Interview: designer Michel Ruijgrok (ESTIDA)

Interview: designer Michel Ruijgrok (ESTIDA)

Welk effect heeft de coronacrisis op horecadesign? Dat vragen we aan Michel Ruijgrok, eigenaar van designbureau ESTIDA en jurylid van de Entree Awards. “Oude spullen repareren en opknappen, dat gaan we straks nog veel meer zien.”

 

Tekst Iris Kranenburg

Hoe kijk jij als designer naar de 1,5-meter-horeca?

“Ik heb al beelden gezien uit Azië, waar stoelen zijn afgeplakt en ondernemers hun halve zaak hebben leeggehaald. De sfeer gaat weg, terwijl je juist wil dat de besteding per gast omhoog gaat om de lagere bezettingsgraad te compenseren. De gast moet zich dus ergens echt thuis voelen. Dat kan natuurlijk met persoonlijke aandacht, maar zeker ook door een doordacht ontworpen omgeving te creëren.”

Heb je daarvoor al ideeën?

“Ik ga er vanuit dat de 1,5-meter-horeca tijdelijk is. Daarom zou ik niet nu de complete inrichting veranderen, maar kiezen voor haalbare aanpassingen. Zet bijvoorbeeld de tafels die je niet kunt gebruiken vol met decoraties zoals rijke bloemen en mooie takken in vazen. Op deze manier steun je meteen de Nederlandse bloementeelt, die in zwaar weer zit nu. Ook leuk: zet kratten met verse groente en fruit op ongebruikte tafels, of stapel er wijnflessen op. Je maakt er een soort stilleven van en laat tegelijkertijd zien met welke mooie producten je werkt in de keuken en achter de bar. En het ziet er gezellig uit!”

Welk effect heeft de corona-crisis, denk jij, op design?

“Ik hoop dat de crisis ergens toe leidt en dat we er iets van leren. Dat we straks bewuster met dingen omgaan. Niet meer onbeperkt reizen en niet meer van hot naar her rennen. Veel mensen balanceerden afgelopen jaren op de rand van overspannenheid, had ik het idee. Het kan ook anders, met meer rust. Ik denk dat we in de wereld van design veel meer dingen gaan hergebruiken: oude spullen repareren en opknappen. Deze trend zie je natuurlijk al veel langer, maar zal nog veel groter worden. Je hoeft niet alles nieuw te kopen. Dat kan ook niet meer, want budgetten zullen veranderen. Bijkomend voordeel: ambachtelijke beroepen, zoals stoffeerders, herleven misschien weer. We zullen dus al met al nog meer op zoek gaan naar creativiteit.”

Het is sowieso wel iets wat bij ESTIDA past, volgens mij?

“Dat klopt, je ziet hergebruik en duurzaamheid terug in veel van onze projecten. Onlangs restyleden we bijvorobeeld restaurant Con Fuego in Breda en alles wat goed was hebben we zo gelaten en niet onnodig vervangen. Nieuw zijn daar wel de messing lampen, fluwelen stoelen en spiegeltafels. Een ander mooi voorbeeld waar we nu mee bezig zijn is Bird Brewery in Diemen, een proeflokaal waarvan de opening oorspronkelijk eind april gepland stond. De oprichters zijn de fanatieke vogelaars Rik van den Berg en Ralph van Bemmel en zij doen dit samen met Staatsbosbeheer. Een succesvolle crowdfunding-campagne maakt dit project mogelijk.”

Hoe gaat Bird Brewery eruit zien?

“Het moet een plek worden waar natuur en horeca mooi samenkomen. Hier kom je niet om keihard te feesten. Het is een bijzondere plek in de natuur, te vinden in een buitengebied, waar we veel met rauwe en natuurlijke materialen werken. In het houten paviljoen vind je bijvoorbeeld veel items met boomstammen en staal. Het ziet er bijna uit als een werkplaats, maar dan wel helemaal in gepaste stijl.”

Net voordat de crisis begon, leverde je Clos in Amsterdam op. Kun je daar iets over zeggen?

“Dit is een wijnbar en -restaurant op het Amsterdamse Beukenpein. Gasten vinden er meer dan honderd verschillende, handgemaakte wijnen van wijnboeren van over de hele wereld. Eigenaar is Rutger de Witte, ondersteund door de oprichters van Grape District. Met een crowdfundingscampagne hebben ze dit project opgezet. Het hele interieur is om een glazen wijnkamer gebouwd, de eyecachter van de zaak. Eigenlijk is het een uitdragerij van oude spullen, een beetje hippie-achtig met tweedehandsstoelen, oude deuren en bouwmaterialen, bijvoorbeeld. Het is heel geïmproviseerd allemaal en erg sfeervol geworden. In feite past dit heel goed bij mijn idee voor horecadesign na de crisis: veel hergebruik en aandacht voor duurzaamheid.”

En toen kwam de horecasluiting.

“Ja, ze zijn tien dagen open geweest, daarna kwam de horecasluiting. Heel zuur. Hopelijk kunnen ze snel open. We hebben nu in elk geval de tijd om alles te finetunen. Dit geldt trouwens ook voor Con Fuego in Breda. Na restyling die wij deden konden ze maar kort open. Echt heel triest.”

Met welke projecten zijn jullie nu bezig?

“We hebben nog veel projecten lopen, waaronder Cartel Café op de Overtoom in Amsterdam en diverse hotels van Carlton ondergaan momenteel of straks een restyling. In de week van de horecasluiting waren we nog in Schotland, om een jachthotel op te meten van een Nederlandse investeerder. Ja, dat was wel even spannend allemaal, maar gelukkig konden we nog makkelijk terug en kunnen we nu de spullen voor het hotel gaan maken.”

ESTIDA ontwerpt (horeca)interieurs en ontwikkelt (horeca)concepten in Nederland en het buitenland. Daarnaast heeft het bedrijf een eigen werkplaats waar elementen op maat kunnen worden gemaakt. ESTIDA ontwierp onder andere de Jopenkerk, Carlton President, sauna Devarana, Boutiquehotel Staats en Toujours Haarlem. 

Tags: 
Artikel delen