horeca administratie corona maatregelen
Branchenieuws
Foto 123RF

Let hierop bij het ontvangen van je gasten

Wat verandert er voor de horeca na de persconferentie van Mark Rutte en Hugo de Jonge van afgelopen donderdag? Sinds maandag 10 augustus is het voor horecaondernemers verplicht om de gegevens van de gasten te noteren in verband met de aangepaste coronamaatregelen. Deze nieuwe maatregel is ingesteld voor bron- en contactonderzoek, indien er een geval van besmetting wordt ontdekt in de horecagelegenheid.

Welke maatregelen zijn er voor de horeca nu ingesteld en aangescherpt?

Naast het opnemen van contactgegevens van alle gasten in verband met een eventueel contactonderzoek, wordt ook nog steeds de gezondheidscheck gedaan. Hierbij worden gasten die bij de gezondheidscheck een klacht blijken te hebben verzocht om naar huis te gaan. De 1,5 meter afstand blijft van toepassing en elke gast moet worden geplaceerd op een zitplek.

Het bron- en contactonderzoek

Onderzoek naar contactmomenten en personen die in aanraking zijn gekomen met een corona patiënt, wordt uitgevoerd door de GGD. De gegevens die worden opgenomen van gasten in de horecagelegenheid mogen dan ook slechts voor dit doel worden gebruikt.

Kan je gasten weigeren of niet?

Eerder was er sprake van het mogen weigeren indien een gast in de horecagelegenheid besluit om niet zijn of haar contactgegevens te delen. Dit is echter bijgesteld: ook al wil de gast geen contactgegevens doorgeven, heeft dit geen directe gevolgen. De gast mag niet worden geweigerd. Daarentegen dienen alle gegevens van de gasten na twee weken te worden vernietigd.

De KHN stelt op haar website voorbeelden van een registratieformulier voor contactgegevens en de gezondheidscheck ter beschikking.

Administratieve rompslomp

De registratie van gasten en de gezondheidscheck veroorzaken extra werk voor het horecapersoneel. Maar het uitgangspunt is dat de afspraken helder en hanteerbaar moeten zijn volgens de KHN. Zowel voor de horecaondernemers, als voor de medewerkers en gasten. Uiteindelijk is de extra administratie bedoelt om nieuwe brandhaarden te voorkomen en eventuele besmettingen te beheersen. Om de horeca te ondersteunen in deze administratieve taken zijn er al verschillende apps ontwikkeld, zoals een app voor de gastenregistratie.

Gerelateerd nieuws

Reacties

Reactie toevoegen