Je zaak restylen in tijden van crisis, een goed idee?

Je zaak restylen in tijden van crisis, een goed idee?

De economie ontploft, de horeca trekt aan, er is tot 1 oktober overheidssteun. Is dit het moment om (alsnog) je zaak te restylen? Wat pak je als eerste aan? En hoe realiseer je met een minimaal budget een maximaal effect? “Als het je gasten gaat opvallen dat je concept niet klopt, ben je te laat.”

Lockdown besteed aan opknappen van de zaak

Het is opvallend hoe mooi horecazaken er bij staan. Terrassen met eigentijds meubilair en strakke designparasols, restaurants goed in de verf en voorzien van nieuwe vloeren, en volledig gerestylede hotellobby’s; het positieve bijeffect van lockdowns en overheidssteun. Jos Klerx, sectormanager horeca en recreatie bij Rabobank, beaamt het. “Veel van onze klanten besteedden, samen met een deel van hun personeel, de loze tijd aan het opknappen van hun zaak. Muren schilderen, verlichting vervangen en kleine verbouwingen; in vergelijking met voorgaande jaren is er opvallend meer gedaan.”

Onzekerheid

Er zijn ook ondernemers die eerst de heropening hebben afgewacht. Is dit nu voor hen hét moment om alsnog hun restylingsplannen uit te voeren? Klerx: “Dat hangt ervan af. Investeren om je zaak toekomstbestendig te maken, is altijd een goed uitgangspunt. De financiële steunmaatregelen vanuit de overheid (NOW en TVL) bieden ondernemers perspectief om te overleven. De BMKB-C-maatregel geeft ze nu wellicht de ruimte om te investeren in een restyling van hun zaak. Bovendien zijn de voorwaarden van de steun verruimd en mogen ze dit hier ook voor aanwenden.” Klerx had verwacht dat meer ondernemers dat nu zouden aangrijpen, maar ziet dat nog weinig. “En dan is er de nachthoreca, die nog in grote onzekerheid leeft. Er is geen zicht op wanneer zij weer mag openen. Deze ondernemers ontvangen wel overheidssteun, maar zullen hun eventuele restylingsplannen waarschijnlijk voorlopig uitstellen.” Daarnaast speelt er nog iets anders, stipt Klerx aan: “Bouwmaterialen, zoals hout, zijn niet voorradig of leverbaar. Fabrieken hebben immers stilgelegen en moeten de productie nog opschalen. Bovendien heeft ook de bouwsector te kampen met een groot personeelsgebrek en dat is niet binnen nu en twee maanden opgelost. Dat maakt kortetermijnplanningen voor grote verbouwingen niet mogelijk.”

Lange levertijden staan plannen in de weg

Michel Ruijgrok van E.S.T.I.D.A. Interieurdesign en Conceptontwikkeling staat als interieurontwerper inderdaad voor grote uitdagingen. “Ondernemers die nú alsnog willen restylen om voor de winter klaar te zijn, moet ik regelmatig teleurstellen. Bouwmaterialen zijn nauwelijks te bestellen en goede, ervaren bouwvakkers niet te vinden. Wij werken veel met plaatmateriaal en bouwen zelf, dus dat lukt nog. Ook ben ik groot voorstander van hergebruiken, dat neem ik ook altijd mee in mijn designconcepten. Maar wie nieuwe verlichting en meubilair wil, moet rekenen op meer dan twaalf weken levertijd. Eerlijk communiceren over de (on)mogelijkheden is het enige wat we nu kunnen doen.” Ruijgrok hoopt dat de levertijden begin 2022 normaliseren. “Maar bouwkundig goed personeel? Dat gaat veel langer duren, want ook deze sector kampt met een imagoprobleem.”

Van terras naar serre

“Wat wél slim is en vaak snel te realiseren”, tipt Klerx, “is je terras overkappen of er een serre van maken.” De investering is volgens hem te overzien. “Bovendien renderen deze functionele binnen-buitenruimtes al vrij snel. Helemaal als afstand komende winter een basismaatregel voor de horeca blijft.” Ga wel eerst bij de gemeente na of de vergunning op basis waarvan je afgelopen maanden je terras mocht vergroten, ook de komende maanden nog geldt, adviseert hij.

Restyling Het Ketelhuis in Tilburg

Horecaondernemer Jaap van Ham is net klaar met de restyling van het terras van zijn Pannenkoekfabrique Het Ketelhuis in Tilburg. Een investering van maar liefst driehonderdduizend euro. 

Van Ham, ook eigenaar van de Tilburgse zaken Rooftopbar Doloris, café Bakker en café Polly Maggoo: “In 2018 openden we Het Ketelhuis in de voormalige AaBe Fabriek in Tilburg, een rijksmonument. De zaak – met pannenkoeken en lunch- en dinergerechten op de kaart – was dus helemaal niet aan een restyling toe, maar we ontdekten na heropening na de eerste lockdown dat gasten zonder kinderen liever aan de zuidkant van ons terras zaten, op afstand van de speeltuin.” 

Naast die eyeopener speelde nog iets anders, vertelt Van Ham. “Naast ons pand is een duurzame woonwijk in aanbouw, die straks jongeren en gezinnen trekt. Toekomstperspectief voor ons dus.” Hij pakte de restyling daarom groots aan. Het bestaande terras werd uitgebreid naar de zuidkant van het pand, volledig verhard en het kreeg 2.20 meter hoge windschermen, een vaste buitenbar en vier parasols. “Het nieuwe deel aan de zuidzijde kreeg ook een andere uitstraling door het design van de buitenbar en de hoogkwalitatieve loungebanken van Big Pillows.” Van Ham verwacht dat veel (oudere) gasten komende maanden buiten willen zitten. Hij is blij dat hij op tijd inzag dat hij moest restylen. “Als het je gasten gaat opvallen dat jouw concept niet optimaal is, ben je te laat.”

Op de hoogte blijven van al het nieuws en trends in de horeca? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Van gezinsrestaurant naar ontmoetingsplek

Van Ham kreeg de AaBe Fabriek-vastgoedeigenaar Savills Investment Management mee in zijn restylingsplannen. “Ze investeerden tweehonderdduizend euro en durfden het aan op grond van onze goede relatie en omdat wij vier gezonde bedrijven runnen, maar vooral omdat zij deze restyling zien als een meerwaarde voor de hele AaBe Fabriek. Het Ketelhuis transformeerde van gezinsrestaurant in een toffe ontmoetingsplek met plek voor vierhonderd gasten op het terras en is klaar voor de toekomst. Dat maakte deze investering verantwoord. En ja, het blijft spannend om veel geld te investeren, maar ik lig er niet wakker van. Investeren in optimaal comfort op je terras betaalt zich vanzelf uit. Natuurlijk komt het straks terug in de huur, maar we hebben een zeer schappelijke deal.”

Klein budget, maar groots effect?

“Restylen hoeft niet altijd de wereld te kosten”, zegt Michel Ruijgrok. “Heb je een klein budget, maar wil je snel groots effect? Zoek het dan in kleur en decoratie. Of stel het slopen en opbouwen van de bar voorlopig uit, dat is nu duurder dan ooit. Vervang bijvoorbeeld alleen het front. Tuurlijk, het blijft een deeloplossing, maar omdat het zichtbaar is voor je gasten wel één die werkt.” Ruijgrok werkt veel met meerjarenplannen. “We bouwen het interieur op die manier langzaam op. De tijd dat restylingen elkaar in hoog tempo opvolgden, is sowieso passé.”

Kasstroom en liquiditeit

Jos Klerx adviseert ondernemers goed te kijken naar de seizoenseffecten om te bepalen wannéér ze het beste kunnen investeren in een restyling. “Houd ook je liquiditeitspositie tegen het licht, zorg voor een buffer om tegenvallers op te kunnen vangen, en niet onbelangrijk: laat naar je cijfers kijken en de capaciteit van je bedrijfsprognoses in kaart brengen. Iedere financiering moet je immers een keer terugbetalen. De kasstroom moet dus voldoende zijn. Reken jezelf niet te snel rijk”, tipt hij.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste trends