Branchenieuws

Restaurants vaak slechts ''decor'' Instagram

Volgens een artikel uit de Telegraaf drukken influencers die hippe plekken promoten door middel van foto’s op sociale media, steeds meer hun stempel op Amsterdam. Alles moet ’instagrammable’ zijn: fotogeniek en deelbaar op Instagram. Amsterdammers protesteren. „De stad wordt een onleefbaar decor.”

Bron: Telegraaf

We kennen het fenomeen natuurlijk al langer. Restauranst die influencers gebruiken om hun bekendheid te vergroten. Maar zo langzamerhand blijken de kosten voor de baten uit te gaan.

Minder besteden
Het probleem is tweeledig: de restaurants verdienen te weinig aan de instagrammende jongeren en de buurt klaagt van overlast. Anne Rose Zonneveld van het roze restaurant Mama Kelly zegt er wel voor te waken om niet enkel een ’fototent’ te zijn: „Er kwamen op een gegeven moment zoveel online trendvolgers en gasten die alleen voor de foto kwamen en liefst slechts een dessert aten. Families zaten te dineren met een flits in hun gezicht en hadden overlast.” Het restaurant voerde regels in: niet meer fotograferen met flits en bij andere gasten aan tafel, een ’stukje conceptbewaking’ volgens Zonneveld. Op internetblogs gaan lijstjes rond voor (aspirant-)influencers van de beste fotoplekken. De Frans Halsstraat in De Pijp prijkt daarop bovenaan: daar is inmiddels bijna de hele straat gevuld met Insta-restaurants. 

Niet echt
Ook ''The Avocado Show'' is zo'n hotspot. Elke dag staan er rijen geinteresseerden voor de deur om te proeven van de avocado-gerechten en om foto's te maken. Maar de buurtbewoners hebben er last van. Jesse, een gefingeerde naam voor een buurtbewoner die geboren en getogen is in Amsterdam en niet met zijn naam in de krant wil, klaagt: „Sinds ze hun deuren hebben geopend staat hier elke dag een rij voor de deur. Maar het zijn gewoon avocadogerechten hoor, het is niets revolutionairs.”  En waar Oeuf nu zit, hij wijst naar een afgeladen lunchtent waar alle gerechten met ei worden bereid,zat tot voor kort een café waar buurtbewoners gewoon een biertje dronken. „Maar dat was niet ’instagrammable’ genoeg dus men liep er straal voorbij.” Volgens buurtbewoner Menno Jan Janssen begint het zo langzamerhand een ’overkill’ te worden. Hij woont acht jaar in de buurt en zag de laatste tijd meerdere buurtcafés verdwijnen. Hij wijst naar een ouderwets ogend restaurant tegenover in de straat: „Daar hebben ze hele goede steaks, maar daar zitten vijf mensen ’s avonds. Ik denk dat je het zonder sociale media bijna niet meer redt.” 

Reacties

Reactie toevoegen