De reiswensen van jongeren in kaart gebracht

De reiswensen van jongeren in kaart gebracht

Generatie Z (leeftijd 16-24 jaar) wordt volwassen en is bezig de wereld te ontdekken. Booking.com heeft bijna 22.000 respondenten in 29 markten ondervraagd om inzicht te krijgen in de Gen Z-reiziger. 

Bron: Hospitality Management 

Hoewel een groot deel pas net volwassen is, weten Nederlandse Generatie Z-ers al precies wat ze willen op het gebied van reizen: bijna twee van de vijf (39%) zijn van plan om minstens drie verschillende continenten te bezoeken in de komende tien jaar, en bijna een derde (31%) heeft de intentie om in een ander land te gaan studeren of wonen (36% van de vrouwen versus 26% van de mannen). Gen Z is een groep die durft - 51% is op zoek naar avontuur op hun reizen, zoals paragliden of bungeejumpen, en 51% plant een bezoek aan een plek waar ze op zoek gaan naar het extreme.

Going solo
Veel jonge Nederlandse reizigers ontdekken de wereld al met hun familie. Een derde (33%) van Gen Z geeft aan dat ze dat vooral doen omdat ze zo reizen kunnen maken waar ze het geld zelf niet voor hebben. Maar zodra ze het nest verlaten, willen ze dit soort reizen ook graag alleen maken. Onafhankelijkheid is voor deze generatie een prioriteit. De komende tien jaar is een kwart van de Gen Z-ers (25%) van plan ten minste één keer alleen te reizen (waarvan 31% vrouw en 20% man). Gen Z heeft een duidelijke passie om solo te reizen: een kwart (24%) geeft aan liever alleen te zijn op reis, alleen de Millennials reizen liever alleen (35%). Bijna een vijfde (17%) van Gen Z wil graag in zijn of haar eentje gaan backpacken of een tussenjaar nemen. “Nu de eerste generatie digital natives volwassen wordt, is het interessant om te zien dat uit dit onderzoek blijkt dat Gen Z een vastbesloten generatie is wiens enthousiasme toont dat ze veel toekomstige reisplannen al hebben uitgedacht,” zegt Ram Papatla, Vice President Global Experiences bij Booking.com. “Hun affiniteit en handigheid met technologie sluit perfect aan op onze ambitie om nog naadlozere, verbonden reiservaringen te bieden. We willen mensen van alle leeftijden de mogelijkheid geven om zoveel mogelijk uit elk avontuur te halen, waarbij hun mobiele apparaat een krachtig instrument is in plaats van een afhankelijkheid. Dit is iets wat Gen Z zeer waardeert.”

Artikel delen