Menukaart maken horeca: speel in op psychologie van de gast
Hoe zorg je dat je gasten items gaan bestellen waar je de meeste marge op behaalt? Het loont de moeite om aandacht te schenken aan hoe je de kaart opstelt. Speel in op de psychologie van de gast en benut de mogelijkheden om met de juiste vormgeving en woordkeuze aan upselling te doen en daarmee een hogere omzet te behalen. Met onderstaande tips maak jij de ideale menukaart voor de horeca!
Tekst: Bianca Roemaat en Madelief de Weerd
1. Alles in één oogopslag
Je herkent het vast: een groep mensen strijkt neer in je zaak. De gesprekken beginnen en de menukaart krijgt weinig aandacht. Zorg daarom dat je kaart overzichtelijk is en alle items in één oogopslag te zien zijn. Gebruik bijvoorbeeld een dubbelgevouwen A4 (A5-formaat) of een overzichtelijke, dubbelzijdig bedrukte A4. Een duidelijke lay-out voorkomt keuzestress bij je gasten en maakt de bestellingsprocessen soepeler.
2. Gebruik technologie
Naast fysieke menukaarten kun je ook digitale tools inzetten. Overweeg een QR-code op tafel die gasten naar een interactieve menukaart leidt. Hier kun je allergeneninformatie, speciale aanbiedingen of zelfs storytelling-video’s toevoegen, bijvoorbeeld van je lokale kaasboer of bierbrouwer. Apps zoals de PS Menu Maker maken het eenvoudig om digitale allergenenkaarten en andere interactieve elementen aan je kaart toe te voegen.
3. Houd het overzichtelijk
Groepeer je items in logische categorieën, zoals hapjes, borrelplanken, cocktails, bieren en wijnen. Het is aan te raden om niet meer dan zes producten in een rijtje te zetten en de items met de hoogste marge boven- of onderaan te zetten. Onderzoek toont aan dat deze posities het meest opvallen. Overweeg ook het gebruik van iconen voor vegetarische, veganistische of glutenvrije opties, zodat deze items opvallen zonder een aparte categorie te vormen.
4. Gebruik het juiste kijkvlak
Menukaartonderzoek laat zien dat gasten vaak eerst naar het midden van de kaart kijken, daarna naar rechtsboven en vervolgens naar linksboven. Plaats hier je winnaars: gerechten of dranken met de hoogste marge of de beste verkoopkansen. Dit kijkgedrag kun je strategisch benutten om jouw omzet te verhogen.
5. Stimuleer visueel verlangen
"Zien doet verkopen" blijft een gouden regel. Heb je een bestelling van een borrelplank of een opvallend cocktailglas? Loop er op ooghoogte mee langs andere tafels en kies desnoods een langere route. Dit wekt vaak interesse en kan nieuwe bestellingen uitlokken.
6. Maak gebruik van kleur en vormgeving
Een goede vormgeving kan wonderen doen. Rood en blauw blijven kleuren die de eetlust stimuleren, maar natuurlijke en pastelkleuren passen beter bij nu. Gebruik kaders om aandacht te vestigen op specifieke items zoals combinatiedeals of een seizoensspecial. Zorg ervoor dat de tekst leesbaar blijft met een aantrekkelijk en gangbaar lettertype, zoals Arial of een minimalistisch serif-font. Beperk het aantal lettertypes tot twee om de kaart professioneel te houden.
7. Vermijd het euroteken
Onderzoek toont aan dat gasten minder geneigd zijn om geld uit te geven als ze constant het euroteken (€) zien. Laat het teken weg en gebruik alleen cijfers. Dit kan tot 10% meer omzet opleveren, omdat gasten onbewust minder een "pijnprikkel" ervaren.
Links: menukaart van Indian Restaurant, gemaakt door Mooze.
8. Schrijf aantrekkelijk en persoonlijk
Maak gebruik van aantrekkelijke beschrijvingen voor je gerechten. Woorden als "knapperig," "smeuïg," of "knettervers" prikkelen de zintuigen en verhogen de kans dat gasten bestellen. Voeg lokale of nostalgische elementen toe om een persoonlijk verhaal te vertellen. Een voorbeeld: "Onze huisgemaakte limonade met vers geplukte munt uit de tuin."
9. Pas menu-engineering toe
Analyseer je kaart met behulp van menu-engineering. Gebruik verkoopgegevens om winnaars (hoge verkoop en hoge marge), hardlopers (hoge verkoop, lage marge), slapers (lage verkoop, hoge marge) en verliezers (lage verkoop, lage marge) te identificeren. Focus op het promoten van winnaars en slapers door ze opvallend te presenteren. Neem afscheid van verliezers en vervang ze door items met een beter margepotentieel.
Lees meer hierover in: 'Hoe bepaal je welke gerechten op de kaart komen en voor welke prijs?'
10. Denk aan duurzaamheid
In de huidige markt waarderen gasten duurzame en ‘groene’ (lees: gezonde) keuzes. Gebruik seizoensgebonden en lokale ingrediënten, en maak deze zichtbaar op de kaart. Bijvoorbeeld door middel van icoontjes of door de regio van herkomst of de naam van de lokale leverancier te vermelden. Bied een gerecht dat je als gezonde optie wilt promoten als dagspecial aan.
11. Experimenteer met shoppable storytelling
Breng je kaart tot leven door interactieve storytelling. Voeg een QR-code toe die gasten naar korte video’s of infographics leidt over de herkomst van ingrediënten of het bereidingsproces van een gerecht. Dit maakt de beleving unieker en verhoogt de betrokkenheid van je gasten.
12. Gebruik storytelling
Om je te onderscheiden, is storytelling een handig hulpmiddel. Vertel jouw verhaal: wat maakt jouw bedrijf uniek? Zet dit op je kaart in een kader. Heet je bedrijf bijvoorbeeld ‘Eten bij Mama Mia’, dan laat je Mama Mia iets vertellen over het bedrijf, de regio en de lokale producten die je gebruikt. In het menukaarthandboek Boost je menukaart! voor elke kaart een idee lees je meer over storytelling op je menukaart.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen