Hotelsfeer mag weer uitbundig en persoonlijk

Tags: hotel

Hotelsfeer mag weer uitbundig en persoonlijk

Hoteldesigner Michel Ruijgrok van Estida kiest voor luxe stoffering en kleur.

Hotelbars zijn hot, boutiquehotels zijn booming en ook de grote ketenhotels maken een omslag naar een onderscheidende interieurontwerp en een persoonlijke benadering. Michel Ruijgrok, eigenaar en artdirector van ESTIDA, creëert eigenzinnige hotelbelevingen die de gasten bijblijft. Want een overnachting in een hotel is zoveel meer dan liggen op bed met je ogen dicht. Tijdens de eerste Europese editie van de Independent Hotel Show op 8 en 9 mei 2019 in RAI Amsterdam presenteert Ruijgrok met ESTIDA zijn visie.

Huiskamergevoel
Naast ESTIDA is Michel Ruijgrok tevens mede-eigenaar van Boutiquehotel Staats in Haarlem. Het was zijn ultieme droom om een hotel te beginnen. Een plek waar hij zich volledig kon uitleven op het gebied van interieurdesign en dingen kon uitproberen waar veel opdrachtgevers huiverig voor zijn. “Het pand is een voormalig schoolgebouw, heel charmant maar ook uitdagend wat betreft indeling. We moeten concurreren met Amsterdam en dat betekent dat het hotel ook echt aantrekkelijk moet zijn. Je kunt niet hele kleine kamertjes maken.” Ruijgrok creëerde 21 unieke hotelkamers waarin de elementen van het gebouw zijn gebruikt. Oude schuifdeuren komen terug in de kamers en de openbare gangen zijn ingericht met meubilair en veel planten. “Het hele gebouw moet voelen als een huiskamer”, aldus Ruijgrok.

Spanningsveld
In de kamers werden verschillende kleurstellingen gekozen. Ruijgrok:  “We hebben een selectie gemaakt van totaal 7 vergrijsde tinten en daar de materialen op uitgekozen. De toegepaste contrasten van licht en donker maken het heel spannend.” In het hotel worden originele vintage elementen gecombineerd met eigentijds design. “Deze combinatie maakt het tijdloos en zorgt ervoor dat je geen interieur binnenstapt van 30 jaar geleden. Het lijken soms ongewone combinaties, maar je moet gewoon durven om een spanningsveld op te zoeken.”

Hotelsfeer thuis
“Ik heb hier geen compromis gesloten. Niemand mocht zich bemoeien met het interieur, dat was echt mijn ding. Ik heb veel spullen uit mijn eigen interieurverzameling toegepast en overal stillevens van gemaakt. Elk hoekje is bijzonder. Een goede tip voor thuis: zorg ervoor dat jouw huis een stilleven is en begin bij de entree. Gebruik hiervoor persoonlijke spullen – zoals erfstukken en foto’s – en creëer persoonlijkheid in jouw interieur.”, aldus Ruijgrok. ''De hotelsfeer kan je ook doortrekken naar jouw huis. Dit doe je door luxe te creëren met stoffering, kleur en verlichting. De laatste jaren was er veel versobering in het interieur, nu zie je de trend dat we weer mogen uitpakken. Er moet wel een rafelrandje inzitten, anders wordt het wel heel snel decadent.”

Het gevoel van luxe
Alle hotelkamers kregen een afgesloten, separaat toilet. Ruijgrok: “Een luxe, maar voor mij ook een absolute must.” De douches werden echter wel in het zicht gelaten. “De benauwdheid van een klein kamertje met een laag plafond proberen we te doorbreken. Inmiddels gaan steeds meer hotels overstag. Met een lekkere inloopdouche en een bijzonder bad kan je je onderscheiden. Duurzaamheid in hotels is ook een tendens die niet meer weg te denken valt. Het is heel lang een investerings- en financieringsverhaal geweest, inmiddels gaat het echt over bewustzijn. Je handdoeken en beddengoed hoeven niet meer elke dag te worden verschoond, maar ze moeten wel van een luxe kwaliteit zijn. Want juist dat stukje luxe, draagt bij aan de hotelbeleving. Ook een goed hotelrestaurant met hotelbar is essentieel. Heerlijk om zo vanuit de bar je bed in te rollen. Dit hebben wij ook toegepast in ons Restaurant de Ripper. Mijn vak gaat om gastvrijheid. Het gaat er niet om wat je doet, maar hoe je het doet. Ik houd van uitbundig en veel. Van een sfeer creëren waarbij de gasten zich prettig voelen. Een totaalbeleving die zich door vertaalt in alle zintuigen en die herinneringen maakt waar je blij van wordt.”

Meer weten van Ruijgrok? Kom naar de Independent Hotel Show, 8 en 9 mei 2019, RAI Amsterdam 
 

Artikel delen