Gijsbregt Brouwer: horecawinkels

Gijsbregt Brouwer: horecawinkels

Nog nooit werd er zo veel geschreven en gesproken over horeca als nu. Gijsbregt Brouwer pikt er in Entree Magazine elke maand iets uit. Dit keer: door corona ontstaan versneld nieuwe verdienmodellen in de horeca. Zo zien we steeds meer horecawinkels: gasten kunnen boodschappen doen bij hun favoriete restaurant.

Horecawinkels: what’s cooking?

horecawinkelsSuperant is de vertaling van grocerant, een Amerikaanse samentrekking van grocery en restaurant. Dit zijn supermarkten waar maaltijden voor je neus bereid worden. Retail wordt food service. Minstens zo interessant is de omgekeerde beweging: horecazaken die een winkel(tje) openen. Mede door de verplichte horecasluiting zagen we afgelopen maanden meerdere varianten van de horecawinkel opduiken. Vanuit de (gesloten) zaak zelf, maar ook online of vanuit een eigen winkel.

Hoe zit de vork in de steel?

Auberge Jean & Marie (Amsterdam), Caffé Toscanini (Amsterdam), Supermercado (Rotterdam), Louise Petit Restaurant (Rotterdam) en Old Scuola (Rotterdam) verkopen tegenwoordig ook hun nering direct aan de klanten (of gasten?). De verkoop betreft niet complete maaltijden, maar vaak mooie producten of halffabricaten, afkomstig uit de eigen (productie) keuken of van zorgvuldig gekozen leveranciers. Dus de patés van Jean & Marie, de sauzen van Toscanini of de fior di latte van Old Scuola.

Wie staan er achter de potten en pannen?

Deze ontwikkeling komt vanuit de horeca zelf. Enerzijds hebben gasten behoefte aan de charcuterie of tiramisu van restaurants voor thuis. Anderzijds zijn de horecamarges krap en biedt retail een kans. Nu er binnen minder gasten mogen, is een extra inkomstenbron gewenst. Ook de leveranciers van de horeca hebben hier belang bij. Of het nu gaat om wijn of bier, worst of kaas, gasten vertrouwen op hun restaurant voor de juiste keuze. De gastvrijheid, het merk en de selectie van producten hebben waarde voor de consument. Zeker als je het vergelijkt met de supermarkt, daar is te veel keuze.

Een hapje mee prikken?

Denk eens na over een webshop (Old Scuola) of verkoop vanuit het restaurant (Louise Petit Restaurant doet dit in de hal van het restaurant zelf). Auberge Jean & Marie opende zelfs een winkel naast hun restaurant. De volgende stap is om je product in de supermarkt te verkopen. Dat vraagt om schaalbaarheid en een sterk merk. De supermarkten willen wel, anders moeten ze zelf chefs inhuren. Dan zijn we meteen af van het woord superant.

Gijsbregt Brouwer is oprichter van de Buik en food trendwatcher. Hij helpt bedrijven in de drukke wereld van f&b en hospitality met een eigen onderscheidend verhaal. Daarnaast schreef hij met Wouter Verkerk het boek Horeca na Corona.

 

Tags: 
Artikel delen