Kleding in de horeca mag ook fashionable zijn

Kleding in de horeca mag ook fashionable zijn

De tijd dat de kleren van chefs en bedienend personeel standaard zwart-wit moet zijn, is allang passé. Gelukkig zijn er specialisten op het gebied van horecakleding die met hun tijd meegaan en weten wat er goed uit ziet én goed zit.

Tekst Femke Wolthers 

De chef staat tegenwoordig, door de groeiende populariteit van open keukens, vaak in het zicht en bedienend personeel wordt meer en meer hét visitekaartje van een restaurant. En daar hoort passende kleding bij. Bij het gerenommeerde van huis uit herenmodehuis OGER vinden ze dat goede kleding essentieel is voor een gastvrije en professionele uitstraling. Manager Operations, Robert Spijkers Suwarni: “Een medewerker is vaak de eerste ontmoeting met de gast en het oog wil ook wat. Dus kijken we samen met onze klanten wat ze willen uitstralen met de kleding. Daarnaast is het belangrijk dat medewerkers duidelijk herkenbaar zijn en moet de gast zich meteen welkom voelen. Representatieve bedrijfskleding draagt daaraan bij.”

Op maat 
“Op dit moment werken we samen met MS De Jordaan, NH Hotels, de frontoffice medewerkers van Van der Valk, Hilton Amsterdam en A’DAM Toren”, vertelt Spijkers Suwarni. “Voor deze bedrijven hebben we een uniek kledingpakket op maat samengesteld. Met de klant bekijken we hoe we bepaalde elementen van de identiteit van het bedrijf tot uiting in de kleding laten komen. Dit kunnen subtiele verwijzingen zijn, denk aan een biesje of accentkleuren. Sommige klanten kiezen ervoor om onze basistops in hun eigen huisstijlkleur te laten produceren. Anderen laten iets op de kleding borduren, zoals Van der Valk.”

Vercasualisering 
Ook de keuze in soorten kledingstukken zegt veel over de identiteit van een bedrijf. Spijkers Suwarni: “Horecaondernemers met een wat jonger imago kiezen eerder voor een jeans of chino, vaak in combinatie met polo’s of voor de dames tops in chiffon en zijdelooks. Terwijl de traditionele ondernemer nog kiest voor een kostuum. We zien sowieso een vercasualisering van het kledingpakket in de horeca. Het driedelig pak komen we nog altijd tegen, maar we zien steeds meer eigentijdse kleding. Het wordt en mag vandaag de dag allemaal wat losser en minder formeel.”

Niet alles is mogelijk 
“Slechtzittende kleding of kleding die niet past bij het figuur van de drager, dat kan in onze optiek echt niet”, zegt Spijkers Suwarni. “Het is voor ons belangrijk te weten wat voor werk iemand doet. De traditionele witte brigade verschilt van de zwarte brigade. En bedienend personeel vervult ook steeds vaker de rol van gastheer of -vrouw. Daarmee wordt de samenstelling van een kledingpakket diverser en in sommige gevallen minder traditioneel. Maar alle kleding moet wel bij elkaar passen.” Daarnaast is veiligheid een aandachtspunt. “Onze kleding wordt geproduceerd door gerenommeerde producenten die goed in de gaten houden wat de ontwikkelingen zijn op dit gebied. Zo is onze kleding voor in de keuken zo ontworpen dat het afdoende bescherming biedt tegen warmte of hete vloeistoffen. En de koksschoenen zijn voorzien van antislipzolen en verstevigde neuzen, zodat vallende messen geen weg vinden naar voeten en tenen.”

Wij-gevoel
Dat goede kleding veel kan betekenen voor de drager weten ze bij Chaud Devant, specialist in horecakleding. Media designer Nena Broersen: “We hebben onder meer het personeel van Restaurant De Ripper van kleding voorzien. Dit leerwerkbedrijf in Haarlem leidt jongeren op in de horeca.” Leermeester Mildred Dierx: “Het gaat om kwetsbare jongeren met een moeilijke thuisbasis. We trainen ze hier op het hoogste niveau. Ze leren mooie gerechten te maken en deze volgens de etiquette uit te serveren.” In 2016 is het restaurant volledig verbouwd. Bij een nieuw interieur hoort nieuwe kleding, vonden ze bij Chaud Devant. Daarom nam het bedrijf het initiatief om alle leerlingen te kleden. Dierx: “We zien studenten hierdoor veranderen. Dat is de magie van een uniform: het geeft een wij-gevoel. De jongeren voelen zich beter, zelfverzekerder en mogen nu echt gezien worden!”

Chefs als inspiratie
Chaud Devant houdt fashiontrends nauwlettend in de gaten. Broersen: “Chefs zijn hip, inspirerend en vaak het gezicht van een restaurant. Wij vinden daarom dat zij er zo goed mogelijk uit moeten zien. Om aan alle behoeften van chefs te kunnen voldoen, bedenken en ontwerpen we ook kleding in samenwerking met ze. Zo hebben we afgelopen jaren collecties met Nick Bril (Restaurant The Jane** in Antewerpen) en Joris Bijdendijk (Restaurant RIJKS®*, Amsterdam) ontworpen.” Wordt alles bepaald door de chefs? Broersen: “Wij hebben een aantal richtlijnen voor onze kleding, maar er is heel veel mogelijk. Het belangrijkste is dat personeel er goed in kan werken, dat de stoffen van hoogwaardige kwaliteit zijn en dat de kleding representatief is. Ook hechten wij veel waarde aan duurzaamheid. De kleding moet je op hoge temperatuur kunnen wassen en desondanks lang meegaan.”

Meer kleur
Kleding moet bovendien bij de stijl van een restaurant passen. Een mooie, uniforme uitstraling maakt het restaurant af, aldus Broersen. “Zelf werken wij steeds meer met lichte materialen, dat maakt kleding minder warm. En jerseystoffen geven meer flexibiliteit en bewegingsvrijheid. Naast zwart en wit brengen we meer kleur aan in de collecties. Afgelopen jaar hebben we zelfs een hele nieuwe groene collectie uitgebracht: Urban Green. Met kleding voor zowel chefs als bedienend personeel in verschillende tinten groen. Waarom groen? Omdat we geloven in deze kleur. We kiezen steeds meer voor gezondere voeding, pure ingrediënten en verantwoorde en duurzame producten. Op basis van deze trends ontwikkelen wij dan een nieuwe collectie.”

Duurzame mode
De vraag naar bijzondere werkkleding is enorm en voor Sofie Rockland een reden om haar oude vak op te pakken en zich te richten op de productie van designerkleding voor de hospitality-industrie. In korte tijd verwierf haar bedrijf By Rockland mooie opdrachten, zoals de bedrijfskleding van Hotel Jakarta Amsterdam – waarvoor ze een samenwerking aanging met ontwerper Francisco van Benthum. Naast het duurzaam casco van het hotel, worden er vele energiebesparende maatregelen bij Jakarta gehanteerd. En de kleding van het personeel? Ook duurzaam natuurlijk! Rockland: “Onze kracht is dat we alles op kleine schaal en lokaal kunnen produceren. Dit past bij deze tijd, waarin sustainability steeds belangrijker wordt. Voor onze collecties maken we gebruik van technische stoffen die lang meegaan of hergebruiken we overstock (niet-verkochte kleding).”

 

Artikel delen