Hoe POS-materiaal zorgt voor meer omzet
Een poster, een stoepbord, displays, menukaarthouders, serveerplanken: POS materiaal (Point of Sale) in je zaak is waardevoller dan je denkt. Door het op de juiste manier in te zetten, creëer je een eyecatcher voor de gast en vaak een boost voor je omzet.
Mensen kunnen prima zelf bepalen wat ze willen eten en wáár ze dat doen. Denken ze. De waarheid is dat iedereen beïnvloedbaar is. Wie iets hoort, ziet of ruikt, slaat dat –vaak onbewust- op in zijn brein en maakt later voorspelbare keuzes die met die geur, kleur of smaak te maken hebben. Dat is niets nieuws: daar zijn hele televisieprogramma’s en goochelshows omheen gebouwd.
De truc van POS materiaal
Ook POS materiaal in je zaak doet zo’n ‘truc’. Het brengt je gasten op een subtiele manier op ideeën. Zien ze een bepaald merk of product op meerdere plaatsen in je zaak terugkomen, dan zou het zomaar kunnen dat ze zin krijgen in dat specifieke product. Misschien niet direct, maar wel bij een volgend bezoek, omdat het dan is blijven hangen. Daar valt dus behoorlijk wat winst te behalen, als je een nieuw product op het netvlies van je gasten wilt krijgen of een margerijke topper op je menu uit wilt lichten.
'Het brengt je gasten op een subtiele manier op ideeën'
Opvallen op een passende manier
Stap 1 is dus: opvallen bij je gasten. Als het product of merk dat je wilt verkopen of introduceren zowel zichtbaar is op posters en vitrinedisplays als op een menukaarthouder of onderzetter, dan herkennen mensen dat binnen de kortste keren. Kies wel voor materiaal dat past bij je zaak, qua stijl en eventueel zelfs qua kleur en boodschap. Je wilt de plank niet misslaan met bakken bonte ‘reclame’ als je zaak perfect is ingericht met natuurlijke tinten en elementen. Sla ook niet door in de hoeveelheid materiaal: zoek de balans.
Bekijk hier de promotiematerialen
Speel in op de behoefte
Je kunt het materiaal dat je inzet ook prima slim afwisselen. Serveer je kroketten op brood als lunch of twaalfuurtje? Zorg dan dat zichtbaar is dat je bijvoorbeeld ambachtelijke kroketten van De Bourgondiër op de kaart hebt staan, door daarvan een tafelkaart op tafel te zetten. Wil je rond vieren de Borrelmaatjes onder de aandacht brengen, dan vervang je dat kaartje voor POS materiaal van Borrelmaatjes. Speel in op de behoeften van je gast. Simpel en effectief.
'Speel in op de behoeften van je gast. Simpel en effectief.'
Eigen invulling
Er is ook veel POS materiaal dat jouw eigen invulling vraagt. Denk aan stoepborden van een bepaald merk of product, waarmee je de aandacht van voorbijgangers of gasten kunt vangen, of een stoepbord waar je zelf de aanbieding of deal op kunt schrijven. Op dat materiaal kun je je creativiteit en beste verkooptechnieken kwijt. Waar je dan aan moet denken? Dat je duidelijk communiceert. Zowel letterlijk als figuurlijk. Zorg dat jouw boodschap van een afstand leesbaar is en gebruik heldere taal en korte regels. Trek gasten door ze nieuwsgierig te maken of een onweerstaanbaar aanbod te doen. En een beetje humor kan geen kwaad.
Interactie met (jonge) doelgroep
Wil je een jonge doelgroep aanspreken? Er is vaak ook POS materiaal beschikbaar dat interactie met je gasten in de hand werkt. Bijvoorbeeld posters met een QR-code die ze kunnen scannen voor een leuk aanbod of een bepaalde actie op social media. Wie even moet wachten en een smartphone bij (of in) de hand heeft, kan zo snel iets verdienen én zijn of haar keuze nog op het laatste moment omgooien.
Breng dus slim onder de aandacht wat jíj wilt verkopen. Mensen zullen de naam van het merk of product sneller in zich opnemen en het kan voor een enorme verkoop boost zorgen (zo wijzen onderzoeken in supermarkten uit dat POS materiaal daar tot wel het dubbele aan verkoop stimuleert).
Wil je advies over passende promotiematerialen voor jouw zaak? Neem dan contact op!
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen