Horecava InnovationLAB: functional healthy

Horecava InnovationLAB: functional healthy

Het InnovationLAB op de Horecava, dat dit jaar van 7 januari tot en met 10 januari plaatsvindt, staat komende editie in het teken van 'food culture'. Daarbij worden zes trends gepresenteerd. Voorafgaand aan de beurs kunt u in deze wekelijkse nieuwsbrief een van die trends lezen. Dit keer: functional healthy.

Kiezen voor voedsel dat helemaal aansluit bij je levensstijl en -visie. Food Culture is allang niet meer voorbehouden aan de extreme voedselfanaten. Consumenten kijken bewuster naar voedsel, hoe zij consumeren en welk effect dit heeft op lijf en leden.

Voor ieder wat wils
De kritische blik naar voedsel reflecteert hoe we naar onszelf kijken. Tijdens Horecava staan Food Cultures dan ook centraal in het InnovationLAB met inspirerende ideeën en verrassende oplossingen voor foodprofessionals. Functional healthy is één van de Food Cultures die in januari te zien, te proeven, te ruiken en te ervaren is op de Horecava. In deze voedselcultuur, die gekoppeld is aan ‘wie je wilt zijn’, staat gezondheid centraal. Maar wat gezond is, is voor iedereen anders en afhankelijk wat iemand wil voor zijn/haar lichaam. De ene consument eet zo caloriearm mogelijk, omdat zij ‘super skinny' nog steeds als ideaal heeft. Een ander richt zich op ‘Strong is the new sexy’ en eet een afgemeten hoeveelheid eiwitten voor de juiste spieropbouw en kracht. De ander richt zijn/haar bewuste voedingskeuze niet zozeer op het uiterlijk, maar koppelt het aan enkel de inname van natuurlijke, onbewerkte voedingsstoffen of het weglaten van vlees of vis. Waar iemand zich gezond bij voelt, is volledig afhankelijk van het eigen zelfbeeld en ervaringen en Functional Healthy speelt daaropin. 

Inspelen op hang naar healthy
Door bewustwording, goede kwaliteit en keuzevrijheid is het aantrekkelijk om gelegenheidsvegetariër of -veganist te zijn, eet bijna iedereen super foods en met smaak producten die lactose- of glutenvrij zijn. De consument verwacht in ieder geval maximale transparantie (calorieën, samenstelling van een product en herkomst) zodat een bewuste keuze kan worden gemaakt. Tijdens Horecava staat deze Food Culture in de spotlight met een focus op Detox, Brainfood & Energize. Yaya Kombucha laat de ondernemer de gezonde uitwerking ervaren en het fermentatieproces van kombucha, waarbij Mr & Mrs Tea de positieve effecten van matcha laten proeven in smaakvolle workshops. Oh my Guts, Makro en Market Food Group koken met eigen producten en in co-creatie met onder meer HRBS en Mr. & Mrs. Tea, om de diverse varianten van Functional Healthy te presenteren aan de ondernemer. Hoe kan een chef of ondernemer inspelen op deze trend? Een divers aanbod met diverse keuzes op basis van de persoonlijke behoeften. Koupe gaat bezoekers laten fietsen met als beloning hun gezonde proteïne ijsje. HRBS toont hoe je duurzaam en circulair kan telen en een smaakvolle toevoeging kan zijn op de diverse gerechten.

 

 

Tags: 
Artikel delen