Italiaanse fastcasual-markt groeit flink

Italiaanse fastcasual-markt groeit flink

De fastcasual-markt blijft maar groeien. Onder andere de Italiaanse restaurants zijn momenteel populair. Niet zo vreemd, want volgens kenners genereren deze zaken een goede omzet. Wat is hun kracht?

Tekst: Britt van Os 

Verse producten, een persoonlijke benadering, scherpe prijs, snelheid, duurzaamheid én een sfeervolle uitstraling: daar draait het grofweg om bij fastcasual-restaurants, die zich vaak op hightraffic-locaties en stations bevinden. En ze zijn flink in opkomst in de horeca, denk aan ketens als Enoki, Temakery, De Burgerij en SLA. De groei is volgens kenners vooral ook te danken aan de populariteit van de Italiaanse zaken, zoals Happy Italy en Vapiano - beide inmiddels eveneens erg geliefd in het buitenland - Julia’s, De Pizzabakkers, Eddy Spaghetti, Pizzabar en de Spaghetteria. Op het menu van dit soort bedrijven staan vaak alleen pizza’s, pasta’s en salades, maar tegen een goede prijs-kwaliteitsverhouding.

Authentiek Italië 
Volgens culinair trendwatcher Anneke Ammerlaan is Eataly een grote inspirator voor bovengenoemde concepten. Dit eetwarenhuis is gevestigd in onder andere Japan, Dubai, New York en zelfs op cruiseschepen. Hierin zitten Italiaanse supermarkten, delicatessenwinkels en verschillende restaurants onder één dak. In de komende jaren opent er misschien zelfs een vestiging in Nederland. Ammerlaan: “De kracht van Eataly is dat de waarde en authenticiteit van de Italiaanse keuken op één staan, maar dat het in deze tijd past dankzij een eigentijds interieur en simpele bereiding van gerechten.”

Die ontwikkeling is ook al in Nederland zichtbaar, zegt Ammerlaan. De Italiaanse keuken, die natuurlijk al meer dan 40 jaar bekend is door de klassieke pizzeria, is de laatste jaren flink geprofessionaliseerd en daardoor verbreed en uitgebreid. Zaken zijn zich gaan onderscheiden op het gebied van service, kwaliteit en inrichting. Daarnaast gingen ze authentieker koken met verse, streekgebonden ingrediënten.

(Drie)dubbele bezetting 
Dat Italiaanse fastcasual-restaurants het goed doen, is niet zo gek. Het zijn namelijk goede omzettrekkers vanwege de relatief makkelijk te bereiden gerechten en kleine menukaart. Wel hebben deze zaken per avond een dubbele of soms driedubbele tafelbezetting nodig, benadrukt Ammerlaan. “Pizza’s en pasta’s zijn voorbeelden van volumeproducten. Wil je daar een goede marge op hebben, dan moet je er veel van verkopen. Als je één keer vol zit op een avond, ga je het als fastcasual-zaak niet redden.”

Anthony de Vries kan zich vinden in de woorden van Ammerlaan. Hij is medeoprichter van De Pizzabakkers, met 5 vestigingen in Amsterdam en één in Utrecht, Haarlem, Nijmegen en Rotterdam. In de randsteden loopt het over het algemeen heel goed: De Pizzabakkers in de Amsterdamse Pijp levert per avond duidelijk meer omzet op dan de vestiging in Utrecht. Wel heeft de Amsterdamse vestiging te maken met meer concurrentie. Niet zo vreemd, vindt De Vries. “Fastcasual is in Amsterdam een stuk verder ontwikkeld. Er openen iedere week nieuwe burger-, kip- en tacorestaurants, die ook nog eens bomvol zitten.” Niet iedere stad lijkt echter al toe te zijn aan dit soort restaurants. “We zitten inmiddels een jaar in Utrecht en we merken dat het nu eigenlijk pas goed gaat lopen. Ook de vestiging in Nijmegen heeft wat tijd nodig. Niet alles levert dus direct wat op.”

Omzetmakers 
Bij De Pizzabakkers worden worsten en hammen van Toscaanse familiebedrijven geserveerd en komen de pizza’s uit traditionele houtovens. Daarnaast staan er uitsluitend Italiaanse (fris)dranken op de kaart. “Onze kracht is storytelling”, zegt De Vries. “Op veel producten zouden we hogere marges kunnen halen, maar dat is ons doel niet. Eens in de zoveel tijd hebben we bijvoorbeeld een speciaalbier van een Italiaanse craftbrouwerij op de kaart staan. Dat kopen we in voor 2 euro en verkopen we voor 4,95 euro. Een marge van niks, reken maar uit. Toch doen we het.”

Waar wordt dan wél goed mee verdiend? In eerste instantie dus de pizza’s, mits er een (drie)dubbele tafelbezetting is. Ook de verkoop van wijnen, aperitieven en digestieven is belangrijk voor de omzet, zegt De Vries. “Bij fastcasual-restaurants zitten gasten gemiddeld 1 à 1,5 uur aan tafel. Ze bestellen niet altijd een voor- of nagerecht, daarom moet je actief inzetten op de dranken. Bij ons kunnen gasten kiezen voor Italiaanse wijnen, aperitieven zoals een scroppino of spritz, of huisgemaakte limoncello of grappa als digestief. Dat werkt: gasten vinden het leuk om een typisch Italiaans drankje te proberen en komen er ook echt voor terug.”

De toekomst 
De fastcasual-markt zal zich nog volop verder ontwikkelen, voorspelt Ammerlaan. Daarbij speelt thuisbezorging een belangrijke rol: de gerechten lenen zich er immers perfect voor. Toch kiest niet iedere ondernemer hiervoor. “Je wordt een concurrent van jezelf”, stelt De Vries, die bewust niet koos voor bezorging. “Als gasten hun eten online bestellen, mis je het persoonlijke contact in je restaurant. Bovendien kun je niet doen aan upselling én heb je geen zicht op de kwaliteit van de maaltijden op het moment van bezorging.”

Desondanks is de thuisbezorgmarkt volgens Ammerlaan wel iets om in de gaten te houden. Die ontwikkelt zich immers ook volop. “Zo zijn kwaliteitsrestaurants met alleen een productiekeuken sterk in opkomst. Dit ontstond in onder andere New York en Parijs, en zie je nu ook steeds vaker in Amsterdam. Denk aan SLA, Braai en Salsa Shop. Een fastcasual-Italiaan met alleen een productiekeuken zou dus een logische volgende stap kunnen zijn.”

Horecava en Bellavita
De Horecava heeft dit jaar voor het eerst een complete hal (10) gericht op fastcasual en on the move. Hier staan dus concepten centraal die inspelen op de trends van snel, lekker, gezond en duurzaam eten & drinken op hightraffic-locaties. Middels demo’s en workshops ervaart de bezoeker wat de trends zijn en hoe hij daar op kan inspelen. De eerste 3 dagen van de Horecava is er bovendien de Bellavita Expo (hal 13). In deze extra hal kunnen bezoekers kennismaken met Italiaanse fine-foodproducten en wijnen. 

Artikel delen