Christan Brouwers (Satelliet) “Flexibiliteit”

Christan Brouwers (Satelliet) “Flexibiliteit”

Hoe gaan grote horecaleveranciers tijdens deze periode te werk? We leggen de vraag voor aan Christan Brouwers. Hij is eigenaar van Satelliet Meubelen, dat inmiddels al bijna vijftig jaar bestaat. 

 

Tekst: Iris Kranenburg

Dit zou een van jullie drukste periodes zijn…

“Met het terrasseizoen in het vooruitzicht is de periode tussen maart en juni normaal gesproken voor ons het drukst. Ondernemers kiezen nieuw meubilair uit en beginnen fris en fruitig aan het seizoen, dat traditioneel met Pasen écht van start gaat. Iedereen wil dan lekker naar buiten. Nu komen we allemaal van een koude kermis thuis.”

Hoe gaat het op dit moment met Satelliet?

“De verkoop aan de horeca ligt nagenoeg stil, maar onze omzet is echt niet tot het nulpunt gezakt. We leveren ook veel aan het onderwijs, de zorg en kantoren en die leveringen lopen voor een belangrijk deel door. De bezoeken aan onze showrooms zijn minimaal. Ons logistiek centrum draait momenteel nog op volle toeren.”

Hoe kan dat?

“De dag nadat de horeca de deuren moest sluiten, heeft ons salesteam iedereen die bij ons een bestelling had lopen opgebeld en gevraagd: ‘Hoe kijk je tegen je levering aan?’ Veel horecaondernemers wilden gewoon hun goederen ontvangen, misschien omdat ze dachten dat de crisis niet lang zou duren. Die gedachte heeft nu bijna niemand meer! Omdat horecaondernemers het moeilijk hebben, zijn wij flexibel en leveren we in overleg met hun op een later moment. We willen beslist geen druk op die levering leggen.”

Hoe zorg je ervoor dat het leveren veilig gebeurt?

“We houden alle RIVM-maatregelen aan en communiceren die ook duidelijk naar onze medewerkers én vooraf aan de horecaondernemers die het meubilair ontvangen. We zitten bijvoorbeeld niet met meer dan twee personen in een auto, en als er meer personen nodig zijn regelen we extra auto’s. Verder houden we afstand en zorgen we voor voldoende ontsmettingsmiddelen. Vervolgens brengen we het meubilair naar binnen door middel van een soort ‘trein-werking’ met afstand tussen alle personen: één persoon haalt vrachtwagen leeg, de ander loopt met het meubilair het pand in en de laatste pakt uit. Normaal gesproken geef je alles rechtstreeks aan elkaar door.”
 

Probeer je horecaondernemers nog op andere manieren te helpen nu?

“Jazeker. Het is juist nu belangrijk om in contact te blijven met de ondernemers. Wat zijn de behoeftes waar we ze bij kunnen helpen? Als iemand geen meubilair heeft en er geen geld is kunnen we denken aan tijdelijk uitleen-meubilair. De uitdaging ligt vaak op het financiële vlak. Er moet eerst weer geld verdiend worden, maar hoe doe je dat als je geen meubilair hebt en je dus straks geen gasten kunt ontvangen? Wij onderzoeken op dit moment de mogelijkheden om hier een goede oplossing voor aan te bieden. Denk bijvoorbeeld ook aan betalingen in termijnen.”

En hoe gaan jullie op kantoor te werk?

“Uiteraard volgen wij de RIVM-maatregelen en houden we afstand, hebben we ontsmettingspompjes neergezet met duidelijke instructies op de ingangen van showrooms en kantoren voor onze medewerkers en bezoekers. We hebben 150 werknemers in Nederland en natuurlijk werkt een groot deel daarvan nu thuis. De teams op kantoor wisselen elkaar af zodat we altijd met een minimale bezetting aanwezig zijn. We gaan maximaal met één persoon tegelijk in de lift. En voor het trappenhuis hebben we bepaalde looproutes bedacht, zodat je elkaar nooit kruist op de trap. Toen het coronavirus hier in Nederland begon op te spelen, hebben we collega’s met een onderliggende aandoening, zoals diabetes 1 of een hartafwijking, naar huis gestuurd en spullen geregeld zodat zij thuis konden werken. Er waren mensen die dat niet wilden, maar van ons gewoon wel moesten. We houden goed in de gaten hoe het met hen gaat.”

Hoe heb je de communicatie binnen Satelliet geregeld?

“Iedere ochtend komt het ‘corona-team’ om 8.00 uur bij elkaar. Dan bespreken we de vorige dag en het nieuws wat we van overheidswege aangereikt krijgen. Daarna lichten we al het personeel in via ons intranet over hoe we ervoor staan als bedrijf en wat de eventuele door ons te nemen extra stappen zijn. Ook zijn er corona-situaties die ons direct raken, zoals een oud-collega die met corona op de IC is geplaatst. Gelukkig is hij alweer aan de beterende hand. Onze manier van communiceren wordt in het bedrijf enorm gewaardeerd. Je krijgt er een enorm saamhorigheidsgevoel voor terug, hebben we gemerkt. Daarnaast is onze HC-manager als centraal aanspreekpunt aangesteld. Collega’s kunnen met alle vragen bij deze persoon terecht. Veel vragen gaan over praktische zaken; de toekomst van het bedrijf, vakantiegeld of hoe we omgaan met tijdelijke contracten. We hebben uitgesproken dat niemand zomaar op straat komt te staan. We hebben altijd goed gespaard en staan er goed voor. We hechten veel waarde aan de relatie met onze medewerkers, zij hebben immers Satelliet gebracht waar we nu staan en dat moet je in mindere tijden niet vergeten. We zijn positief ingesteld en willen met ons gehele team er weer kunnen zijn voor onze relaties zodra er weer ruimte komt om normaal te ondernemen.”

Jullie hebben showrooms in Breda, Amsterdam en Dalfsen, maar ook in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België, Luxemburg, Spanje en Scandinavië.

“De regelingen vanuit de overheid zijn per land verschillend. We delen met elkaar welke acties we ondernemen en leren zo ook van elkaar. We zijn in Nederland al in een vroeg stadium gaan thuiswerken en hebben interne en externe communicatieplannen gemaakt. Ieder land is autonoom, maar we zien dat ons voorbeeld vaak wordt gevolgd. Ons bedrijf is gelukkig gezond, maar ik maak me daarentegen natuurlijk erg veel zorgen over onze ondernemers in de horeca. De branche heeft een aantal mooie jaren achter de rug en vaak veel geïnvesteerd. De vraag is nu hoe lang gaat dit duren wat komt er komende periode nog op ons af? De horeca is een supermooie branche, en zoals ik het laatst las in een artikel, een zeer belangrijke pijler onder onze economie en ons sociale leven. Voor ons geldt: een samenleving zonder horeca is een samenleving zonder leven!”

Wil je weten hoe horecaondernemers omgaan met de corona-crisis? Abonneer je op de nieuwsbrief van Entree Magazine!

 

 

Tags: 
Artikel delen