"Housekeeping is toe aan hervorming"

"Housekeeping is toe aan hervorming"

Klik Uitzendbureau, specialist op het gebied van hotelschoonmaak, ziet dat hoteliers de coronacrisis aangrijpen als hét moment om de housekeeping naar een hoger niveau te tillen. De nieuwe serviceconcepten van Klik bieden uitkomst. Een interview met Klik-directeur Emrah Turpcu.
 

 De coronacrisis slaat in als een bom bij hoteliers. Klik Uitzendbureau, met ruim 85% van de omzet afkomstig uit de hotelschoonmaak, maakt dit allemaal van dichtbij mee. Een markt die niet kapot te krijgen was, met ruim 90%-95% bezetting en goede kamerprijzen, krijgt het nu vol voor de kiezen. Klik-directeur Emrah Turpcu: “Natuurlijk, na een lange periode van hoogconjunctuur lag een crisis op de loer, maar dat hij zo erg zou zijn, zagen wij ook niet aankomen. We verwachtten wel al in een terugval van de economie, waardoor wij al een ruime tijd met onze partners in gesprek waren over de schoonmaak in crisistijd."
 

Efficiëntie

Hij vervolgt: "De hotelgast is in zulke periodes altijd erg kritisch, dus de kwaliteit en gastbeleving moeten dan omhoog, tegen dezelfde of lagere kamerprijzen. Dit vraagt om een efficiënte inrichting van de housekeeping afdeling, zonder dat het ten koste gaat van je team, de kwaliteit en de kosten. Onmogelijk? Zeker niet, maar dit vraagt wel om de specifieke expertise die wij in huis hebben.”

 

Kwaliteit naar hoger niveau

De housekeeping binnen de hotels was al langere tijd toe aan een hervorming. Traditioneel uitbesteden van de schoonmaak om ontzorgd te worden, was onder menig hotelier al langere tijd een pijnpunt. Nu de corona heeft toegeslagen, wordt deze hele markt gereset en opnieuw ingericht. Dit is hét moment voor veel hoteliers om de housekeeping aan te pakken en de kwaliteit naar een hoger niveau te tillen. Voorheen was dat bijna onmogelijk gezien de bezettingen van ruim 90% - 100%. Nu de bezettingen geleidelijk weer oplopen, is er wat meer tijd en ruimte om een goed werkend systeem neer te zetten, waarbij de gastbeleving en kwaliteit hoog in het vaandel staan.  

 

Vertrouwen terug winnen

Het is nu vooral zaak het vertrouwen van de gast terug te winnen. Zichtbaar schoonmaken is daarbij de nieuwe trend. Denk hierbij niet alleen aan de zichtbare aanwezigheid van schoonmakers, maar bijvoorbeeld ook aan plakkaten met daarop clean/dirty-teksten. Dit heeft zich al bewezen in de zorg en ziekenhuizen en is van groot belang om gasten een veilig gevoel tijdens hun verblijf te geven.

 

Nieuwe serviceconcepten

Turpcu: “Naast de operationele zaken hebben wij ook vooral nagedacht over een vernieuwende dienstverlening, waarbij flexibiliteit, kwaliteit en échte ontzorging de drie belangrijkste pijlers zijn. Zo hebben wij drie concepten in het leven geroepen waarmee hoteliers sterker uit deze crisis kunnen komen dan ooit tevoren en tot 15% kunnen besparen op de housekeeping-kosten. De Flex-, Semi- Flex en Fixed-serviceconcepten van Klik bieden de benodigde oplossingen voor uitdagingen omtrent schommelende bezettingen, het ontbreken van gekwalificeerd personeel en de kwaliteitsbewaking. Daarmee krijgt de hotelier weer tijd voor wat hij de komende periode moet doen: het terugwinnen van het vertrouwen van de kritische hotelgast, het vullen van de kamers en alle bijkomende poespas vanwege de corona.”

 

No-nonsense aanpak

“Wij merken dat hoteliers op zoek zijn naar sterke partnerships en ons weten te vinden vanwege onze expertise, de bewezen no-nonsens aanpak en ons enorme proven trackrecord. Niet voor niets had Klik voor de coronacrisis dagelijks gemiddeld 500 housekeepers aan het werk bij onder meer diverse grote hotelketens. Onze opdrachtgevers waarderen onze no-nonsense aanpak en weten dat wij voor iedere uitdaging samen een oplossing vinden. Ook voor die van u. Zoals eerder aangegeven; wij voelen de pijn, snappen de behoeftes en hebben de ervaring en kennis in huis. Dit delen wij ook graag met jou!’’, besluit Emrah Turpcu.

klikuitzendbureau.nl

 

Artikel delen