Wist je dat Belgische gasten gemiddeld 35% meer uitgeven aan hun lunch dan Nederlanders? Terwijl in Vlaanderen de lunchbon oploopt tot ruim 65 euro per persoon, blijft Nederland steken op nog geen 30 euro. Dat grote verschil is een gemiste kans.
Uit de Bourgondische Lunchindex 2025, samengesteld door ABN AMRO in samenwerking met Lightspeed, blijkt dat de lunch een strategisch moment is geworden en veel meer dan een broodje en een kop koffie. De lunch is nu hét moment voor beleving, verbinding én een gouden kans voor horecaondernemers die hun lunchpropositie opnieuw durven uit te vinden.
De cijfers liegen er niet om. In België is de lunch diepgeworteld in de cultuur. Steden als Deinze, Knokke-Heist en Oudenaarde voeren de lijst aan met gemiddelde lunchbonnen van boven de 55 euro. Ter vergelijking: in Nederland ligt het gemiddelde op slechts 28 euro. Niet alleen weerspiegelt dat een verschil in bestedingspatroon, het onderstreept ook een andere kijk op lunchen: waar Nederlanders kiezen voor snelheid en efficiëntie, kiezen Belgen voor samenzijn, genieten en aandacht.
Toch is er een nieuwe ontwikkeling gaande. Steden als Zwolle (gemiddelde lunchbon: 50 euro), Delft (35 euro) en Amersfoort (33 euro) bewijzen dat ook in Nederland een bourgondische lunchcultuur kan bloeien, vooral op locaties waar historie, erfgoed en innovatieve economie samenkomen. Michelin-aanbevelingen, aantrekkelijke stadscentra en sterke storytelling op het bord maken hier het verschil.
Jongere generaties spelen hierin een sleutelrol. Maar liefst 34% van Gen Z en 37% van de Nederlandse millennials luncht wekelijks buitenshuis. Niet alleen neemt de frequentie toe, blijkt uit de Lunchindex 2025, ook de besteding stijgt: gemiddeld geven Nederlanders inmiddels 57% meer uit aan lunch dan zes jaar geleden. Dit creëert ruimte voor horecaondernemers om in te zetten op variatie, kwaliteit en gezondheid.
*De tekst gaat onder het grijze kader verder.
De lunch is niet alleen een sociaal moment, maar ook een economische aanjager. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat samen lunchen vertrouwen versterkt, onderhandelingen versoepelt en teamresultaten verbetert. En met de handel tussen Nederland en België in de lift - goed voor meer dan 160 miljard euro op jaarbasis - is een gastvrije lunchtafel vaak het begin van duurzame samenwerking over de grens.
Ook toerisme speelt een rol. Het aantal Belgische verblijfstoeristen in Nederland verdubbelde sinds 2010 en zal volgens het NBTC rond het jaar 2035 met nog eens 26% stijgen. Een goed gepositioneerde lunch met bijvoorbeeld streekproducten biedt deze bezoekers een smaakvolle kennismaking met de regio en versterkt de lokale economie.
De boodschap van de Bourgondische Lunchindex 2025 is duidelijk: de lunch is een marketinginstrument, een ervaring en een economische kans. Wie inzet op kwaliteit, gastvrijheid en beleving, bouwt ook aan gastenbinding, herhaalbezoeken en regionaal onderscheidend vermogen.