Horeca zag verlenging aankomen. Maar nu?

Horeca zag verlenging aankomen. Maar nu?

Wat betekent de verlenging van de maatregelen voor jou? Wij vroegen vijf horecaondernemers om een reactie.

 

Marco Poldervaart, eigenaar en chef restaurant 't Havenmantsje in Harlingen:

“De verlenging zagen we aankomen. Maar nog steeds blijft het speculeren. Wanneer kunnen we weer omzet maken? Hoe ziet de omzet er dan uit? Krijgen we minder toerisme? Durven gasten als we weer open mogen wel te komen? Wat als dit, wat als dat…De overheid doet er gelukkig alles aan om ons te helpen en vangt veel kosten op. Maar er zijn veel zorgen. 90% van het loon wordt vergoed, maar wanneer komt dat precies? Over drie weken moet ik weer 421 uur uur verlonen. Banken werken gelukkig mee: zes maanden geen aflossing is een opluchting. Verder zijn omzet-, loon-, inkomsten en gemeentebelastingen uitgesteld, maar die zullen uiteindelijk wel betaald moeten worden. Maar goed, het is natuurlijk veel erger dat er mensen ziek worden en doodgaan. Het gaat erom dat we elkaar helpen, samen zijn we sterk. We móeten hier doorheen.”

Patrick Beijk, eigenaar van Mr Mofongo, The Dog’s Bollocks en The Chaplin’s Pub in Groningen en bezig met twee nieuwe projecten:

“Wat moet je erover zeggen? De vraag was niet óf die verlenging zou komen, maar hoe lang hij zou gaan duren. Onze drie bedrijven zijn gezond. Gelukkig hebben wij al een paar jaar geleden grote investeringen gedaan waardoor we nu wat minder kwetsbaar zijn. Ik realiseer me dat voor veel ondernemers en medewerkers er wel een totaal onverwachte situatie kan ontstaan met lelijke gevolgen. De omvang van de hulpoperatie van de overheid is enorm, Voor onze nieuwe projecten Merckt en De Toekomst ontstaat wel een erg complex beslissingsmoment. De financiële situatie qua timing en onzekerheden past niet in de standaard regelingen waardoor we een grote uitdaging krijgen. Het net niet in hokjes passen van alle regelingen gaat sowieso hoogstwaarschijnlijk oneerlijke of frustrerende situaties veroorzaken als daar niet snel geschakeld gaat worden. Toch moet ik de bv Nederland tot op heden een groot compliment geven, chapeau voor Rutte en team. Het bijzondere van deze tijd is dat er een fantastische saamhorigheid ontstaat met ons team, met projectpartners, leveranciers en ook collega’s. KHN, brouwerijen en leveranciers nemen over het algemeen erg veel mooie stappen, dat mag nu echt wel gezegd worden. We gaan er alles aan doen om er sterker uit te komen.”

Remco Abel, eigenaar van Abel en Tasman in Poortugaal

“Verlenging van de maatregelen kon niet uitblijven. Vraag is: wat gebeurt er daarna? Het is duidelijk dat het dan niet losbarst. Het zorgt voor onzekerheid, en ik snap dat de overheid hierin nu nog geen duidelijkheid kan bieden. Wij zouden precies anderhalf jaar na de brand open gaan met Abel. Vanaf 18 maart zouden we proefdraaien en dan knallen. Nadat bekend werd dat horeca moest sluiten kwam de afbouw in een flinke vertraging. Nu moeten we zorgen dat alle processen worden doorgelicht om straks zo efficiënt mogelijk te kunnen opstarten. We moeten hier met elkaar doorheen. Dan maar het voordeel benutten om de puntjes op de i te zetten om straks vliegensvlug te kunnen reageren. Bij Tasman zijn we afhaal gaan doen maar dat is een druppel op de gloeiende plaat. Dan lees ik over bedrijven die dat ook kunnen doen maar niet doen omdat ze anders de loonkosten vergoeding gedeeltelijk mislopen. Dan denk ik; dan ben je net een uitkeringstrekker die niet gaat werken omdat de uitkering net zo hoog is als het loon wat hij kan verdienen. Daar kan ik niet tegen. Alle beetjes helpen toch?”

 

Peter Gast, eigenaar en chef restaurant Graphite* in Amsterdam:

“De verlenging was verwacht. Ondanks dat probeer ik niet te ver vooruit te kijken, het is overleven. We zaten net in een mooie flow en nu zitten we in een onwerkelijke werkelijkheid. Ik denk dat we niet kunnen bevatten wat dit doet. Zelfs als we ons straks weer vrij kunnen bewegen, zal dit nog lang de nieuwe werkelijkheid zijn, vrees ik. Natuurlijk hebben wij ons aangemeld voor de overheidssteun. Jammer dat de NOW-regeling toch later komt dan we hadden gehoopt. Ik denk dat veel ondernemers met mij hadden gehoopt dit al te kunnen inzetten voor de salarissen van deze maand. Maar ik begrijp dat je zo’n regeling niet even in elkaar zet. Ik vind het wel gaaf om te zien hoe creatief collega’s zijn. Wij zijn een speak easy-restaurant en sommige dingen, zoals bezorgen, kunnen wij niet doen omdat we gasten wel de juiste beleving willen geven die bij ons restaurant past. Wel vragen we gasten om hun reservering te verplaatsen in plaats van te annuleren en dat werkt gelukkig goed.”

Bjorn van Dijl, eigenaar Willaerts Group (o.a. Le Barrage in Alblasserdam):

“We hebben ruim 250 medewerkers waarvan het grootste deel een fulltime dienstverband heeft. Onze grootste zorg is, ondanks dat wij ons hebben aangemeld voor de NOW-regeling, om deze mensen door te betalen. Tot en met 28 april is dat nog te overzien, maar daarna komt er een periode van onzekerheid. Wordt de maatregel weer verlengd? Of gaan we gefaseerd open? Dan staan de lonen en andere kosten totaal niet in verhouding tot de omzet zoals die voor 15 maart was. Hiervan hangt ook het voortbestaan van onze organisatie af. We zijn positief en strijdbaar en putten veel energie uit het vertrouwen van de medewerkers en van onze vele trouwe gasten. In moeilijke tijden leer je je relaties pas echt goed kennen. Er zijn leveranciers en verhuurders die zich verschuilen achter advocaten en adviseurs. Maar gelukkig denken de meeste leveranciers mee.”

Wil je meer verhalen lezen van horecaondernemers? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Entree Magazine!
 

Tags: 
Artikel delen