Robèr Willemsen: "Stap voor stap komen we er"

Robèr Willemsen: "Stap voor stap komen we er"

KHN is blij met de gefaseerde opening van de horeca, maar zegt wel dat een financieel noodplan keihard nodig is. Entree Magazine belde meteen na de persconferentie met KHN-voorzitter Robèr Willemsen.

 

Tekst: redactie Entree

 

Twee weken geleden was je boos na de persconferentie. Hoe is je gevoel nu?

“Klopt, ik was écht boos toen. Maar in de dagen erna heb ik gelukkig veel beweging gezien. Afgelopen dagen zijn wij heel intensief met het kabinet in gesprek geweest. Wij wisten wel dat er iets aan zat te komen. Ik ben blij dat het nu ook echt is uitgesproken door de premier én dat het kabinet zich niet meer alleen door medici laat adviseren. We hebben nu een aantal stippen op de horizon waar ondernemers naar toe kunnen werken. Wellicht als het de komende weken de goede kant uitgaat met de corona-cijfers, kan de horeca zelfs eerder open of kunnen we sneller naar de honderd personen per horecazaak. Dit laatste is pas toegestaan vanaf 1 juli. Ik zit, al met al, positief in de wedstrijd.”

Vanaf 1 juni geldt: maximaal dertig gasten per horecazaak. Wat vind je daarvan?

“Het is alles behalve ideaal, maar het zijn stapjes. Er moet komende dagen heel veel uitgewerkt worden. Hoe ga je om met bedrijven die meerdere ruimtes hebben? Mogen daar dertig gasten per ruimte? En hoe zit het met grote ruimtes: mogen daar ook maar dertig personen naar binnen? Wij vinden dat gekeken moet worden naar het oppervlakte: hoe groter de zaak, hoe meer gasten. Dit hebben wij heel duidelijk aangegeven bij het kabinet, maar daar heeft het tot nu toe helaas nog niet naar geluisterd. En hoe gaat het met die 1,5 meter? Die 1,5 meter loopt in de praktijk toch vaak anders. Kijk maar naar de supermarkten. We moeten naar een model waarin iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Ik heb er vertrouwen dat we er met elkaar uitkomen en dat dit goedkomt.”

Er werd tijdens de persconferentie niks gezegd over poppodia en nachthoreca.

“Voor deze sectoren is er nog geen enkele stip op de horizon. Natuurlijk wezen alle signalen erop dat er voor deze sectoren niks mogelijk was. Ja, het kán theoretisch wel, maar laten we wel realistisch blijven. Met dertig man in een concertzaal, tja… Des te belangrijker is financiële compensatie. Rutte zei wel dat er nu ondernemers zullen zijn die teleurgesteld zijn, maar dat hij die wil gaan helpen. Dit hebben we eerder gehoord, en ik hoop oprecht dat dat nu echt gaat gebeuren.”

Hij had het over een tweede steunfonds. Weet jij daar al meer over?

“We wachten met smart op wat dit precies inhoudt. Zo’n extra steunpakket is in elk geval heel hard nodig. Want de versoepelingen zijn fijn, maar daarmee kun je nog steeds maar maximaal 30% van de gewenste omzet draaien en de vaste lasten blijven ondertussen wel doorlopen. Ik verwacht niet dat deze week meer duidelijk wordt over dat steunpakket.”

Jullie zijn ook nog in gesprek met het kabinet over de NOW-regeling.

“Wij pleiten voor reparatie van de NOW-regeling over de maanden maart, april en mei. Dit is echt noodzakelijk: er moet een andere referentiemaand dan de komkommermaand januari genomen worden en de beloofde 90% loonkostenvergoeding blijkt in de praktijk 65% te zijn. Ondernemers moeten dus ontzettend veel geld bijleggen zonder dat er geld binnenkomt. We hebben inmiddels signalen gekregen dat daar nu naar wordt gekeken door het kabinet. Dat gaat écht het verschil maken. Ondernemers snappen wel dat dit jaar niet veel geld verdiend gaat worden, maar het is onacceptabel om iedere week weer geld te blijven neerleggen want zo gaat de horeca kapot.”

Je hebt vast al veel ondernemers gesproken. Wat zeggen zij?

“Een deel van de ondernemers is opgelucht, is blij dat ze weer wat kunnen doen en ziet kansen. Voor een ander deel, en dat zijn er heel veel, is deze versoepeling te weinig. Weer een andere groep zegt gewoon helemaal open te willen gaan en weer normaal te willen draaien. Ik heb voor al deze ondernemers echt begrip.”

Je bent zelf ook horecaondernemer. Hoe sta jij erin?

“Ik zit er dubbel in. Als ondernemer ben ik gematigd positief. Ik ben zó blij dat we ons weer met ons vak kunnen bezighouden en ik krijg al de hele dag, het nieuws lekte immers al uit, appjes van mijn werknemers dat ze ongelofelijk veel zin hebben om weer aan de slag te gaan. Tegelijkertijd, en ik wil geen pessimist zijn hoor, maar blijft het een financieel moeilijke wedstrijd.”

Tot slot: wat moeten ondernemers nu doen?

“Ik weet dat veel ondernemers al in gesprek zijn met hun gemeente over de maximale benutting van hun terras en of het terras mag worden uitgebreid. Zorg verder dat je reserveringssystemen er klaar voor zijn, zorg dat de hygiëne op orde is en, of je het nou leuk vindt of niet: zorg ervoor dat mensen die klachten hebben buiten blijven. Met elkaar moeten we deze crisis doorstaan.”

 

Tags: 
Artikel delen