Next gen: 24/7 eten en entertainment

Next gen: 24/7 eten en entertainment

De nieuwste vorm van horeca is een speelse variant: voor de jongste generaties moet uit eten gaan namelijk vooral entertainment zijn. Met hapjes en drankjes on the side - die moeten echter wel overal, altijd en naar specifieke voorkeuren verkrijgbaar zijn.

Tekst Marjan Ippel  Foto Ming Chao

Uit elk onderzoek onder jongeren blijkt hetzelfde: ze bezoeken de horeca vaker dan de groenteboer of supermarkt. Van ’s morgens vroeg tot ’s morgens vroeg zijn ze er te vinden. Maar niet om non-stop te consumeren. Voor de groep die 24/7 gewend is aan onmiddellijke behoeftebevrediging, moeten eten en drinken wel à la minute voorhanden zijn en het liefst ook een soort van gezond. De omgeving en omstandigheden hierbij, bepalen echter of ze ook daadwerkelijk uw zaak binnenstappen.

Entertainmentaanbod
Is dat niet altijd zo geweest? In zekere zin wel. Maar een horecazaak bezoeken omdat er karaoke en arcadespelen zijn (Chin Chin Club, Amsterdam), om kleine balletjes tegen grote, ijzeren aan te werpen (Mooie Boules, Amsterdam), om te skaten (Skatecafé, Amsterdam) of te pingpongen (Bounce, Londen)? Horecawatcher Vincent van Dijk: “Terwijl mensen vroeger uit eten gingen voor het eten, kijken de nieuwe generaties bovenal naar het totaalconcept. Naar het interieur en de bediening, maar ook naar de entertainmentfactor. Eten speelt een bijrol. Jongeren zijn best bereid om geld uit te geven in de horeca, maar dan willen ze wel worden vermaakt. Dat kan met een stortregen aan bijzondere gerechtjes of dranken, maar ook door het entertainmentaanbod. Van jeu-de-boulen, karaoke of cultuur (toneel, ballet, muziek) in combinatie met eten, tot het oeroude diner dansant, een netwerkclub of eeuwenoude rituelen en ceremonies.”

Deliveroo Editions
“Ik ben oud”, zegt Michiel van der Eerde, pop-uppionier met onder andere reizend restaurant BAUT in Amsterdam. “In elk geval voor de 110 mensen met wie ik samenwerk.” Om toch bovenop de ontwikkelingen te blijven zitten, stapte Van der Eerde samen met Ron Blaauw in het nieuwste concept van bezorgdienst Deliveroo: Editions. Geen restaurants, maar productiekeukens voor specifiek voor bezorging ontwikkelde foodconcepten. Zodat ook horeca-armere buurten niet onder ‘postcode food envy’ hoeven te lijden. “Ik moest echt wennen aan bezorging”, bekent Van der Eerde. “Maar toen ik werd uitgenodigd op het Deliveroo-hoofdkantoor in Londen, viel het kwartje. Nu kan ik steunen op de enorme datakennis van Deliveroo. Hoe fijn is het dat ik samen met dit bedrijf kan bepalen welke foodtrends uit andere landen naar hier zullen overwaaien, zodat wij er op tijd bij zijn?” De Editions-keukens waar Van der Eerde en Blaauw voor werken, zijn bovendien ondergebracht bij Mooie Boules. Ook de jeu-de-boulende gasten kunnen hier gebruik van maken en hun eten dus tijdens het spel ‘afhalen’ - van Indonesisch tot taco’s. Van der Eerde: “Het is geen fine dining, ik zal er nooit mijn BAUT-signatuur steak tartaar onderbrengen. Maar de kwaliteit van het eten, de muziek en de reuring passen perfect bij wat wij in BAUT al jaren neerzetten.”

De jeugd verlengen
En die reuring is key voor de next gen(eration), of het nu om een poezencafé of bowlingbar gaat. Een pionier hierin was Albert Adrià, de broer van. Zijn al in 2011 in Barcelona geopende bar Tickets is gebaseerd op zijn jeugdherinneringen aan het circus. Van de ingang met kaartjesloket en portier, tot de ijscokar aan tafel, de gigantische aardbeien aan het plafond en de magische gerechten met veel rook en vuur. Next-gen-horeca lijkt dan ook een poging tot het oneindig verlengen van de jeugd, voor én door een generatie die 24/7 online is, die gewend is om te multitasken en waarbij alles in spelvorm wordt gegoten. Niet zo vreemd dus dat Palazzo’s wat belegen dinnershow na 8 jaar terugkeert in een next-gen-jasje met chef-kok Joris Bijdendijk.

Gezonde automatiek
Voor de 26-jarige Anouk Snelders was vooral die eerdergenoemde zucht naar onmiddellijke voldoening een belangrijke drijfveer om haar Health Food Wall in Amsterdam te ontwikkelen: een automatiek voor vegetarisch/vegan, glutenvrij en gezond fastfood à la de bietenburger. Snelders: “Mijn snackmuur verlaagt de drempel om gezond te eten. Het werkt namelijk net zo snel als een broodje kroket trekken.” Om die reden zou ze haar gezonde automatiekaanbod ook graag zien in ziekenhuizen, scholen, op vliegvelden en bij andere openbare bedrijven die worstelen met achterblijvende horeca. Een derde motief van Snelders is het tekort aan horecapersoneel. Ze steunt dan ook zwaar op technologie. “Hier gaan we sowieso steeds meer mee werken in de horeca. Het lost het probleem op van hoge personeelskosten of gebrek aan mensen. Ook helpt technologie je op de juiste tijd precies datgene aan te bieden wat jouw gast wil. Hierdoor is onze derving nihil. We tweaken (optimaliseren/afstellen, red.) net zo lang met de verzamelde data tot we de perfecte vorm hebben. Het streven is uitsluitend te communiceren met gasten via de schermen in de muur. Maar als uit de data blijkt dat ze op een bepaalde locatie een zitje of barretje willen, waarom niet?”

Nog een stap verder
Van Dijk verwacht dat dat optimaliseren van het aanbod op de persoonlijke behoeftes van de gast een grote vlucht zal nemen. “Restaurants, bars, hotels en clubs proberen meer en meer in te spelen op individuele wensen en verwachtingen, met behulp van technologische ontwikkelingen en big data. Zo verdwijnt de menukaart, en maakt de chef iets wat past bij jouw smaakbeleving en verwachting. Hij weet alles over je: van je intoleranties tot de mate waarin je verrast wilt worden en hoeveel tijd je hebt. Een land als China loopt hierin voorop. Als je daar in een shopping-mall wilt lunchen, adviseren ze je over welk restaurant de kortste wachttijd heeft en weten ze precies waar je je bevindt, zodat ze je eten eventueel kunnen bezorgen. Ook weten ze wat je altijd bestelt en waar je wel of niet van houdt. Verder krijgen de steden steeds meer restaurants van 5 vierkante meter die in een mum van tijd verschillende cuisines kunnen bezorgen. De next gen gaat in de toekomst echt niet meer zelf koken.”

Bij de Entree Awards 2018 wordt dit jaar voor de derde keer een award uitgereikt in de categorie Next Generation. De genomineerden zijn: Chin Chin Club, 212, Bar Alt, Deliveroo Editions en 4850, alle in Amsterdam. Zaken die nu al - elk op geheel eigen wijze - bezig zijn met hoe de gast in de toekomst wil eten en drinken. De Entree Awards worden uitgereikt op maandag 26 november in Theater Amsterdam.

 

Artikel delen