De zaak verkopen? Zó doe je dat!

De zaak verkopen? Zó doe je dat!

Veel horecaondernemers herpakken zich weer na twee moeilijke jaren met lockdowns. Er is echter ook een groeiend aantal dat twijfelt over doorgaan. Denk je aan verkopen, dan is het verstandig tijd te nemen om je onderneming verkoopklaar te maken. Mark Roos van Adhoc horecamakelaars legt in vijf stappen uit hoe je dat doet.

  1. Oriënteren
    Het merendeel van de horecazaken heeft te maken met een huursituatie. Dus daar gaan we in dit stappenplan vanuit. Verkoopklaar maken betekent dat je ervoor zorgt dat je bedrijf in optimale conditie is voordat het verkooptraject daadwerkelijk start. Je begint met de oriëntatiefase; waarom wil ik mijn zaak verkopen? Hoe vind ik een goede opvolger? Hoe ziet mijn leven eruit na verkoop? Wat zijn de fiscale gevolgen van de verkoop? Herinvesteren of afrekenen? Door daar eens goed over na te denken krijg je een helder beeld.

  2. Voorbereiding
    Een inventarisatie en analyse van de lopende zaken is noodzakelijk. Zo moet je je personeelsbestand tot in detail in kaart brengen. Het is namelijk bij wet verplicht om het personeel bij verkoop over te dragen aan de nieuwe eigenaar. Je kijkt naar je verplichtingen ten aanzien van leveranciers; welke afspraken zijn er, wat is de looptijd? Je brengt de huursituatie in kaart: hoe ziet mijn huurcontract eruit, wat is de looptijd, hoeveel jaar resteert er nog, in welke termijn zit ik nu en wat is de gebruiksbestemming van dit pand? Ook kijk je naar de fysieke staat van je bedrijf: die uitgestelde schilderbeurt beter nu wel uitvoeren? Voldoet mijn meterkast nog aan de NEN-normen, is mijn luchtbehandeling nog up-to-date? Daarnaast breng je alle inventaris in kaart. Wat is van mij, zijn er zaken in lease en/of bruikleen? Belangrijk onderdeel is tevens het up-to-date hebben van de (jaar)cijfers.
    Zo krijg je inzicht in je zaak en wordt duidelijk of je een professioneel georganiseerde onderneming hebt die je de markt kunt aanbieden. Hoe beter op orde de administratie aan de achterkant is, hoe betrouwbaarder en professioneler je bedrijf overkomt en dus beter verkoopt.

  3. Verkoopteam en waardering
    Met deze informatie ga je verder. Stel een team samen bestaande uit je accountant en een adviseur, bijvoorbeeld een horecamakelaar. Laat hen de waarde van je bedrijf vaststellen op basis van jouw voorbereiding (zie 2) en hun ervaring en marktkennis. De horecamakelaar adviseert je verder over de huursituatie. Is de huur bijvoorbeeld per jaar opzegbaar, dan kan hij in gesprek gaan met de verhuurder over een betere propositie in de markt. De lengte en hoogte van de huur heeft invloed op de waarde van de onderneming. Is de waarde bepaald, dan volgt het opstellen van een verkoopplan.

  4. Verkoopplan
    Er zijn twee mogelijkheden om je zaak te verkopen. Discreet binnen het eigen netwerk van de horecamakelaar, met als voordeel minder speculatie rondom de reden van verkoop en minder kans op ‘gelukszoekers’. De vraag is dan wel: hoe sterk is het netwerk van de horecamakelaar? Of zo breed mogelijk, via alle mogelijke kanalen. Werk je met een minimale personeelsbezetting en ben je bang voor vertrek, dan is het verstandig zijn om het eerst discreet te proberen. Nadeel: het kan langer duren. Welke keuze je maakt hangt af van hoe noodzakelijk de verkoop is en welke snelheid gewenst is.

  5. Transactie
    Is er een koper, dan heeft er vaak een onderhandeling plaats. Dit gebeurt in nauw overleg, maar vaak niet in het bijzijn van de verkoper, door de horecamakelaar (die haalt de emotie uit de onderhandeling). Na het sluiten van een overeenkomst breekt de contractuele fase aan: het vaststellen van de verkoopvoorwaarden in een koopakte door de horecamakelaar. Na ondertekening hiervan volgt een indeplaatsstellingsprocedure richting verhuurder onder begeleiding van de horecamakelaar. Dit wil zeggen dat de koper in de plaats wordt gesteld in de lopende huurovereenkomst van de verkoper. Na de medewerking van de verhuurder kan men gezamenlijk toewerken aan een soepele overdracht.
Artikel delen