Financiën

Minder consumptie door huishoudens in horeca

Huishoudens consumeren minder dan voor de crisis want de basisbehoeften beslaan groter deel van de uitgaven. En we gaan daardoor ook minder uit eten. 

Uit een onderzoek van de ING blijkt dat er in de periode 2008-2017 een sterke stijging was van de uitgaven aan maaltijd- en drankverstrekking (+26%) en logiesaccommodaties (+23%). Dit kwam vooral door hogere prijzen. Door bevolkingsgroei is de totale hoeveelheid consumpties ook licht gestegen. Wanneer we echter per huishouden kijken dan is de hoeveelheid die men consumeert nog lager dan in 2008. In de praktijk gaat een gemiddeld huishouden dus nog wat minder vaak uit eten/drinken dan voorheen en/of bestelt men minder dan voorheen.

Consument koopt nog steeds minder dan voor de crisis
Een gemiddeld huishouden geeft weliswaar meer euro’s uit dan in 2008, maar krijgt daar minder spullen en diensten voor terug. Van alle consumptie gaat bovendien meer op aan basisbehoeften, zoals wonen en zorg. Ondanks de aantrekkende economie verandert dit beeld maar geleidelijk. Huishoudens consumeerden in 2017 gemiddeld nog altijd een kleine 6% minder dan vóór de crisis.1 Weliswaar spendeerden zij in euro’s in 2017 3% meer dan in 2008, maar door prijsstijgingen van in totaal 9%, kregen ze daarvoor minder goederen en diensten terug. Zelfs als we de aantrekkende consumptie van dit en vorig jaar meerekenen, komt een gemiddeld huishouden ook nu nog beneden het consumptieniveau van voor de crisis uit.

Relatief meer naar wonen en voedsel
Waaraan Nederlanders hun geld uitgeven is gedurende de periode 2008-2017 veranderd. Huishoudens besteden nu vooral een groter deel van hun eigen consumptie aan wonen, voedsel, maaltijd- en drankverstrekking (lees “horeca”) en gezondheidszorg. Gaf voor de crisis een huishouden gemiddeld nog 15% uit aan wonen (nog exclusief onderhoud e.d.). Dit is inmiddels opgelopen tot bijna 19% in 2017. Vooral de bestedingen aan wonenzijn tussen 2008 en 2017 flink (met 42%) gestegen. Dat is vooral omdat wonen duurder werd. Daarnaast besteden huishoudens vooral extra (38%) aan zorg:deels door hogere eigen bijdragen en vooral door de gestegen behoefte (volumes), onder andere als gevolg van vergrijzing. De sterke stijging (+26%) in de horeca-uitgaven kwam vooral door hogere prijzen: de gemiddelde consument minderde zijn consumptie in kroegen, restaurants en hotels.

Lees hier het hele bericht.

 

 

 

Reacties

Reactie toevoegen