Horecatrends 2020 deel 2: Alles plantaardig

Horecatrends 2020 deel 2: Alles plantaardig

De komende weken licht Lightspeed tien restauranttrends voor 2020 uit. Deze week de tweede trend: Alles plantaardig.

Veganisme. Hoewel het ooit synoniem stond voor een hoog geitenwollensokken-gehalte, kiezen steeds meer mensen ervoor om alleen nog maar plantaardig te eten. Waren er in 2018 naar schatting 100.000 veganisten in Nederland, staat het aantal nu al op 170.000. In navolging hiervan verwacht ABN AMRO dat de productie van plantaardige vleesvervangers met 10% groeit in 2020. Deze ontwikkeling is een kans voor horecaondernemers. Een veelgehoorde klacht van veganisten en vegetariërs is immers dat er in het gemiddelde restaurant te weinig keus voor hen is. Hoe betrek je deze doelgroep beter bij jouw zaak?

Veganisme als concept

Weinig ondernemers zullen een 100% vegan menu implementeren. Hoewel zelfs grote fastfoodketens een stap in de wereld van het plantaardige zetten (denk aan de vegan chicken nuggets van McDonalds), lijkt het commerciële risico te groot bij het lanceren van een volledig vegan concept.

Er zijn uitzonderingen: ondernemingen als de Vegan Junk Food Bar en Deer Mama maken veganistisch snacken populair, terwijl restaurants zoals Choux en Bolenius laten zien dat groenten prima de hoofdrol kunnen spelen in een fine dining-menu. Chef Luc Kusters van restaurant Bolenius vertelt in de Meet The Chef-serie over zijn ervaringen als groente-pionier, en hoe de kritiek uit de begindagen is omgeslagen naar gasten die speciaal voor het groentenmenu naar de Zuidas fietsen.

De juiste vervangers voor jouw onderneming

Je hoeft natuurlijk ook niet je hele concept om te gooien om mee te gaan met de tijd. In plaats daarvan kun je ervoor kiezen om een ruime hoeveelheid groentegerechten op je menu te zetten, of om je te verdiepen in de nieuwe mogelijkheden op het gebied van vis- en vleesvervangers. 

Hoe snel de ontwikkeling van nieuwe plantaardige producten gaat, was duidelijk terug te zien op de afgelopen editie van de Horecava. De innovatieve alternatieven waren niet weg te denken. Pulled Oats, een plantaardig alternatief voor vlees, mocht de Horeca Innovation Award in ontvangst nemen. Verder was er zichtbare toename in variatie: naast de standaard hamburgers en gehaktballen, kon je plantaardige alternatieven vinden voor onder andere vis, deegwaren, sauzen, bonbons, en zelfs kazen. 

Met andere woorden: je hoeft de vriendelijke buurtveganist al lang niet meer een bordje treurige salade aan te bieden als hij of zij komt eten. Verdiep je in de mogelijkheden, en er blijven steeds minder excuses over om geen volwaardig veganistische gerechten aan te kunnen bieden.

Lightspeed

Lightspeed is een cloud-gebaseerd commerce platform dat kleine en middelgrote bedrijven in ongeveer honderd landen ondersteunt. Het slimme, schaalbare en betrouwbare kassasysteem helpt zelfstandige ondernemers bij het verhogen van hun efficiëntie, het nemen van datagedreven beslissingen, en het creëren van een onvergetelijke ervaring voor hun gasten.

Artikel delen