De maatregelen zoals het sluiten van de horeca hebben verregaande gevolgen voor ondernemers. Entree Magazine volgt dagelijks de ontwikkelingen op de werkvloer bij Jan Stuurman, mede-eigenaar van Hotel V/The Lobby in Amsterdam. Vandaag denkt hij over de toekomst en het (terug-)winnen van het vertrouwen van zijn gasten voor als de horeca weer open gaat.
''Anderhalvemetereconomie
Het schijnt 1 woord te zijn, een flinke scrabblescore. Een flinke uitdaging ook. Voor 80 procent van de horeca is het bijna ondoenlijk om zonder hulpmiddelen uit elkaar te blijven. Moet je dan denken aan plexiglas in de keukens en tussen de tafels? Er worden nu door elke branche plannen gemaakt om post-corona weer voorzichtig open te gaan. Belangrijkste factor zal toch vertrouwen zijn en dat bereik je met testen, testen, testen. Gisteren sprak ik met verschillende ondernemers en CEO’s van bedrijven die ook internationaal opereren.
Zij vertelden me dat het in Azië heel normaal is om personeel te temperaturen voordat ze gaan werken. En dus om te testen, testen, testen. De dames en heren krijgen vervolgens een button waarop ‘I'm cool’ staat. Om aan te geven dat ze niets onder de leden hebben. Dan kunnen ze dus samen werken.
Qua wetgeving kan het in Nederland niet - iets met werkgever/werknemer verhouding. Maar voor het duurzame herstel na de crisis is het iets om over na te denken.
Ik wens eenieder een fijn paasweekend toe.
Feest van hoop en verlossing.''