Er is genoeg perspectief.”

Tekst: Carolien Dircken - Foto’ s: Pim Ras

Mentale beproeving

“Je hoeft geen psycholoog te zijn om te weten dat corona mentaal iets doet met ondernemers”, zegt Wouter Vrooland, die zelf wél arbeidspsycholoog is. “Het raakt je zaak, je portemonnee en je medewerkers: het gaat je aan het hart en dat kan zorgen voor veel piekeren en weinig slapen. Vaak zijn ondernemers veerkrachtige mensen die stevig in hun schoenen staan. Maar een probleem dat veroorzaakt wordt door iets dat volledig buiten jezelf ligt, is vaak een zwaardere stressfactor. En die is nu al erg lang aanwezig.”

Frustrerend

Geen wonder dus dat zelfs bij de meest optimistische ondernemers af en toe de moed in de schoenen zinkt. Voor Ron de Jong, eigenaar van De Gele Kanarie, Bokaal, Fontein en andere Rotterdamse horecazaken, was het moment van de tweede horecasluiting het absolute dieptepunt. “Zeker omdat in de winkels Black Friday gewoon doorging”, zegt hij. “Het voelde alsof wij met de evenementenbranche als enige sector gestraft werden. Ik zag 22 jaar levenswerk al als sneeuw voor de zon verdwijnen. Enorm frustrerend.”

heropeningHoop op heropening

Het gebrek aan perspectief is vooral een veelgehoord probleem onder ondernemers. Dat herkent De Jong. “Bij iedere persconferentie hoop je op goed nieuws over de heropening, maar ondertussen zie je de cijfers weer verslechteren. Dat is balen. Ik durf inmiddels echt nergens meer vanuit te gaan.” Vrooland maakt zich zorgen over die ‘valse hoop’ en de teleurstellingen die daarbij horen. “Niet alleen omdat je bij iedere tegenslag weer je hoop in duigen ziet vallen, wat mentaal zwaar is, maar ook omdat je daardoor misschien moeilijke, financiële beslissingen niet op tijd neemt”, zegt hij.

Dat heeft hij zelf in 2009 ondervonden, toen zijn bedrijf met vijftien mensen in dienst, failliet ging. “Als je elke maand denkt: nog héél even volhouden, want nu kan het echt niet lang meer duren, kijk je over een halfjaar misschien terug en denk je: waarom heb ik toen niet de stekker eruit getrokken of mensen laten gaan? Dat zorgt ook weer voor stress.”

‘We willen door’

Realitisch optimistisch zijn, dat is zijn advies. En dat is Ron de Jong zeker. Na het dieptepunt in oktober heeft hij de knop snel weten om te zetten. “Ik besefte: we moeten dit samen doen. Niemand heeft hierom gevraagd en we willen allemaal door”, zegt hij. Hij merkte dat veel leveranciers en partners er ook zo over dachten en bereid waren om goede afspraken over betalingen te maken. Ook zocht hij nieuwe samenwerkingen. Zo investeerden vastgoedverhuurders in nieuwe horecaconcepten, waardoor hij zich de afgelopen maanden met hele mooie, nieuwe projecten bezig kon houden. “Zij betalen voor de ruimte, wij gaan het waarmaken. We gaan horeca beginnen in een watergemaal uit 1889, een rijksmonument”, vertelt hij enthousiast. “Er komt een foodcourt, met meerdere keukens van Rotterdamse zaken, en we gaan aan de slag in de plint van nieuw gebouw. Er is echt zoveel meer mogelijk dan je denkt, als je het samen doet.”

Oppepsessies

Wel ziet hij dat deze lockdown veel vraagt van zijn medewerkers. “Horecamensen zijn doeners”, zegt hij. “Kleine artiesten die houden van entertainen en graag in de spotlights staan. Ik zie hoe sommigen in een gat zijn gevallen. Ik houd af en toe ‘oppepsessies’, waarbij we elkaar gewoon even zien. En ik ga elke dag mijn zaken langs om met mensen te praten.”

Precies wat Vrooland aanraadt. “Heb aandacht voor je mensen, houd ze op de hoogte van wat er speelt, hoe je ervoor staat, hoe je denkt. Geef ze perspectief, zelfs nu je dat zelf niet hebt. Maar vooral: laat ze meedenken en geef ze iets nuttigs te doen. Al laat je ze nu bestellingen mooi inpakken of persoonlijk bezorgen, dat helpt al enorm.”

Mooie zomer

Ron de Jong heropening

De Jong betrekt zijn mensen veel meer dan in de eerste lockdown bij de plannen, laat ze zelf met ideeën komen en zich voorbereiden op ‘de mooie zomer die komt’. “Want als de heropening daar is, dan loopt het storm. Dat zag je vorig jaar in de zomer ook, toen werden de terrassen een soort vervanging voor de festivals. Mensen zijn sociale dieren, die elkaar willen zien, voelen en ruiken.”

‘We komen eruit’

Dat hij vertrouwen heeft in een zonnige toekomst, is duidelijk. “Hoe rot het ook is en hoeveel geld het ook kost: hier komt iets goeds uit”, zegt hij. “In het oude normaal leefde iedereen in één ritme en lag de piek voor ons aan het eind van de week. Maar juist als mensen minder naar kantoor blijven gaan, nemen ze het ervan als ze elkaar wel zien. De dinsdag zou dus zomaar de nieuwe donderdag kunnen worden en de vrijdagavondpiek zal veel meer uitgesmeerd worden over de week. Ik denk dat dat verandert en dat er echt genoeg perspectief is voor de horeca na de heropening. Als we dit straks overleefd hebben.”

Hoe worden de laatste loodjes lichter?

Arbeidspsycholoog Wouter Vrooland geeft nog wat tips:

  • Maak écht tijd om jezelf op te laden. Beweeg, wandel, mediteer: als je maar ontspant. Klinkt simpel, maar het gebeurt te weinig.
  • Nog een glas wijn omdat je het verdiend hebt, ongezond eten omdat je het druk hebt: het helpt niet om de stress uit je lijf te krijgen. Steker nog: je raakt er vermoeider van. Vermijden dus.
  • Mopper, huil en klaag zoveel je wilt. Stop negatieve emoties niet weg. Het helpt juist om ruimte te maken voor positieve.
  • Besef dat je dit jaar dingen geleerd hebt die je je hele ondernemersbestaan meeneemt. Cliché, maar je komt hier sterker uit.

Op de hoogte blijven van nieuws uit de horeca? Meld je aan voor de Entree nieuwsbrief!