Hotels in coronatijd: "Mensen boeken alsnog"

Tags: hotel

Hotels in coronatijd: "Mensen boeken alsnog"

Na de eerste lockdown trokken veel hotels buiten de grote steden recordaantallen gasten. Strenge maatregelen zorgden vervolgens weer voor annuleringen, maar ook voor creatieve samenwerkingen tussen hotels en restaurants. Wat zijn de vooruitzichten nu? En hoe gaan ondernemers daarmee om?

Tekst: Carolien Dircken
Fotografie: Today's Brew, Pim Ras

Volle hotels, volop vertrouwen

Hotels rino soetersEen maand geleden ging Rino Soeters nog vol vertrouwen het najaar in. Zijn LBG-hotels in het zuiden van het land krabbelden deze zomer weer op. “Gasten wisten ons na de eerste lockdown meteen weer te vinden. Het was elke dag weekend”, zegt hij. Liset Bom van Hotel De Sterrenberg in Otterlo zat in dezelfde ‘positieve vibe’: het hotel zat weken vooruit volgeboekt, de keuken van het bijbehorende restaurant draaide, aangepast maar op volle toeren, en de kamerprijzen rezen de pan uit. “Het was een gekkenhuis”, zegt ze. Beiden hadden ze de hoop dat die trend deze herfst zou doorzetten. “En de hoop dat er dan begin volgend jaar een vaccin zou zijn”, voegt Soeters toe.

Dramatisch beeld

Hotels TownhouseMaar toen kwamen er meer besmettingen én nieuwe restricties voor de horeca. Zodra de gedeeltelijke lockdown inging, kwamen er 210 annuleringen binnen bij de LBG-hotels van Soeters in Eindhoven en Maastricht. Door culinaire arrangementen aan te bieden en samen te werken met restaurant Vanille, hoopt hij de schade te beperken, maar het blijft een onzekere tijd. “Mensen kijken nóg meer de kat uit de boom dan ze al deden”, verklaart hij. “Over mijn hotel in Amsterdam kan ik helemaal kort zijn: ik mag blij zijn als ik daar acht tot tien procent bezetting haal. Het is dramatisch.”

Pittige jaren

De prognose-cijfers van het NBTC liegen er niet om: naar verwachting daalt het aantal buitenlandse toeristen dit jaar met 71 procent ten opzichte van 2019. Voor binnenlandse toeristen is dat 36 procent. “Deze zomer hebben hotels in de buitengebieden en ook in kleinere steden geprofiteerd van het mooie weer en de hang naar rust en ruimte die mensen hadden”, bevestigt Jos Vranken. “Maar dat was hooguit een demping van de pijn. De cijfers schetsen een tragisch beeld voor 2020.” Zeker in de grote steden hebben hotels het ontzettend zwaar. “Ook 2021 wordt een pittig jaar voor deze sector”, verwacht Vranken

Geen zakelijke gasten

hotels Liset BomDe ‘tweede golf’ betekent ook voor hoteleigenaren een stap terug doen. En tien stappen vooruit denken. Opnieuw. “Na de lockdown zijn we bij De Sterrenberg afgestapt van package deals en ons à la carte menu, en overgegaan op een wisselend 4-gangen verrassingsmenu”, vertelt Liset Bom. “Daardoor ging de gemiddelde besteding per gast omhoog, omdat mensen niet de hele avond een tafel bezet hielden voor één gerecht." Ook ziet Bom de zakelijke reserveringen stagneren. “Zakelijke groepen zien we voorlopig echt niet terug”, weet ze.

Nieuwe doelgroepen

Jos Vranken vreest dat ze gelijk heeft. Als er al sprake is van voorzichtig herstel op korte termijn, wanneer de restricties minder streng worden of als er een vaccin komt, dan begint dat (weer) met toerisme in eigen land. Herstel van de zakelijke markt, zeker de internationale, volgt pas veel later. Wel verwacht hij dat toeristen uit België en – vooral- Duitsland de weg naar Nederland snel weer zullen vinden. " Dat betekent dat voor veel hotels de businessmix zal veranderen: het aandeel Duitse gasten zal veel groter worden. Daar moet je op inspelen”, zegt Vranken. 

Creatief aanpassen

Hotels finchJurgen van Workum kent die pragmatische aanpak. Zijn hotel Finch in Deventer richtte zich oorspronkelijk op millennials die de stad willen ontdekken. “Maar boomers hebben ons uiteindelijk door het eerste deel van deze crisis gefietst”, lacht hij. Door creatief en slim in te spelen op de vraag die er was, kon hij zelfs tijdens de eerste lockdown wat gasten ontvangen. “Eerst zorgpersoneel en thuiswerkers, maar al snel ook voor mensen die er tóch even op uit wilden. We hebben gekeken naar wat wel mogelijk was. Zo hebben we hebben samen met restaurant The Lemon Tree een “Fine dining Room service diner” op gezet, en daar een creatieve invulling aan gegeven door bijvoorbeeld een aperitief op een kleedje aan de IJssel te bieden en een gerechtje te verbergen in de hotelkluis. Gasten waren enthousiast. En het team kreeg er ook energie van.”

Geannuleerde annuleringen

Na de eerste lockdown kende ook Hotel Finch een aantal topmaanden, tot er in september opnieuw strengere maatregelen kwamen en gasten plots massaal annuleerden. “Toen na de persconferentie van 13 oktober bleek dat we als hotel meer mochten dan verwacht, hebben we opnieuw de samenwerking gezocht met The Lemon Tree en andere restaurants in de buurt. “Het team van The Lemon Tree kookt bij ons, andere restaurants bezorgen er in onze bar, zodat gasten alle keuze hebben. Mensen die eerst annuleerden, boeken nu alsnog een kamer, al dan niet met full fine dining experience. Om even te kunnen ‘ontsnappen’ aan de waan van de dag.  We zien ook weer wat aanvragen voor ‘thuiswerk’-kamers. We blijven creatief inspelen op wat wél mag.”

Reisdrang en veerkracht

Hoewel de huidige situatie meer dan ooit een beroep doet op de creativiteit, de reserves en het geduld van de ondernemers, zien ze ook hoe veerkrachtig de sector is. “Mensen hebben een intrinsieke motivatie om op pad te gaan en te reizen”, zag Jurgen van Workum. Jos Vranken voegt daaraan toe: “Ook de monitors laten dat zien: zodra het kon trokken we er massaal op uit dit jaar. Mensen hebben een enorme reisdrang en zoeken contact, vriendschap, vrijheid en ontspanning.”

1 juni: alles weer normaal?

Hotels MabiDe vraag is alleen: wanneer kan het weer? “Dat perspectief mis ik”, zegt Soeters. “Daarom heb ik voor mezelf een stip op de horizon gezet: vanaf 1 juni wordt het weer normaal. Tot die tijd is het een kwestie van zoveel mogelijk regelingen treffen, de schade beperken en mise en place maken, zodat we onze marges daarna kunnen optimaliseren. De gasten komen en ze hebben meer cash dan ooit. Dat geloof ik. We moeten hier doorheen komen. En als dat lukt, komen we er sterker uit.” Daar is Jos Vranken het volledig mee eens. “Deze crisis is door Covid ongrijpbaar en onvoorspelbaar en we zijn afhankelijk van een vaccin. Maar net als na iedere crisis, komt hierna een periode van enorme groei. Zeker weten.”

 

Artikel delen