Mr. Mofongo, een veelzijdige horecazaak in hartje Groningen, biedt gasten een culinaire wereldreis met spijzen en dranken uit alle windstreken. Het is de personificatie van ondernemer Patrick Beijk, die jarenlang de wereld over reisde als onderwaterfotograaf. “Ik vind het leuk als mensen bij mij iets nieuws ontdekken.”
Foto's: Pim Ras
Horecaondernemer Patrick Beijk valt even stil als hij nadenkt over de vraag die op tafel ligt. En helemaal onbegrijpelijk is dat niet. Want ja, hoe leg je Mr. Mofongo, de horecazaak die hij in 2005 opende in de Groningse binnenstad, uit aan iemand die daar nog nooit is geweest? Mr. Mofongo is zo veel, zo groots, zo divers. Met een koffiebar, een restaurant, een cocktailbar, een eigen distilleerderij en een wijnbar.
“Beleving staat bij ons bovenaan, net als verzorging”, begint Beijk. “Maar natuurlijk ook de kwaliteit. Qua eten proberen we echt een culinaire wereldreis aan te bieden, met gerechten uit alle windstreken.” Denk aan een Vietnamese Pho, Mo’s American Burger en een Italiaanse pasta, genaamd Linguine Al Assassina. “Vroeger hadden we ook kangoeroe en krokodil op de kaart staan”, lacht Beijk. “Maar dat is tegenwoordig wat ingewikkelder geworden.”
*De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Mr. Mofongo ís Patrick Beijk, een ondernemer die, voordat hij zijn horeca-avontuur in 2005 startte, acht jaar lang de wereld over reisde als onderwaterfotograaf. “Onderweg heb ik veel mensen ontmoet die mij inspiratie hebben gegeven”, kijkt hij terug.
“Daar is eigenlijk het concept ontstaan voor Mr. Mofongo. Ik wilde een ruim en breed aanbod aanbieden. Dat zie je bijvoorbeeld ook terug op onze wijnkaart. Natuurlijk hebben we wijnen uit traditionele landen als Frankrijk, Italië en Spanje, maar we hebben ook Japanse en Marokkaanse wijnen.” Of, ander voorbeeld: wijn uit Moldavië. “Verrassend goed”, vindt Beijk. “Ik vind het leuk als mensen bij mij iets nieuws ontdekken.”
Het publiek van Mr. Mofongo, gelegen in een monumentaal pand aan de Oude Boteringestraat, is divers. “Veel van mijn collega’s zijn gericht op studenten”, weet Beijk. “Maar ik wil juist een bredere doelgroep bedienen. De kunst is om een sfeer neer te zetten waarmee je een combinatie van studenten, zakelijke gasten, toeristen en gezinnen aantrekt. Bij ons zit alles door elkaar. Dat maakt Mr. Mofongo ook zo’n leuke plek, denk ik.”
*De tekst gaat verder onder de afbeeldingen (rechts: bar-manager Milan Bardie).
Prominent onderdeel binnen Mr. Mofongo is de cocktailbar, die sinds ruim een jaar wordt bestierd door cocktail-manager Milan Bardie. “Door het hele pand worden cocktails besteld”, ziet hij. “Maar de echte cocktailliefhebber komt speciaal naar onze bar.”
Behalve de klassiekers, zoals de Pornstar Martini en Mojito, merkt Bardie de laatste tijd dat de crushed ice-cocktails in trek zijn, zoals de Brazilian Kiss en Pandan Paradise. “Gasten houden tegenwoordig van tropische smaken”, ervaart Bardie. “Daar spelen we ook op in met Mr. Mofongo. We werken steeds meer met eigen smaken en eigen siropen, die we verwerken in onze cocktails.”
*De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Om in te spelen op trends volgt Mr. Mofongo niet alleen de ontwikkelingen op TikTok en Instagram, maar houdt het tevens een vinger aan de pols bij Koninklijke Horeca Nederland. “Qua onderbuikgevoel krijg je als horeca-ondernemer best wel veel mee”, denkt Beijk.
“Maar het is altijd goed om dat gevoel te finetunen. Koninklijke Horeca Nederland kent de cijfertjes en de getallen, dus zij kennen de markt ook beter als het gaat om verwachtingen voor de toekomst. Zo kunnen we daar beter op inspelen.” Dat laatste is misschien wel belangrijker dan ooit, meent Beijk.
“De markt is heel snel aan het veranderen, iets waar ik mij best zorgen om maak”, bekent hij. “De kosten zijn hard gestegen, waardoor de marges dunner zijn geworden. Je bent steeds meer cijfermatig aan het ondernemen. Dat vind ik jammer. Want daarmee gaat ook een stukje creativiteit en kwaliteit verloren.”
Dan is het juist goed om met elkaar op te trekken als ondernemers. “KHN speelt daarin een positieve rol”, vindt Beijk. “Zij vervullen een verbindende factor in ons vakgebied. Dat hebben we nodig. Zeker nu.”