De 10 merkgeboden voor de horecaondernemer

De 10 merkgeboden voor de horecaondernemer

Het gaat goed met de Nederlandse horeca. De consument heeft weer meer te besteden en nieuwe restaurants en bars schieten als paddenstoelen uit de grond. Een mooie ontwikkeling voor de horecaondernemer, maar tegelijkertijd een uitdaging. Want de gast heeft tegenwoordig voldoende keuze; dus waarom kiest hij voor uw onderneming?

Volgens het creatieve bureau Offff is het in 2019 nog belangrijker om je te onderscheiden en na te denken over een sterk concept. En daarom ontwikkelden zij speciaal voor de horeca- & foodbranche de RGB-methode met de daarbij behorende 10 merkgeboden. Dit stappenplan gaat in op de religie, genen en beleving van een horecaonderneming. “Wanneer deze basis in kaart wordt gebracht, dan pas kan je je onderscheiden van de rest. Een horecamerk moet uiteindelijk worden gezien als een strategische en visuele tool voor het bereiken van commerciële doelen” aldus Maarten Laan, co-founder van Offff.

Niet denken, maar voelen
Het ontwikkelen van een merkreligie voor een nieuwe horecazaak, zorgt ervoor dat mensen zich aan je kunnen verbinden. En dat is wat de hospitality branche tegenwoordig nodig heeft om een consument te trekken én behouden “Mensen denken niet, ze voelen. We herinneren ons slechts de ervaringen met een merk die ons op één of andere manier geraakt heeft. Dus om toegang te krijgen tot iemands hoofd, moeten we ze raken in hun hart” aldus Youri van Overdijk, Creatief Directeur bij Offff. Youri werkte eerder al voor merken als Bacardi, Dorrito’s en Ben & Jerry’s en gaat tegenwoordig samen met horecaondernemers aan de slag om een eigen route voor de onderneming te bepalen – ver weg van de gebaande paden van de concurrentie.

Religie, Genen en Beleving
Op jezelf gaan lijken, je enige echte én meest opvallende ik. Daarvoor zorgen de creatieve Rotterdammers van Offff. Aan de hand van de Religie, Genen en Beleving-methode wordt de identiteit van een horecaonderneming in kaart gebracht tijdens een strategische sessie. Waar geloof je in en wie bén je? “Pas als deze basis helder is, gaan we aan de slag met de merkidentiteit. Volgens ons is dat het enige concurrentievoordeel dat je als bedrijf kunt hebben,” vult Laan aan.

Out-offff-the-box
Met de heldere filosofie ‘Eruit springen door jezelf te zijn’ hebben de vier heren achter Offff inmiddels al veel mooie merken op de kaart weten te zetten. Onlangs werkten zij met ras horecaondernemer Ron de Jong aan het succesvolle concept ‘De Gele Kanarie’, dat ondanks de vele vierkante meters en lastige locatie – iedere week tot de nok toe vol staat met publiek. Om die reden wordt nu ook aan het volgende concept van De Jong gewerkt (opening medio juni). Ook voorzitter van KHN, Robèr Willemsen, werkt tot grote tevredenheid samen met de Rotterdamse ploeg. Zijn zaken Melief Bender, de Pui en Muller & Co, werden ontwikkeld.

Artikel delen