'Brievenbuspakketjes zijn kans voor horeca'

'Brievenbuspakketjes zijn kans voor horeca'

Cocktails, wijn, kaas en borrelbites door de brievenbus: we zien het steeds vaker. Wat is dit en past zoiets bij jouw horecazaak? Trendwatcher Gijsbregt Brouwer gaat in op het fenomeen 'brievenbuspakketjes'. "We staan pas aan het begin van deze ontwikkeling."
 

What’s cooking?

brievenbuspakketDe consument kan bijna alles thuisbezorgd krijgen: uit de supermarkt, horeca of direct van de leverancier. Probleem: de ontvanger moet altijd thuis zijn. Gelukkig zien we steeds meer slimme ondernemers die hun bezorging in zogenaamde ‘brievenbuspakketten’ doen: pakketjes die door de brievenbus passen. Zo krijgt de gast best veel lekkers thuis, zonder dat hij aan huis gebonden is.
 

Hoe zit de vork in de steel?

Bezorgen kan op verschillende manieren: via bezorgplatforms, eigen riders of door zelf in de wagen stappen. En er is nog een optie die we steeds vaker zien: met de post versturen en laten bezorgen in de brievenbus. Direct to consumer (D2C) is de meest directe vorm van leveren aan de consument. Het zorgt voor een beter contact met de gast én betere marges.
 

Wie staan er achter de potten en pannen?

brievenbuspakketAls eerste natuurlijk PostNL, die de pakjes netjes door de brievenbus gooit, eventueel als brievenbuspakje+ (met een bevestiging als het pakje de brievenbus in gaat). Daarnaast de handige horecaondernemer of de handige leverancier. Een gemiddelde maaltijd past niet in een pakketje ter grootte van een flink boek. Dus het gaat om specifieke producten, gerechten of drankjes die slim ingepakt zijn: cocktails gevacuümeerd in kleine zakjes (De Maaskantine uit Rotterdam), koffie (Wakuli), wijn (Jij&Ik Wijn), kaas (De Firma Kaas), snacks (Soupa Doupa), een lunchbox (The Food Line-Up), en olijfolie (Olivery). Soms vanuit horecaondernemingen, vaker vanuit leveranciers of cateraars.
 

Een hapje mee prikken?

Direct to consumer (D2C) is voor veel bedrijven een fijn model vanwege de sterke en persoonlijke relatie met de klant. De horeca is hierin nog niet zo actief. Terwijl juist de keuze van de ondernemer, de gastronomie van de chef en de gastvrijheid van de bediening goed bij de gast thuis werken. Het vraagt wel om creativiteit in productkeuze, verpakking en in de begeleidende communicatie. We staan aan het begin van deze ontwikkeling, dus is er nog veel mogelijk

gijsbregt brouwerOver Gijsbregt Brouwer

Gijsbregt Brouwer is oprichter van foodplatform de Buik en trendwatcher. Hij is host van de podcast de Buik Live. Op dinsdag 30 maart organiseert hij van 14.00 tot 15.30 met Tony Wijntuin een kennissessie over ghost kitchens vanuit Villa Thalia in Rotterdam. Sprekers zijn Marco Karssemakers (adviseur detailhandel, horeca en vrijetijdseconomie gemeente Eindhoven), Mathilde van der Weerd (eigenaar Falafellow en ghost kitchen in Amsterdam) en Tony Wijntuin (retailstrateeg, WYNE Strategy & Innovation).

Wil je op de hoogte blijven van horecatrends? Schrijf je dan in via deze rode balk voor de nieuwsbrief!

Artikel delen