Branchenieuws
Foto Marvin van Dongen

Tips voor meer rendement

Nog een paar weken tot 1 juni. En dan? De marges die je ooit hebt bedacht zijn niet meer relevant. Tijd om alles goed in kaart te brengen. Adviseur Marvin van Dongen helpt je vast op weg met tips!

*Bekijk de meest actuele prijzen en speel daarop in. Nu iedereen ineens weer gaat bestellen kunnen bepaalde ingrediënten ineens in prijs stijgen. Andersom liggen er ook juist kansen; door overschotten zijn bijvoorbeeld de aardappelprijzen flink gedaald. Wees creatief met ingrediënten die nu een lage inkoop hebben.

*Wat waren, pre-corona, de gerechten die goed liepen? Met menu engineering zet je de verkoopaantallen tegenover de brutowinstmarge en bekijk je welke gerechten het meeste rendement opleveren en welke aandacht nodig hebben.

*Overleg met je leverancier over de prijzen; mogelijk kan je hier direct al wat winnen

*Pas het recept aan; verwissel een duur ingrediënt voor een goedkopere optie, of pas de hoeveelheid aan.

*Pas de verkoopprijs aan; zeker nu de horeca zoveel goodwill heeft, wordt het wel geaccepteerd als sommige prijzen iets omhoog gaan. Als dat niet haalbaar is kan deze wellicht beter (tijdelijk) van de kaart.

*Zijn de verkoopaantallen te laag? Promoot dan dat gerecht; instrueer de bediening dat dit gerecht met goede marge best wat vaker aangeprezen mag worden of maak er de dag special van.

*Denk nog eens extra na over je personeel en de juiste mensen op de juiste plek. Een duurdere, maar meer ervaren kracht, kan meer waard zijn dan 2 goedkopere en minder ervaren. Zeker nu je rekening moet houden met het maximale aantal mensen in je zaak. Een ervaren medewerker die bovengemiddelde service biedt en kan upsellen, draagt bovendien bij aan de algehele beleving van je gasten. Iets waar ze na de afgelopen maanden extra naar verlangen en wat je nu ook nodig hebt als ondernemer.

Als CEO van Horeko werkt Marvin van Dongen al ruim 10 jaar met horecaondernemers om het rendement te verbeteren en zo de gastvrijheid te kunnen verhogen. Wat ooit begon als een idee dat kostprijscalculaties toch zeker veel makkelijker konden, is uitgegroeid tot een compleet managementpakket voor de horeca.