Leveranciers
Foto 123rf.com

Speel in op uitdagingen horeca en catering

Te weinig tijd om werk uit te voeren. Te weinig tijd voor opleiden van nieuw personeel. De budgetten zijn gelimiteerd. Beperkingen waar de horecaondernemer en de cateraar mee te maken heeft. 

Uit een onderzoek van Group7, met behulp van Het Nederlands Kokspanel, is gebleken dat 43%  van de beslissers in de horeca en de catering te weinig tijd heeft. Op het gebied van beperkingen is er weinig verschil tussen horeca en catering. Bij de uitdagingen zien we een duidelijk verschil tussen horeca en catering: horeca ziet meer financiële uitdagingen (omzet verhogen, rendement verhogen en kosten onder controle houden erg belangrijk) en bij catering is de klant een uitdaging, waarbij die uitdaging vooral zit in het inspelen op de wensen van de klant en de klanttevredenheid te verbeteren. Wat kunt u, als speler in de foodservice, met deze kennis doen? 

Andere producten
De Nederlandse horeca en catering markt is constant in beweging. Ook de uitdagingen van de chef veranderen mee. In het onderzoek van  krijgt u een kijkje in de keuken. Over het personeel (o.a. kokstekort), rendement, creativiteit en meer. Deze inzichten kunt vertalen in concrete handvatten voor een verbetering van uw marketing en salesaanpak in foodservice. Het onderzoek toont aan dat ook kokstekort een groot probleem is. Welke kansen liggen hier? Is dit op te lossen door meer convenience producten te gaan gebruiken? 

Tijd te kort 
De grootste uitdagingen binnen horeca en catering zijn financieel gedreven. Wanneer er naar de segmenten apart wordt gekeken, is er een verschil tussen horeca en catering. De uitdagingen in horeca zijn vooral financieel, terwijl catering de uitdaging veel meer ziet in de veel eisende gast. Om de uitdagingen aan te gaan heeft men tijd nodig. Gebrek aan tijd is de grootste beperking tot succes, ongeacht het segment (43%). De beperkingen die men ziet vertonen over beide segmenten veel meer overeenkomsten dan de uitdagingen. Waar tijd de grootste beperking is, is dit enerzijds te verklaren door de hoeveelheidwerk die men heeft, maar anderzijds ook door het personeelsgebrek. Er is specifiek gevraagd naar het kokstekort. Maar liefst 53% vindt het kokstekort merkbaar, meer dan de helft. Van deze groep is 23% ook (bewust) anders gaan koken. Dit biedt absoluut mogelijkheden voor leveranciers om hierop in te spelen.

Oplossingen
Als er wordt gekeken naar het verbeteren van rendement, is het te zien dat het personeel daaraan bij kan dragen. Men geeft aan dat rendement verhoogd kan worden door actieve verkoop (37%) en efficientere inzet (29%) van personeel. Ondervraagden zien in het beperken van derving (28%) ook een kans om het rendement te verhogen. Meer klanten aantrekken is voor elke zaak of catering locatie een belangrijke driver voor succes. Er is gevraagd hoe dat wordt gedaan. De horeca doet dit duidelijk meer online (vooral via Facebook) dan catering. Binnen catering vindt men de uitstraling van het restaurant en ook promotiemateriaal belangrijk om nieuwe klanten aan te trekken. En natuurlijk speelt personeel een cruciale factor in alle uitdagingen en beperkingen. Als je dus goed personeel hebt, wil je dat ook houden. Hoe zorgt men daarvoor in onze sector? Goede sfeer, goedewerk/privébalans en meedenken in de bedrijfsvoering, zorgt volgens onze respondenten voor een betere prestatie van het personeel (80%). Een betere prestatie zorgt voor tevreden klanten en een bloeiend bedrijf. De truc is dus om hieraan bij te dragen met uw bedrijf en producten of diensten. 

Meer weten? Download dan hier het onderzoek. Wilt u het allemaal persoonlijk horen? Dat kan op Gastvrij Rotterdam. Neem gratis deel aan de ontbijtsessie.  

 

 

Reacties

Reactie toevoegen