Liquiditeitsproblemen? Nieuwe initiatieven!

Liquiditeitsproblemen? Nieuwe initiatieven!

Er zijn diverse platformen (bestaande en nieuwe) die horecaondernemers directe hulp bieden in tijd van coronacrisis en zo bijdragen aan een stabiele cashflow in de horecabranche. 

Dat het omzetverlies binnen de horeca op gaat lopen, laat zich raden. De overheidsmaatregel om horecagelegenheden per direct te sluiten, maakt dat veel ondernemers in acute liquiditeitsproblemen terecht komen. Om alle getroffen horecaondernemers tijdens de viruscrisis financieel te ondersteunen, zien we diverse initiatieven onstaan.

Redderestaurants.nl

Heerlijk.nl een nieuw platform: Redderestaurants.nl. Via dit platform kunnen consumenten direct een steentje bijdragen om de cashflow van de getroffen ondernemer te stabiliseren. “Iedereen is bang voor zijn baan, daar is helaas geen uitsluitsel over te geven. We kunnen ons beter richten op positieve berichten en als team wilden we iets doen voor de restaurants. Redderestaurants.nl is de uitkomst hiervan.”, Arthur Bassant, eigenaar Heerlijk.nl.  Waar veel hulpmaatregelen enig wat tijd kosten voor er resultaat zichtbaar is, richt Redderestaurants.nl zich op directe hulp. Consumenten kunnen snel en gemakkelijk een restaurantcadeaubon naar wens kopen via het platform Redderestaurants.nl. De voucher dient als het ware als tijdelijke donatie, die wanneer de horeca weer geopend is, kan worden besteed aan een etentje. Op deze manier kunnen consumenten een steentje bijdragen aan de zwaar getroffen horecabranche. “Heel Nederland is getroffen door het coronavirus. Als online reserveringssysteem voor meer dan 1000 restaurants zien we van heel dichtbij in hoeverre de horecabranche is getroffen. Hoewel er veel actie wordt ondernomen, hebben restaurants nú hulp nodig. Om directe hulp te bieden, hebben we Redderestaurants.nl tot leven geroepen. In tijden van crisis moeten we élkaar nog meer helpen.", vertelt Arthur.

Uitstel van aflossing 

Qredits, de sociale kredietverstrekker met meer dan 20.000 kleine en startende ondernemers als klant kan, met steun van het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat, een extra hulpmaatregel invoeren voor haar kredietklanten. Elke ondernemer met een krediet bij Qredits kan een uitstel van aflossing aanvragen gedurende een periode van zes maanden. Tijdens deze periode betaalt de klant slechts 2% rente. Zo hoeft de klant tijdelijk niet af te lossen, betaalt de klant substantieel minder rente en wordt de ondernemer hiermee fors ondersteund om het hoofd boven water te houden. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat stelt hiervoor zes miljoen euro ter beschikking. Qredits heeft op vrijdag 13 maart al een Hulplijn voor klanten geopend, waar ze terecht kunnen met hun vragen. Telefonisch kunnen ondernemers met financiële problemen vanwege het coronavirus contact opnemen met 0546-534 080, per mail is dit hulp@qredits.nl. Groenevelt; “Inmiddels hebben we ruim 2000 reacties ontvangen. Dat is echt overweldigend en geeft aan hoeveel behoefte er is aan ondersteuning van de klein zakelijke ondernemers. De meeste ondernemers hebben behoefte aan liquiditeit en werkkapitaal om de negatieve effecten voor de komende maanden te kunnen opvangen.” De Qredits Hulplijn wordt per vandaag ook uitgebreid met een poule van Qredits coaches waar ondernemers terecht kunnen om te sparren over de problematiek die momenteel heerst in hun onderneming.
 

 

Tags: 
Artikel delen