Ambitie Coca-Cola Nederland: 'In 2040 klimaatneutraal opereren'

Ambitie Coca-Cola Nederland: 'In 2040 klimaatneutraal opereren'

De ambitie is helder: in 2040 moet Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) klimaatneutraal opereren. Eva Amsterdam en Joris Hendriks zijn dagelijks bezig met de stappen die dat proces versnellen. “Binnen het bedrijf en onder leveranciers en klanten zien we zó veel mensen die gepassioneerd bezig zijn met duurzaamheid. Dat motiveert enorm.”

Foto's: Pim Ras

Klimaatneutraal in 2040

Als duurzaamheidsmanager binnen CCEP is Eva Amsterdam betrokken bij alle stappen die het bedrijf zet om in 2040 klimaatneutraal te zijn in de volledige waardeketen. Van ingrediënt tot klant. “We proberen onze doelstellingen zo snel mogelijk te bereiken en ik merk dat we continu concrete stappen zetten, die elkaar steeds sneller opvolgen en steeds groter worden. Elke stap vooruit is er één en elke stap extra heeft enorme impact met onze schaal. Wij werken met grote volumes, dus we hebben ook een grote verantwoordelijkheid.” Om de uitstoot te verminderen en uiteindelijk klimaatneutraal te kunnen worden, zet Coca-Cola in Nederland stappen op verschillende gebieden. Deze zijn eenvoudig uit te leggen aan de hand van ‘de reis’ die het bekende horecaflesje maakt van de fabriek naar de horecagast.

Waterbeheer

Te beginnen met de ingrediënten. “Wat veel mensen niet weten is dat we Nederlandse suikerbieten gebruiken voor de suikerhoudende dranken”, vertelt Amsterdam. “Een nog belangrijker ingrediënt is water. Onze fabriek staat in het Brabantse Dongen, boven de natuurlijke mineraal-waterbronnen, die we gebruiken. We zetten in op duurzaam watermanagement en zijn de eerste fabriek in Nederland met een platinum Alliance for Water Stewardship-certificaat. We richten ons niet alleen op het gebruik van minder water, maar kijken ook waar we water kunnen teruggeven aan de natuur, bijvoorbeeld door bij te dragen aan projecten van Natuurmonumenten. Belangrijk, en noodzakelijk: we weten allemaal hoe waardevol water is voor de veerkracht van de natuur en omgeving.”

Weg naar klimaatneutraal

Ook in verpakkingen maakt Coca-Cola bewuste keuzes. Joris Hendriks, director commercial development: “In de horeca werken we vooral met de bekende glazen herbruikbare horecaflesjes in de rode kratten. De flessen worden gespoeld en gemiddeld 27 keer opnieuw gebruikt.” Buiten de typische horecaverpakkingen zet Coca-Cola ook forse stappen. Als medeondertekenaar van het Plastic Pact Nederland zet het bedrijf vol in op minder plastic en hergebruikt plastic. Zo worden alle plastic flessen en transportverpakkingen gemaakt van 100% gerecycled plastic. Dat geeft tot 42% respectievelijk 70% minder uitstoot dan nieuw plastic. Dan de productie zelf. “De ambitie is dat de fabriek in Dongen in 2023 CO2-neutraal is”, zegt Hendriks. “En daar zijn we héél druk mee bezig. Zo werken we al met duurzame energie via een lokaal zon- en windpark in samenwerking met Eneco, hebben we elektrische heftrucks en willen we de gasboilers vervangen door elektrische boilers. Het vervoer naar directe klanten gebeurt sinds begin dit jaar met vrachtwagens die op hergebruikte biobrandstof (HVO-100) rijden. Daarmee besparen we tot netto 90% CO2-uitstoot ten opzichte van diesel.”

Coca Cola_suikervrije dranken

Kennispartner

“De hele samenleving zet stappen”, vervolgt Hendriks. “We moeten samenwerken. Wij willen voor de horeca een kennispartner zijn die vooroploopt, niet alleen in kwaliteit en service: óók op het gebied van duurzaamheid.” Amsterdam merkt dat het onderwerp leeft in de maatschappij, bij alle generaties. “Binnen het bedrijf - en onder leveranciers en klanten - zien we zó veel mensen die gepassioneerd bezig zijn met duurzaamheid. Het is fijn om onderdeel te zijn van een groot bedrijf waarin je als medewerker veel impact kunt maken.”

'Geweldige smaak, geen suiker'

Coca-Cola wil consumenten bewuste keuzes bieden en - onder de noemer ‘geweldige smaak, geen suiker’ - van suikervrij de gemakkelijke keuze maken, zeker ook in de horeca. Dat doet het bedrijf door het assortiment suikervrije frisdranken fors uit te bereiden (met Fanta Orange No Sugar, Fuze Tea Green Tea No Sugar en Coca-Cola Zero Sugar Cherry), en door de introductie van nieuwe menukaarten waarbij de horecagast de keuze krijgt voorgelegd tussen een suikervrij en suikerhoudend alternatief.

Ontwerp zonder titel (1)-2

HAAL NÓG MEER UIT JOUW ZAAK MET MYCCEP

Op MyCCEP vind je naast persoonlijke aanbiedingen ook gratis materialen voor in je zaak, downloads voor social media, tips voor omzetverhoging en meer.

Meer dan 7.000 ondernemers gingen je voor en beoordelen my.ccep.com gemiddeld met een 7,9! Meld je nu gratis aan.

Kijk hoe je nóg meer uit jouw zaak kunt halen op My.CCEP.com

Artikel delen