advertorial

Makro: een soepele herstart voor ondernemers

Makro: een soepele herstart voor ondernemers

Meer bestel- en betalingsflexibiliteit en alle ruimte om de cashflow snel op orde te krijgen. Makro gelooft dat daar de behoefte van horecaondernemers ligt, nu hun zaken weer (voorzichtig) open mogen. Daar speelt de groothandel graag op in. Marcel Beemsterboer (Head of Sales en FSD) en Mark Pieters (Head of Horeca) vertellen hoe.

Foto: Sander Stoepker

Eindelijk: de horeca mag weer open. Wat gaat Makro doen om ondernemers te helpen bij een goede start?

“Wat we eigenlijk al sinds de eerste lockdown doen: de markt steunen waar we kunnen”, begint Mark Pieters. “We zijn een partner voor de Nederlandse horeca. Toen de horeca sloot, zijn we in gesprek gebleven met de horecaondernemers en hebben we gevraagd wat we zouden kunnen doen. We zijn daar vervolgens op in gaan spelen met allerlei concepten en ontwikkelingen. Van een groter assortiment private label producten tot elektrische fietsen beschikbaar stellen voor bezorging.

Ook hebben we ‘DISH’ aangeboden, waarmee ondernemers voordelig een goede website kunnen maken, mét reserverings- en personeelsplanner. Hiervan is het basicpakket gratis en voor een kleine vergoeding kun je deze tool uitbreiden. Wat we nu vooral zien, net als na de vorige lockdown, is dat er snel behoefte is aan cash. De financiële bodem is voor veel ondernemers – al een tijdje- in zicht. We gaan ze dus helpen om hun cashflow versneld op orde te krijgen. Zowel bestaande als nieuwe klanten.”

Hoe?

“Om te beginnen: door de betaaltermijn flink te verruimen: op verzoek kunnen ondernemers tot negentig dagen uitstel krijgen”, vertelt Marcel Beemsterboer. “Ook krijgen nieuwe relaties hun vijfde levering cadeau, onder bepaalde voorwaarden natuurlijk. Ondernemers die vroeg bestellen krijgen bovendien korting: dat helpt ons namelijk ook om de benodigde voorraad beter in te schatten. Op die manier hopen we dat we ondernemers de ruimte geven om hun zaak weer goed op te starten.”

Wat verwachten jullie van de eerste maanden na de heropening?

“Dat de markt helemaal losgaat”, zegt Pieters. “De Nederlandse consument heeft meer gespaard dan ooit. Dat geld wordt echt wel weer uitgegeven nu “de speeltuin” weer open mag. We zagen het al in onze winkels: de ondernemers die daar kopen verwennen zichzelf met betere wijnen en duurdere producten. Dat zou zomaar een voorteken kunnen zijn voor wat je straks in de horeca gaat zien. De restricties zijn natuurlijk de uitdaging: ondernemers kunnen niet direct van hun maximale capaciteit gebruik maken.”

Hoe speelt Makro daarop in?

Beemsterboer: “Ondernemers hebben veel behoefte aan flexibiliteit. Ze willen de voorraden zo laag mogelijk houden. Wij anticiperen daarop. Zo hebben we onze minimale dropwaarden naar beneden bijgesteld en zorgen we ervoor dat er genoeg personeel en genoeg wagens beschikbaar zijn om flexibel te leveren. Dat is een investering die we willen doen, zonder de prijzen te verhogen, om onze positie als partner in de foodservice te verstevigen. In die rol denken we ook graag mee over dingen als: hoe haal je meer rendement uit je terras, met de huidige regelgeving? Zo hebben we bijvoorbeeld een partner die tenten, verwarmde terraskussens en heaters aanbiedt via een leasecontract, zodat ondernemers niet weer direct hoeven te investeren. En we werken samen met Verwiel & Wijngaard. Dat kan ook interessant zijn nu het personeelstekort gaat oplopen.”

Welke andere interessante plannen heeft Makro voor de komende tijd?

Makro GROOTS

“We delen niet wat we van plan zijn, maar wat we doen”, zegt Pieters. “Zo hebben we 6 april een digitaal magazine gelanceerd, dat vier keer per jaar zal verschijnen. Per nummer staat een topchef centraal en vertelt het verhaal rond het thema ‘van bron tot bord’. Ook hebben we onze horecabezorgwagens uitgebreid in aantal zodat we volop kunnen gaan leveren. En we zijn natuurlijk partner geworden van de Entree Awards.”

Zeker! Wat houdt dat voor jullie in?

“We zijn heel blij dat we partner zijn voor één van de belangrijkste horecafeesten van Nederland, waarbij trends en ontwikkelingen centraal staan en creativiteit wordt beloond”, zegt Pieters. “Zeker in deze tijd is dat belangrijk. De flexibiliteit en veerkracht die de horeca heeft getoond het afgelopen jaar, daar nemen we onze pet voor af.”

Artikel delen