De borrelkaart: tip voor een topterras
Zodra het zonnetje doorkomt (en de horeca weer open mag), zal het terras de eerste plek zijn waar mensen weer massaal naar toe trekken. Hoe zorg je ervoor dat gasten dan niet alleen bij jou belanden, maar er ook de hele middag (en avond) blijven hangen? Met een goede borrelkaart natuurlijk!
Buiten is het nieuwe binnen
Veel hospitalitykenners en –liefhebbers zijn het erover eens: buiten wordt het nieuwe binnen. Buiten voelt veilig voor gasten, vanwege de ruimte en de frisse lucht, én steeds meer ondernemers maken van hun terras een verlengstuk van hun zaak, met comfortabele kussens, mooi meubilair en gezellige zithoeken.
Wie dit voorjaar veiligheid, comfort en sfeer weet te bieden op het terras, kan dus sowieso rekenen op gasten. Maar hoe zorg je ervoor dat de mensen die plaatsnemen in dat lekkere lentezonnetje ook meer bestellen dan dat ene kopje koffie of die snelle lunch?
Slim upsellen met deals
Goed personeel inzetten en een perfecte (borrel)kaart neerzetten, is het antwoord. Oftewel: ‘slim upsellen’. Het is aan jouw medewerkers om gasten te verleiden om dat stukje appeltaart te bestellen bij de koffie, die portie bitterballen bij het bier of om nog even een broodje te verorberen voordat ze weer aan de wandel gaan of op de fiets stappen. Door er speciale ‘combideals’ van te maken, maak je dat voor je gasten aantrekkelijker en voor je medewerkers makkelijker.
Een goede gastheer maakt gasten niet alleen attent op het lekkere en voordelige aanbod van bier met borrelhap of koffie met gebak, maar vertelt er ook nog even bij wélk biertje er perfect past bij die bitterbal of waar die verse appeltaart gemaakt wordt. Zo wordt het geen plat verkooppraatje, maar een service. Wil jij verrassende combideals maken? Bekijk ons assortiment bitterballen en minisnacks.
Zien eten doet eten
Gasten die heerlijk in het zonnetje zitten hebben éigenlijk geen reden om op te staan. Of in elk geval: meestal weinig zin. De verleiding om nóg een biertje te bestellen en een half uurtje langer van de buitenborrel te genieten wordt groter als ze andere mensen dat óók zien doen. Zorg er dus voor dat je met élke borrelplank die je bij een tafel serveert even in het blikveld van de andere tafels verschijnt. Of dat mensen een vleugje van de bitterballen en Souflesse opvangen.
Een andere manier om ze te verleiden, is door ze rond borreltijd zélf een kleine snacks aan te bieden. Of een klein stukje brownie bij de koffie te geven. Want één hap smaakt vaak naar meer.
De water-in-de-mond borrelkaart
Zien eten doet eten. Niet alleen andere genietende gasten zijn verleidelijk: ook van een mooie menukaart kan het water in de mond lopen. Zorg er dus voor dat je je borrelgerechten op de kaart laat opvallen en combineer ze met drankjes die vaak besteld worden. Zet die combi’s zo aantrekkelijk mogelijk op de foto, zodat gasten op ideeën gebracht worden. Denk aan een foto van een uitgebreide borrelplank, met een fles wijn in een vochtige wijnkoeler ernaast. Of aan een mooi opgemaakt luxe broodje kroket met zelf gemaakte mayonaise. Je beïnvloedt mensen met beeld. En je laat ze zien hoe het nóg lekkerder kan.
De beste borrelhappen
Zorg voor een goede borrelkaart. Met een assortiment dat past bij je publiek en waar gasten hun lekkere trek kunnen stillen, zodat ze nog wat langer blijven hangen. Dat kunnen natuurlijk ‘gewone’ snacks zijn, maar ook volledige borrelplanken met ‘haute friture’ en kazen van de buurtondernemer. Of olijven en vega-plankjes voor de vegetariër of flexitariër zoals de vriendenplank XXL . Noem het comfort food, finger food of plaats het onder het kopje ‘voor de lekkere trek’ en je hebt, zeker rond vier uur, de aandacht van de gasten.
Schrijf je gratis in voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks:
- De nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Horeca
- Culinaire en interieur inspiratie
- Exclusieve content zoals: artikelen, interviews en ondernemersverhalen