Aantal horecabedrijven blijft stijgen

Aantal horecabedrijven blijft stijgen

Het jaarlijkse Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd werd gisteren in ontvangst genomen door staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat. Daarin staat te lezen dat het goed gaat met de horeca, het aantal zaken groeit en ook de omzet. 

UIt het rapport blijkt dat het aantal horecabedrijven (inclusief verblijfsrecreatie) in 2018 voor het achtste jaar op rij is gestegen naar ruim 55 duizend bedrijven. Er waren 4 procent meer bedrijven dan een jaar eerder. In de afgelopen 5 jaar kwam de stijging van het aantal horecabedrijven uit op 18 procent wat resulteerde in ruim 8 duizend extra bedrijven.

Groei foodhallen
Met name het aantal foodhallen in ons land groeit snel. Nederland telde 2 jaar geleden nog maar vier foodhallen, momenteel zijn dit er 13, verspreid over acht steden. In 2017 heeft de horeca 6,6 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De omzet groeide daarmee naar 24,2 miljard euro. Omdat ook het aantal bedrijven in de horeca groeit, moet de omzet met meer partijen worden gedeeld.  De Rabobank verwacht dat omzet in horeca en recreatie dit jaar met 6,7 procent zal groeien. Volgens de bank zorgen de positieve ontwikkelingen in het bestedingspatroon van consumenten en het groeiend inkomende toerisme, voor een positieve stemming in de horeca en recreatie.

Grip op particulier aanbod
Van alle 40,3 miljoen vakanties van Nederlanders vindt 36 procent plaats in hotels, pensions en B&B’s. Ook in woningen van particulieren wordt in het kader van vakanties veel overnacht, 14 procent van alle vakanties vindt plaats in een woning van een particulier. Omdat de Nederlandse overheid de grip op de ontwikkeling van het particuliere aanbod volledig is verloren, komen er nu maatregelen. Zo komt er in Nederland een uniform registratiesysteem voor particuliere verhuur en Amsterdam neemt steeds ingrijpender maatregelen. Marleen Verbruggen, plaatsvervangend hoofddirecteur sociaal-economische en ruimtelijke statistieken van het CBS mocht het eerste exemplaar van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018 aan de staatssecretaris uitreiken. Volgens Verbruggen biedt de publicatie een mooi inzicht in Nederland als duurzaam toerismeland en de vrijetijdsbesteding van Nederlanders zowel in Nederland als het buitenland.

Bestemming Nederland
In een reactie constateerde staatssecretaris Mona Keijzer dat toerisme, recreatie en vrije tijd in de warme belangstelling staat van heel veel organisaties. “Het is echt booming business en dat blijkt ook maar weer eens uit dit Trendrapport. Maar het wordt sommige mensen ook wel eens te veel. Dan is de vraag niet zozeer hoe je tot het verspreiden van toerisme komt maar hoe je toeristen verleidt om naar andere plekken te gaan.” Namens de vier partijen achter het rapport, CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT benadrukte Jos Vranken de unieke triple helix samenwerking tussen de overheid, kennis- en onderwijsinstelling en private markt. “Het rapport is daarmee een breed gedragen en waardevolle informatiebron voor ondernemers, beleidsmakers, het onderwijs en andere geïnteresseerden”, zei Vranken die ook stelde dat een toekomstbestendige ontwikkeling van de bestemming Nederland om meer vraagt: “Naast retrospectief onderzoek is er ook behoefte aan nieuwe en andere vormen van data-analyse, onderzoek en ontwikkelstrategieën waar we in het Data Development Lab met CBS, CELTH en NBTC aan werken. Het zou mooi zijn als vandaag niet alleen een feestelijke gebeurtenis is rond het 37ste Trendrapport maar ook de start van een hernieuwde en geïntensiveerde samenwerking op het gebied van data en onderzoek waar we iedereen, bedrijfsleven, overheden en kennisinstellingen hard nodig hebben.”

Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018 is vandaag verschenen en is hier te bestellen. 

 

Artikel delen