5 tips voor creatief ondernemerschap

5 tips voor creatief ondernemerschap

Voor horecaondernemers zijn het spannende tijden: je horecazaak is dicht en je weet niet wanneer en hoe je weer gasten mag ontvangen. Deze periode vraagt om creatief ondernemerschap: wat kun je buiten de gebaande paden doen om je horecazaak vitaal te houden?

Puck Wilbers, managing partner bij HTC Advies: "Het is heel begrijpelijk dat paniek toeslaat, maar probeer het hoofd koel te houden en deze periode te gebruiken om hier sterker uit te komen. Wij geven je vijf tips voor creatief ondernemerschap!"

1. Blijf zichtbaar

ondernemerschapZichtbaarheid is juist nu heel belangrijk. Dus verdwijn niet opeens van de radar, maar blijf in contact met je gasten, bijvoorbeeld op social media. Zo kun je recepten van jullie menukaart delen met instructievideo’s van de chef of deze recepten kant en klaar laten thuisbezorgen. Hierdoor staat de gast dichter bij de keuken dan ooit. Een inspirerend voorbeeld is de date service van Abbey Amsterdam, bestaande uit twee gerechten, een bijpassende wijn, kaarslicht, rozenblaadjes, uitdagende vragen en een playlist met lovesongs. Roy Pannekeet, eigenaar van Abbey: "Bij Abbey proberen we de sfeer van de zaak naar de woonkamer te brengen. De voicememo met uitleg over de kaasproeverij is daar een voorbeeld van. Het bereik van Abbey is door onze bezorgdienst groter geworden en die nieuwe gasten zien we vanaf de heropening graag terug op ons verbouwde terras." Maar ga ook alvast aan de slag met communicatie over hoe jullie je voorbereiden op de heropening. Door je klanten daarin mee te nemen, blijven ze aangehaakt.

2. Financiën, tanden er in!

Nu de omzet minimaal is, heeft deze stap de hoogste prioriteit. Door je omzetkanalen te identificeren krijg je zicht op hoe je omzet tot stand komt en waar nog kansen liggen, bijvoorbeeld in bezorgen, take-away of levering aan retail. Overweeg deze kansen te benutten, niet alleen nu we in de crisis zitten, maar ook daarna. Ook door je kosten goed na te lopen, kun je links en rechts wat snijden en de schade wellicht beperken. Zo kun je je kapitaalslasten tijdelijk verlagen door te vragen om huurvrijstelling of huurkorting. De banken zijn bereid mee te denken door de limiet van de rekening courant te verruimen, de aflossingen op te schorten of een goedkope lening te verstrekken. Denk ook aan de maatregelen van de Rijksoverheid: de NOW-regeling, uitstel van betaling voor je belasting en de eenmalige 4.000,- compensatieregeling (TOGS). Natascha Boerkamp, senior adviseur bij HTC Advies: "Maak afspraken met je leveranciers over de betalingstermijn van facturen, parkeer tijdelijk en in overleg eventuele bonussen voor het team en ga op zoek naar andere mogelijkheden die de liquiditeit bevorderen. Maak je financiële polsstok zo lang mogelijk om droog over de corona sloot heen te kunnen springen."

3. Mentaal fit

Bij je teamleden geeft de coronacrisis vanzelfsprekend de nodige onrust en onzekerheid. Om in verbinding met je mensen te blijven en ze vast te houden voor het vak, kun je in deze periode tegen geen of relatief lage kosten je team bijscholen én inspireren. Zo blijft het teamgevoel overeind én bied je de individuele teamleden afleiding en waardevolle ontspanning. Misschien kun je samen online webinars en masterclasses volgen en je teamleden motiveren om e-learnings - bijvoorbeeld op gebied van klantgericht werken, wijn of hygiëne - te gaan doen. Kijk ook eens op het inspiratiekanaal #rondjevandezaak van initiatiefnemer Maarten Vooijs van The Hospitalitist, met gratis webinars en talkshows met bekende hospitality professionals.

4. Schoonmaak

ondernemerschapIn de dagelijkse drukte heb je er geen tijd voor, maar nu wel: de grote schoonmaak! Je terras moderniseren, de kasten en opslag opruimen, de vloer in de was zetten, de muur een kleurtje geven of buitenschilderwerk doen… alles draagt eraan bij dat je straks je gasten aangenaam kunt verrassen. Je krijgt tenslotte maar één keer de kans om een goede tweede indruk te maken.

5. Keten, wees lief voor elkaar

Met creatief ondernemerschap kun je natuurlijk niet je verlies volledig compenseren. Wilbers: "Daarom is het mooi dat leveranciers en ketenpartners meedenken en betrokkenheid laten zien. Door samen de schouders eronder te zetten, kan de schade worden beperkt." Een mooi voorbeeld is dat een van de grootste bierbrouwers de huurbetalingen uitstelt voor zijn horecarelaties in de maand april en alle aangebroken fusten kosteloos vervangt door volle fusten bij de heropening van de horeca. Datzelfde geldt voor tankbier. "De horeca heeft zijn ketenpartners in en na deze periode keihard nodig. Alleen samen krijgen we de horeca er weer bovenop."

Tags: 
Artikel delen