Creativiteit vanuit de horeca in coronatijden

Creativiteit vanuit de horeca in coronatijden

Het is een feit, de horeca is weer dicht. Dit vraagt opnieuw veerkracht en creativiteit van horecaondernemers. Hoe blijven zij in deze tijd overeind? En liggen er kansen om horecaconcepten duurzaam te veranderen?

Creativiteit en inspelen op trends

Querine van Wirdum, adviseur bij HTC Advies: ‘We zien dat veel ondernemers noodgedwongen inspelen op trends en daarmee vernieuwingen in gang zetten die kunnen leiden tot positieve veranderingen. Dat is niet voor iedereen haalbaar, maar de goede voorbeelden motiveren wel om anders te gaan kijken naar de crisis én hopelijk nieuwe omzet te genereren.’

Creatieve oplossingencreativiteit horeca online

Zo heeft Vino & Friends in Maastricht een online delicatessewinkel geopend. In deze winkel verkopen zij de producten waarmee zij eerder hun maaltijden bereiden. Het Amsterdamse foodcafé Avocado Show doet iets soortgelijks: deze ondernemers hebben van hun menukaart een kookboek uitgebracht.

Beide acties laten zien hoe je de merkbeleving van je bedrijf online kunt voortzetten door in te spelen op de trend van eCommerce. Het is duidelijk dat dit ‘blurring’ veroorzaakt, een grensvervaging tussen horeca en retail. Ook deze trend wordt positief versterkt door de coronacrisis.

Gemak dient de mens

Veel horecaondernemers zijn tijdens de eerste golf al gestart met afhalen of bezorgen van maaltijden. Querine van Wirdum: ‘Dit bezorgde ondernemers wel de nodige zorgen. Want hoe krijg je de maaltijd op tijd en warm bij de mensen thuis?

Inmiddels hebben veel ondernemers het idee van de bijzondere maaltijdboxen opgepakt. Daarmee spelen zij in op de trend dat mensen graag een kwalitatief goede maaltijd in huis halen zonder dat het bereiden hiervan hen veel tijd kost.’

Zo lanceerden The Tosti Club locaties ‘the high tosti box’ met mini-tosti’s, fruit, verschillende broodjes, beleg en verse sapjes. Een ander creatief voorbeeld is de ‘chocolate afternoon tea’ van Waldorf Astoria in Amsterdam.

Totaalbeleving thuis

Laura Hilhorst, adviseur bij HTC Advies: ‘Natuurlijk zien we ook dat mensen het avondje uit in de horeca echt missen en dan vooral de gastvrijheid en het gevoel te worden verwend. De ondernemers die op deze behoefte inspelen, geven hun bezorg- of afhaalmaaltijd wat extra’s mee door bijvoorbeeld een afspeellijst, bloemetje, menukaartje en persoonlijke boodschap van de chef.’

creativiteit horeca digitaal

Zo introduceerde Noble Kitchen in Den Bosch onder de noemer ‘afhalen op sterrenniveau’ het concept Noble@home. Gasten maken met enkele instructies van de chef, thuis de gerechten af en krijgen daarbij tips van de sommelier voor mooie, bijpassende wijnen.

Van luxe naar fast casual

Sommige restaurants in het hoger segment gaan bewust over op eenvoudig fast food in een to-go-concept. Door te kiezen voor een meer laagdrempelig aanbod vergroten ze hun markt én maken ze het zichzelf makkelijker waar het gaat om afhalen of bezorgen.

Zo opent restaurant Entrepot in Amsterdam binnenkort een tijdelijke stand voor de verkoop van burgers onder de noemer In Between Burgers. Tres in Rotterdam ging hen al voor door hun restaurant met zestiengangen menu om te zetten een eenvoudig keuzemenu voor afhaaltaco’s onder de noemer Tres Taco’s. Laura Hilhorst: ‘Mooi om te zien dat beide ondernemers de klant blijven verleiden met een verrassend aantrekkelijke verpakking van hun product.’

Foodtrucks & Drive-Through

Ook de foodtruck is een voorbeeld van hybride horeca en speelt in op gemak. Restaurant Raw in Tilburg maakt hier slim gebruik van. Dit restaurant staat bekend om fantastische biefstukken. Dit product moet echter ter plekke worden bereid en opgegeten. Door met de foodtruck iedere dag in een andere Tilburgse wijk te staan, brengt Raw de biefstuk dichtbij huis.

Een ander voorbeeld is de drive-through foodtruck van pannenkoekenboerderij De Heikamp in Ruurlo: met een anderhalve meter lange serveerstok gaan de warme pannenkoeken zo de auto in. Ook hier dient gemak de mens en levert creativiteit nieuwe omzet op. Klasse!

Tags: 
Artikel delen