advertorial

Financier samen met een betrokken community

Financier samen met een betrokken community

Waar de bank zich in het begin van de coronacrisis naar voren schoof als de reddingsboei voor MKB Nederland, zien we nu toch dat ze zich risicomijdend opstellen. Financieringsaanvragen van midden- en kleine bedrijven, vooral in sectoren die nu onzeker zijn, worden vaak afgewezen. Maar wat als je toch door wil met de plannen voor jouw horecaonderneming: een nieuwe zaak openen, uitbreiden, veranderen of verduurzamen. Welke financieringsmogelijkheden zijn er dan? Steeds meer ondernemers zien de voordelen van crowdfunding.

We stelden crowdfunding platform CrowdAboutNow 3 vragen over financieren met je community in crisistijd.

Financieren met een community wat houdt dat precies in?

Met een crowdfund-campagne op CrowdAboutNow leen je het bedrag dat je nodig hebt niet bij één of enkele investeerders, maar juist bij een grote groep mensen. Dit zijn geen (professionele) beleggers, maar mensen zoals jij en ik. Vaste gasten, buurtbewoners, mensen die jouw visie delen, iedereen die graag betrokken is bij jouw onderneming.

Met een campagne op CrowdAboutNow brengen we de bestaande community in kaart, we activeren hen en bouwen deze groep gedurende de campagne uit. Zo draagt de campagne ook bij aan de marketing van je bedrijf. Omdat deze groep niet primair investeert voor rendement, kun je tegen relatief lage rente van 3% en zonder zekerheden af te geven financieren. Dat geeft ondernemers over het algemeen veel ondernemersvrijheid.

Is het nu een goed moment voor crowdfunding?

Een vraag die we veel krijgen sinds maart. Afgelopen zomer deden we onderzoek onder onze investeerdersachterban. 73 procent van de deelnemers gaf aan graag weer mee te investeren als er een crowdfunding voorbij kwam binnen hun interesseveld en vooral wanneer zij een persoonlijke connectie hebben met de ondernemer of onderneming (65%).

De betrokkenheid van vaste gasten en buurtbewoners bij lokale (horeca)ondernemers heeft zich gedurende de coronacrisis heel zichtbaar gemaakt en dit is precies de groep die ook mee kan en wil investeren in nieuwe plannen van deze ondernemers.

crowdaboutnow crowdfunding horecaWelke horecaondernemers gingen onze lezers voor?

We crowdfunden veel horeca, met meer dan 300 succesvolle horecacampagnes bewijst het zich als een sector die zich goed leent voor crowdfunding. Een mooi voorbeeld van afgelopen maanden is de crowdfunding van buurtcafé Smit & Voogt in Amsterdam. De investering voor een geplande verbouwing zou gefinancierd worden door de bank, maar dit ging vanwege de coronacrisis niet meer door.

Wel stonden vaste gasten in de rij om mee te investeren, de vrimiboploeg, de buren, binnen 10 dagen had de eigenaar het bedrag van €70.000 bij elkaar. Zo haalden zij financiering binnen, maar versterkten zij ook de binding met hun gastenkring.

Ook doorpakken met jouw horecaonderneming?

Doe de crowdfundingtest voor ondernemers

Artikel delen