advertorial

Contactloos betalen is essentieel voor de horecaondernemer

Contactloos betalen is essentieel voor de horecaondernemer

Contactloos betalen is handig en snel. Zeker in deze coronatijd heeft het vele voordelen, ook voor jou als ondernemer. Je klanten kunnen kleinere bedragen afrekenen zonder dat ze hun pinpas hoeven in te voeren of hun pincode in te toetsen. Ze hebben zelfs geen pinpas nodig!

Hoe werkt het precies?

Vooral voor de jongere generatie, bij wie de smartphone bij de wieg lijkt te zijn meegeleverd, is contactloos betalen helemaal gewoon. Contactloos pinnen vindt plaats met behulp van de zogenaamde NFC-technologie, ofwel Near Field Communication technologie. Hierbij vindt de communicatie plaats op korte afstand, zo’n 10 centimeter, tussen een kleine chip met antenne en een pinapparaat. Die chip met antenne word NFC-tag genoemd. Omdat het pinapparaat voor de transactie scant of er zo’n NFC-tag in de buurt is, komt de communicatie draadloos tot stand en wordt de transactie veilig verwerkt. De klant hoeft het pinapparaat dus niet aan te raken.

De NFC-tag werkt zonder batterijen of andere voeding en kan in een pinpas zitten, maar ook bijvoorbeeld in een smartphone of andere moderne gadgets, zoals smartwatches en wearables.

Voordelen

In deze tijd van de coronapandemie is het feit dat de hele handeling plaatsvindt zonder fysieke aanraking waarschijnlijk het grootste voordeel. Voor de klant is het bovendien erg gemakkelijk. Maar ook voor jou als ondernemer heeft contactloos betalen voordelen die de investering de moeite waard maken:

  • Gegarandeerde betaling.
  • Snelle bijboeking.
  • De transactie is voordeliger dan pinnen met pincode of contant betalen.
  • Minder kans op diefstal, fraude en vergissingen.
  • Veiliger voor alle aanwezigen (ondernemer, medewerkers en de klanten) doordat er minder contant geld aanwezig is.
  • Snellere opmaak van de kas, doordat er minder kasgeld is.
  • De administratie wordt ook eenvoudiger.
  • Klantvriendelijk.
  • Klant kan altijd gepast betalen.
  • Efficiënt en snel.
  • Klant heeft altijd zijn ‘geld’ op zak (kans op extra of hogere aankopen).
  • Modern imago.

Eigenlijk kan je wel stellen dat je als ondernemer niet meer zonder kunt. Nederlanders betalen namelijk graag contactloos, meestal met hun smartphone, maar vaak ook met wearables. Het is voor jou als ondernemer dus belangrijk om aan die wens tegemoet te komen en contactloze betalingen te accepteren en mogelijk te maken.

Veiligheid

Veiligheid is uiteraard cruciaal, zowel voor de klant als voor jou als ondernemer. Hoe veilig is draadloos betalen dan? Het begint bij het voordeel dat er minder contant geld aanwezig is in je zaak. Maar ook de transactie zelf is erg veilig. Het is haast niet mogelijk om hier te frauderen. Stel dat een dief de NFC-tag in zijn bezit zou krijgen dan kan hij maximaal 100 Euro pinnen. Bovendien is hij gemakkelijk op te sporen, dus is het voor hem niet aantrekkelijk om op deze manier uit stelen te gaan. Daar komt nog eens bij dat er een overeenkomst is met de Nederlandse banken: mocht er onverhoopt toch een contactloze pintransactie plaatsvinden na diefstal, dan wordt deze vergoed. Hierdoor is het vertrouwen van de Nederlands consument enorm hoog.

Een ander aspect in de veiligheid is dat men geen pincode hoeft in te voeren en de klant minder snel doelwit wordt van een zakkenroller. Er kan namelijk niemand over de schouder meekijken om de code te ontdekken.

Contactloze transacties zijn hygiënischer en dat is in deze tijd uiteraard een groot pluspunt. Om de kans op besmettingen te verkleinen, hebben de banken tijdens de coronacrisis de limiet van contactloos betalen verhoogd naar 100 euro voor opvolgende transacties. Is het bedrag groter, dan moet de klant de pincode weer invoeren.

Beter voor je omzet

Wanneer je als ondernemer investeert in een handig betaalsysteem waarmee je gasten kunnen afrekenen met pinpas (met pincode of contactloos), credit card, smartphone en wearables, doe je een investering die zichzelf terugbetaalt. Contactloos betalen draagt bij aan een veiliger betaalverkeer en daarmee aan een grotere veiligheid binnen je etablissement. Je bent als bedrijf dus klantvriendelijk en veilig bezig. Maar het is zakelijk gezien óók interessant omdat het je letterlijk wat oplevert waardoor je de investering daadwerkelijk terugverdient. Klanten zijn namelijk, door de laagdrempeligheid en efficiency, eerder geneigd om meer uit te geven wanneer ze contactloos afrekenen. Het bieden van een dergelijk betaalverkeer is niet alleen veilig en efficiënt: contactloze transacties zijn dus ook goed voor je imago en je business!

Artikel delen