Als een cadeau: onderscheidend verpakken

Als een cadeau: onderscheidend verpakken

Delivery is here to stay, ook voor toprestaurants. Bij maaltijden op hoog niveau hoort dan ook een premium uitpakbeleving. “Het moet een cadeau zijn.” 

Tekst: Gerard Molenaar

“Verpakkingen worden het visitekaartje voor sterrenchefs”, zegt Ariane van Mancius van Now New Next, een bureau dat is gespecialiseerd in de toekomst van food & packaging. “De bezorgmarkt groeide al hard en de opkomst van dark kitchens geeft een extra boost. Door de coronapandemie zijn ook traditionele restaurants gaan bezorgen en dat brengt ze zoveel omzet dat ze dat zullen blijven doen na heropening van de horeca.”

Uitpakbeleving

verpakken cadeautje restaurants

Van Mancius verwacht als gevolg daarvan een grote concurrentie. “Restaurants kunnen zich onderscheiden met kwaliteit en beleving. De uitpakbeleving thuis moet perfect zijn en dat betekent dat de bezorgverpakking zeer belangrijk wordt. In de VS zien we een premiumization op bezorgverpakkingen. In Nederland is dat nog wat minder zichtbaar, maar ik merk een enorme vraag naar luxe kartonnen verpakkingen die lekdicht, plasticvrij en geschikt zijn voor de oven. De uitstraling moet luxe zijn en niemand kan zulke verpakkingen zomaar even ontwikkelen. En dan hebben we het nog niet over de logistieke organisatie van het bezorgen. Ook die moet perfect zijn.”

Willem van der Lugt, accountmanager bij verpakkingsleverancier Paardekooper, zag de vraag naar bezorgverpakkingen explosief stijgen. “We zijn al gespecialiseerd in bezorgverpakkingen, zoals bijvoorbeeld de innovatieve verpakking die frites langer warm en knapperig houdt. Maar door de horecasluiting kwam de klassieke horeca zonder delivery er bij. Dat betekende voor ons snel omschakelen. De meeste horecazaken hadden geen idee welke verpakking ze nodig hadden. We moesten dus veel advies geven.”

Verpakken als een cadeau

Bij de tweede sluiting zagen horecazaken bezorgen al als verdienmodel en wilden zij hun gasten een uitpakbeleving bieden, zegt Van der Lugt. “De bezorgde maaltijd moet een cadeau zijn om uit te pakken. Een luxe uitstraling is toegevoegde waarde. We kregen veel aanvragen voor maatwerk.” Nu is de trend ‘crossing borders’, weet Van der Lugt.

Een bezorgverpakking geïnspireerd op een luciferdoosje of een industriële verpakking zijn voorbeelden. Voor duurzaamheid is het ook van belang dat de verpakkingen zo dun mogelijk zijn en gemaakt van een recyclebaar materiaal. “We kijken bij duurzame oplossingen naar de hele keten. De verpakkingen moeten verder natuurlijk andere functies vervullen: isoleren, ventileren en vetafstotend zijn. Daarnaast is stapelbaarheid belangrijk. Maar uiteindelijk moet het er wel mooi uitzien. Dat zijn veel eisen, dus je moet spelen op Champions League-niveau. In 2021 zal er absoluut meer vraag en aanbod zijn in bezorgmaaltijden en dan is de vraag: hoe onderscheid je je met je verpakking? Hergebruik zal ook echt een thema worden.”

luxe verpakken

Meer luxe

“De huidige omstandigheden hebben als gevolg dat er meer behoefte is aan (luxe) at home in plaats van out of home”, zegt Joost Lip, accountmanager van Bunzl Food Service.

“Mensen willen blijven genieten en zoeken een kwalitatieve invulling voor de thuissituatie. We zien een herwaardering voor thuis eten, wat onder andere leidt tot een doorbraak in het thuis klaarmaken van door professionals voorbereide gerechten. Lokale producten en producenten nemen een belangrijke positie in. Ik verwacht dan ook dat de markt van afhalen en bezorgen in 2021 zeker zal blijven groeien.”

Duurzame verpakkingsoplossing

“Verpakkingen zullen ook veel meer op de variatie aan gerechten moeten worden afgestemd. Denk ook aan duurzaamheid als basis voor een verpakkingsoplossing. Waar is het van gemaakt? Ontwikkelingen als bamboebestek en verpakkingen van suikerriet in combinatie met een kunststof deksel zijn hier voorbeelden van. Door te communiceren over de herkomst en recyclebaarheid van materialen, zorgen we ervoor dat er zo min mogelijk onnodig afval in de keten terechtkomt. Daarnaast speelt het verrassingseffect een grote rol en is de verpakking een belangrijk onderdeel van het totale product.”

Op de hoogte blijven van nieuws uit de horeca? Meld je aan voor de Entree nieuwsbrief!

Artikel delen