Interview Bourgonje: heropenen Hotel Merlet

Interview Bourgonje: heropenen Hotel Merlet

Op 24 april heropent Restaurant Hotel Merlet in Schoorl 'intelligent' de deuren van het hotel, uiteraard met de nodige voorzorgmaatregelen. Lees hier hoe hoteleigenaar Martin van Bourgonje onderneemt in deze uitdagende tijden.

Bron: Restaurant Hotel Merlet

Wat was jouw eerste reactie na de aankondiging van de sluiting?

"Tja, dit had natuurlijk niemand voorzien. Uiteraard was en is ook ons eerste belang het virus terug te dringen en daarbij steun ik de overheid volledig. Nadat het bericht eind van die middag in maart binnenkwam, is het team gaan opruimen en schoonmaken. Daarna hebben we het personeel opgedragen tot nader order thuis te blijven en elkaar vooral niet op te zoeken, dit om ervoor te zorgen dat ze allemaal uitgerust het nieuwe seizoen zouden kunnen ingaan. Uiteraard heeft het bericht tot sluiting ieder van ons, en de hele horeca, overvallen. Hartverwarmend was de hoeveelheid lieve berichtjes en steunbetuigingen die we van gasten ontvingen." 

Hotels mochten al deze tijd wel geopend blijven, maar Merlet is dichtgegaan. Waarom deze keuze?

"Merlet is een Restaurant-Hotel. Zonder ons restaurant en grand café konden wij slechts een half product leveren en vonden wij het lastig de service te bieden die onze gast verwacht en van ons gewend is." 

Op 24 april zal Merlet haar deuren weer openen. Hoe zijn jullie tot dit besluit gekomen?

"Dit is de eerste keer in 36 jaar dat Merlet langer dan zes weken achtereen is gesloten. Wij missen onze gasten en hebben lang nagedacht over de mogelijkheden om verantwoord open te gaan en ondanks de onvermijdelijke beperkingen de uitstekende service te bieden die men van ons verwacht. Nu ligt er een totaal nieuw concept waarmee wij gedurende de tijd dat het coronavirus rondwaart onze gasten kunnen ontvangen in een gastvrije maar toch veilige situatie."

Wat zal hierin de grootste uitdaging zijn?

"Het belangrijkste zal zijn dat gasten niet in aanraking komen met andere gasten en personeel. En dat zal lastig zijn in een servicegericht bedrijf als Merlet. Maar het is nodig. En wij zijn ervan overtuigd dat we onze gasten ook kunnen verwennen zonder de gebruikelijke uitgebreide toelichting op de gerechten en de wijnen. Dat doen we nu op een andere manier.

Ons bedrijf blinkt altijd al uit in smaak, opmaak, design en kunst, zowel op het bord als in de kamers en dat zal zo blijven. Maar we kiezen er bewust voor vanaf 24 april slechts speciale arrangementen aan te bieden. De mensen zullen zich welkom blijven voelen maar we verwachten van onze gasten ook dat ieder zijn verantwoordelijkheid neemt en zo min mogelijk in contact komt met andere gasten, toeristen en dorpsgenoten. Dit zal, zeker in het begin, tegennatuurlijk voelen want je bent snel geneigd iemand een hand te geven en in contact te komen, maar op dit moment is dat niet mogelijk. Wij en iedereen zullen snel genoeg aan deze situatie wennen. Ons team is flexibel en zal zich uiteraard aanpassen aan het nieuwe concept."

Wat is de reactie van jullie gasten?

"Toch is er veel vraag van gasten die er heel graag even tussenuit willen. Die bijvoorbeeld het ‘uit eten gaan’ ontzettend missen of die even in een andere omgeving willen zijn. En natuurlijk ook van de mensen die na weken hard (thuis)werken en voor de kinderen zorgen echt een ontspanningsmoment kunnen gebruiken. De rustige ligging van ons bedrijf is ideaal; aan de rand van hoogste duinen en vlakbij het strand kunnen onze gasten even heerlijk genieten." 

Wat doe je als ondernemer als het bedrijf dicht is?

"Uiteraard hebben wij gedurende de afgelopen zes weken niet stilgezeten. De schilder is door het gehele pand gegaan en alle kleine achterstallige onderhoudsklussen zijn uitgevoerd. Ook hebben de kamers en ruimtes een grondige reinigingsbeurt ondergaan. Al het meubilair is onder handen genomen, schoongemaakt en nagelopen. Er is zes weken lang in Merlet geklust, gesopt en gepoetst. De huishouding heeft alle tijd doorgewerkt om het hotel spic en span in orde te maken." 

Wat is de impact van deze periode?

"De impact is enorm! Begrijpelijk wanneer je bedenkt dat de omzet van het bedrijf 0 is en dat met meer dan veertig man/vrouw personeel een heel hotel overeind houden… Dat is niet niets. Gelukkig is er steun van de overheid, maar helaas is er tot op dit moment nog geen goed beeld van hoe dit er concreet gaat uitzien. Wel is al duidelijk dat de ondersteuning nooit de kosten zal dekken die nu worden gemaakt. 2020 stond geboekt als een heel succesvol jaar, maar van die positieve verwachting is nu nog maar weinig van over. De zomermaanden zijn de maanden waarin we het als bedrijf moeten waarmaken en ons geld moeten verdienen, maar niemand weet hoelang deze periode nog gaat duren. En we moeten er natuurlijk voor waken dat we in een negatieve spiraal terecht komen."

Wat heeft deze situatie jullie gebracht als ondernemers?

"Het heeft ons veel gezellige avonden samen thuis en extra tijd met onze dochters gebracht. Spelletjes spelen, lekker eten. We hebben de tijd ook gebruikt om te genieten van de prachtige omgeving en fietsen hier heel wat af. Maar na drie tot vier weken thuiszitten was ik er wel klaar mee. Van jongs af aan zijn mijn vrouw Carla en ik gewend hard te werken en nu stond alles stil. We misten de gasten en wilden weer aan de slag. We zijn gaan ‘omdenken’ en hebben samen met het team van Merlet een geheel nieuw concept bedacht waar we trots op zijn en waar we met z’n allen achter staan."

Dat vereist veel creativiteit?

"Dat zeker! In plaats van maximale service, die de gasten van ons gewend zijn, zullen we slechts minimale service kunnen verlenen. Maar uiteraard hebben we alles daarom heen perfect geregeld om onze gasten een fantastisch verblijf te kunnen bezorgen. Het idee is dat de mensen hierbij zoveel mogelijk in de kamer blijven en/of de natuur intrekken met inachtneming van de strikte maatregelen. We brengen onze gerechten naar de kamers en zullen de gasten de beleving geven dat ze welkom zijn, maar de bediening zal gebeuren op gepaste afstand." 

Hoe ziet Merlet er tijdens deze corona-periode uit?

"Wij hebben er bewust voor gekozen om niet alleen een overnachting aan te bieden, maar slechts arrangementen. Wij hebben alles in huis om de gast een heerlijk verblijf in dit hotel aan te bieden. Eigenlijk hebben we in heel korte tijd een nieuw bedrijf opgezet met een nieuw concept, andere processen en werkwijze. Het ontbijt zal bijvoorbeeld totaal anders worden ingericht, middels roomservice tot de deur van de kamer gebracht. De prachtige gerechten kan de gast à la carte bestellen, waarna een team van ontbijtkoks start met de bereiding middels heerlijke verse producten. Voor de avond zal Meesterkok Jonathan Zandbergen met zijn mensen een heerlijk diner verzorgen, eveneens voor op de kamer middels roomservice geserveerd.

De gasten worden bediend door de jongere personeelsleden die geen risico dragen. We beschikken over ruim voldoende personeel om ook bij een maximale bezetting iedereen van eten en drinken te voorzien. Wij dragen ons personeel op niet het contact met de gast op te zoeken en afstand te houden. Bovendien hebben we een strenge regel ingevoerd: personeelsleden met medische klachten (ook al zijn die gering) blijven thuis.

Onze gasten zijn van harte welkom om op een veilige en verantwoorde manier te genieten in ons heerlijke hotel. Merlet heeft alles in huis om de gasten een zeer relaxed verblijf te bieden, zodat zij er even helemaal uit zijn. Dit is een tijdelijk arrangement in een uitzonderlijke tijd. Wanneer de restaurants weer ‘gewoon’ open mogen, dan zullen wij dat uiteraard vanaf dag een weer doen. Maar voor nu is dit, wat wij onze gasten kunnen bieden."

Tags: 
Artikel delen