Branchenieuws
Foto oa Michael Kleinberg

4 hoteltrends vanuit New York

Door welke ontwikkelingen in de Big Apple kun je je als hotelier laten inspireren? Entree noemt er vier. (dit artikel verscheen eerder in SCOOPS, het magazine van de Horecava)

Veel hoteltrends beginnen in New York en waaien via Londen over naar andere grote Europese steden. Door welke ontwikkelingen in de Big Apple kun je je als hotelier laten inspireren? Van micro hotels tot spin off hotels!

Tekst:  Iris Kranenburg

1. Lobby als living room
Het bruisende Ace Hotel opende in 2009 een locatie in de New Yorkse wijk NoMad en zette daarmee de toon voor een nieuwe generatie boetiekhotels wereldwijd. Met de lobby als living room en co working space, en vernieuwende samenwerkingen voor de f&b-outlets, waaronder met Stumptown Coffee Roasters, was dit een van de eerste hotels die voor hotelgasten én New Yorkers aantrekkelijk was. The Guardian kopte in 2013 treffend: ‘How Ace Hotel redefined hospitality’. De Nederlander Jan Rozenveld, die inmiddels werkt bij de grote internationale hotelspeler Highgate, was tien jaar directeur bij de New Yorkse vestiging van Ace en was mede verantwoordelijk voor deze interessante ontwikkeling. Ace heeft vestigingen in de Verenigde Staten, Panama en Engeland en opent in 2020 een hotel in Kyoto.

2. Micro hotels
In New York vinden we veel mooie voorbeelden van aantrekkelijke en vaak goed geprijsde micro hotels, geïnspireerd op de Japanse capsulehotels. In de stijlvolle en compacte kamers draait het om een mix van functionaliteit en design en steeds vaker sieren zelfs stapelbedden de ruimte. De inspirerende publieke ruimtes zijn een trekpleister voor hotelgasten en locals. Ga zeker langs bij Arlo Hotels (SoHo en NoMad), Pod Hotels (Times Square, 39th, 51th en Brooklyn) en Moxy (Times Square, Chelsea en sinds kort ook East Village).

3. Spin off hotels
Wat doe je als je als hotelketen eens een heel andere doelgroep wilt bereiken? Marriott bedacht de hotelformule Moxy, die zich met o.a. opvallende signing, een speels interieur en pakkende f&b-outlets richt op millennials. In New York is Moxy te vinden op Times Square en in Chelsea, maar de keten heeft locaties wereldwijd (sinds 2018 in Amsterdam). Ook Ace Hotel opende onlangs hun eerste spin off hotel onder de naam Sister City in de Lower East Side, waar het principe ‘less is better’ centraal staat. 

4. Hotel als showroom
“Hotels zijn de nieuwe showrooms voor retail”, zei een Amerikaanse merkexpert onlangs. Hij doelt daarmee op merken die via een hotel meer binding proberen te krijgen met hun doelgroep: next level lifestyle branding. Het luxe fitnessmerk Equinox is een goed voorbeeld. Dat opende onlangs een luxe hotel in de gloednieuwe New Yorkse wijk Hudson Yards. Daarover zei oprichter Harvey Spevak: “We volgen geen trends, we lanceren ze.” Ook opent dit najaar designmerk RH een hotel in het Meatpacking District.

In de fotogallerij hieronder vindt u verschillende voorbeelden. 

Reacties

afbeelding van Frank ter Horst

Uiteraard zijn dit 4 prachtige hoteltrends die allemaal de vermelding waard zijn, al vind ik ze ook wel oud nieuws. Ik ben echt verrast dat dit artikel begint met een trend die al in 2009 is ingezet door Ace Hotels (en dus nu ongeveer 12-15 jaar geleden is bedacht). Deze trend is inmiddels ook al weer vele jaren uitermate goed toegepast door citizenM die daarin de combinatie maakt met Vitra en daarmee 2 trends ineen combineert, namelijk de huiskamer en de showroom. Andere voorbeelden van de showroom hotels zijn bijvoorbeeld Riviera Maison & Cocomat. Ik krijg hier een beetje het "Berlijn" gevoel waarbij ook 10 jaar na dato allerlei hippe berlijnse stijlen ineens in Nederland geïntroduceerd werden terwijl ze eigenlijk al weer passe waren. Als we kijken naar nieuwe trends dan voorzie ik vooral een ontwikkeling die tegengas gaat geven aan AirBnB. Er zullen hotels komen waar niet alleen de lobby maar juist ook de kamers van het hotel veel persoonlijker worden en waar mensen zich nog meer thuis weg van huis zullen voelen, maar dan wel anders en gekoppeld aan de locatie. En nog belangrijker in dit verhaal is het personeel, de trends en concepten worden uiteindelijk door hen gedragen en dat betekend meer en meer inlevingsvermogen & aanpassing op basis van wat de gast nodig heeft.

afbeelding van Sjaak de Vries

Leuk artikel. Ik was laatst in een appartementenhotel genaamd Cityden. Schijnen 2 jonge gasten achter te zitten die echt iets vernieuwends hebben neergezet. Een combinatie van micro hotels en lobby als living room met daarnaast gewoon een hele goede vibe. Ik reis veel en zie dus veel hotels maar hier moet je echt even gaan kijken. Sjaak

Reactie toevoegen