Marketingtips voor de horeca

Marketingtips voor de horeca

De decembermaand is een goede maand voor de horeca. Druk, topomzet en tevreden klanten. Je café is de hele maand door elke middag en avond goed vol en dát wil je eigenlijk wel het hele jaar door! Die gezelligheid en drukte in de koude wintermaanden, hoe creëer je die sfeer nou ook in de andere seizoenen?

Een paar kerstbomen in de zomer op je terras is misschien wel een keertje leuk, maar mensen zullen het toch een beetje vreemd vinden en hoogstwaarschijnlijk bij de buren een verse muntthee bestellen. Er zijn natuurlijk best wel een aantal tips om ook veel bezoekers te trekken in de lente, de zomer en de herfst. Wees lekker creatief en durf origineel te zijn.

Je doelgroep

Kijk allereerst wat je doelgroep is. Wie behoren daartoe? Bekijk dan hoe je deze doelgroep het beste kunt bereiken en enthousiasmeren. Dat kun je dan het hele jaar door doen. Met leuke activiteiten zoals spelletjes verzinnen, een pubquiz houden, boeken in het café op de plank zetten of je muziek afstemmen op de plaatselijke concertzaal. Laat je gasten meedoen met het bedenken van je nieuwe logo op kleding. Doe dit niet één of twee keer per jaar, maar aldoor. Dagelijks of wekelijks nieuwe dingen verzinnen en je zult zien dat het straks storm loopt.

Het leuke idee

Het moet vooral leuk zijn en niet te serieus. Je gasten hebben zin in ‘leuk’ en niet in serieuze zaken. Die hebben ze op hun werk al genoeg. Leuk maar professioneel, dat is de juiste combinatie. Daar hoort zeker toffe maar ook professionele kleding met logo van je café bij! Laat je kleding bedrukken! Zorg dat je heel herkenbaar bent. Dat het logo op de flyers en je visitekaartjes die je bij de sportvereniging hebt neergelegd perfect terugkomt op je reclame kleding. Op die manier kun je ervoor zorgen dat je een begrip wordt in de omgeving. Dat het gewoon logisch is om bij jou dat kopje koffie te gaan drinken of de werkborrel te houden. Kleding laten bedrukken is een goed idee, zo vergroot je de herkenbaarheid en de naamsbekendheid van je onderneming. Kijk ook eens of er in je klantenkring een blogger zit. Kun je met die persoon een keer een verhaal over je toffe café publiceren. Dat je bijvoorbeeld elke maand een singer-songwriter laat optreden. Dat je personeel rondloopt met een mooie foto op kleding. Dat je allemaal boeken van die bekende Kronkel in de kasten hebt staan. Kortom, er zijn onwijs veel leuke activiteiten te verzinnen om in het vervolg het hele jaar druk te zijn. Wanneer wordt het bij jou druk?

Artikel delen